25.06.2016 *** DNES PREMÁVA V SR 15 LANOVIEK *** ubytovanie na horách

Sedačková lanovka Nitra - Zobor

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDosobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek
výrobcaTRANSPORTA, n. p. Chrudim
výrobný typSL-2
projektant technologickej častiTRANSPORTA, n.p. Chrudim
výstavba1968 - 1970
projektovaná v roku1966 - TRANSPORTA, n.p. Chrudim, číslo zákazky 68163
uvedenie do prevádzky13. novembra 1970
ukončenie prevádzky1993?
rekonštrukcia1982 - výmena rámov batérií kladiek, 1991 - rekonštrukcia pohonu (Tatrapoma, JRD Spišská Belá)
demontáž9. september 2009 - 19. november 2009
ťažná vetvaľavá
umiestnenie pohonuhorná stanica
systém napínaniazávažím v dolnej stanici
napínací ťah9000 kg (vrátane závesu)
menovitý tlak-
prepravná kapacita360 os./h
dolná stanica236 m n.m. (Nitra)
horná stanica553 m n.m (Pyramída-Zobor)
šikmá dĺžka1359,6 m
vodorovná dĺžka1322 m
prevýšenie317 m
priemerný sklon trate23 %
maximálny sklon trateneudaný
dopravná rýchlosť0,5 - 1,9 m/s
max. dopravná rýchlosť1,9 m/s
revízna rýchlosť0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone1,0 m/s
prípustná rýchlosť vetra12,5 m/s (ŠOTD - FMD č. j. 1716/1976-018)
neprípustná rýchlosť vetra16 m/s
čas jazdy11 min. 55 sek. pri max. rýchlosti
časový interval vozňov20 s
vzdialenosť vozňov38 m
počet vozňov73 + 1 nákladný vozeň
nosnosť osobného vozňa (sedačky)160 kg (2 osoby)
nosnosť montážneho vozňa
nosnosť nákladného vozňa
hmotnosť sedačky76 kg
hmotnosť montážneho vozňa
hmotnosť nákladného vozňa
počet podpier25/5 (celkom/z toho tlačné)
dopravné lano28 mm (ČSN 02 4347.43), pevnosť 160 kp/mm2, Warrington; 78 drôtov
napínacie lano20 mm (ČSN 02 4352.45), 6 prameňov, 222 drôtov
priemer poháňacieho lanáča4000 mm
priemer vratného lanáča4000 mm
priemer traťových kladiek400 mm
rozchod dopravného lana na trati4000 mm
hlavný pohonelektromotor 68 kW
núdzový pohonzáložný elektromotor (od rekonštrukcie); pôvodne iba NPZ
revízny pohonregulácia otáčok hlavného motora (servoregulátor)
NPZ - náhradný prúd. zdrojdieselagregát, 45 kW
hlavná (bezpečnostná) brzdahydraulická, pôsobí priamo na lanáč (od rekonštrukcie); pôvodne riadená kataraktom
prevádzková brzdaelektromagnetická čelusťová, pôsobiaca na brzdový kotúč
počet zamestnancov - prevádzka1 náčelník, 4 staniční
počet zamestnancov - kmeň. stav1 náčelník, 9 pracovníkov
GPS poloha - dolná stanicaN 48°33174´ * E 18°09692´
GPS poloha - horná stanicaN 48.34277° * E 018.10472°

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č.Počet kladiekTyp podperyPodpera č.Počet kladiekTyp podpery
1obe vetvy 4tlačná14obe vetvy 4nosná
2obe vetvy 4nosná15obe vetvy 4nosná
3obe vetvy 4nosná16obe vetvy 4nosná
4obe vetvy 4nosná17obe vetvy 4nosná
5obe vetvy 4nosná18obe vetvy 4tlačná
6obe vetvy 4nosná19obe vetvy 6nosná
7obe vetvy 4nosná20obe vetvy 4nosná
8obe vetvy 4tlačná21*obe vetvy 10tlačná
9obe vetvy 4nosná22obe vetvy 4nosná
10obe vetvy 4nosná23obe vetvy 4nosná
11obe vetvy 4nosná24*obe vetvy 10nosná
12obe vetvy 4nosná25*obe vetvy 12nosná
13obe vetvy 4tlačná 
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 55,00 m
* zdvojená podpera

Ďalšie informácie

Lanová dráha bola projektovaná v roku 1966 – TRANSPORTA n.p. Chrudim.
Výrobca a dodávateľ zariadenia – TRANSPORTA n.p. Chrudim.
Lanová dráha bola uvedená do prevádzky v roku 1970.
V roku 1982 bola urobená výmena rámov batérií kladiek a v roku 1991 sa urobila rekonštrukcia pohonu (TATRAPOMA Kežmarok – JRD Spišská Belá).
Posledný rok prevádzkovania lanovej dráhy – 1993.
Lanová dráha ZOBOR je teraz od roku 1993 MIMO PREVÁDZKY.
Súčasnosť: trasa lanovej dráhy je asi z 1/3 (cca 700 m) zarastená porastom do výšky cca. 8 m vrátane sedačiek, ktoré doteraz visia na dopravnom lane. Od podpery č. 3 až k podpere č. 9 prechádza trasa SLD nad zastavanou časťou (vilová štvrť). V ochrannom pásme dráhy sú záhradky, niekde aj s vysokými stromami. Niektoré stavby – ploty, terasy – zasahujú rovnako do ochranného pásma dráhy.
Horná stanica lanovky: vnútorné zariadenie je vo väčšej miere v zlom stave.
(údaje dodal: p. Ladislav Fajčík, dňa: 21. 6. 2002)

V roku 2000 sa pán primátor Nitry (Prokeš) dal počuť, že ju dá opraviť, ak by jeho slová boli pravdivé, už v roku 2002 sa na nej vozíme... takže, nechajme sa prekvapiť!

V roku 2009 zastavaná časť siahala od podpery č. 3 až po podperu č. 11.

V stredu 9. septembra 2009 sa začala demontáž lanovej dráhy zhodením lana a jeho rozrezaním. Vozne boli zvesené z lana a niektoré rozobraté. V piatok 11. septembra boli zlikvidované podpery č. 1 - 4, lano nad zastavanou časťou bolo zložené, v hornom "lesnom" úseku sú sedačky ešte na lane. V sobotu 12. septembra bola demontovaná konštrukcia dolnej stanice. V dňoch 16. a 17. septembra sa zložili podpery č. 5, 6, 7, 9, 10 a 11. Podpera č. 11 bola už 16. septembra rozpílená na tri časti, na druhý deň podobne aj podpera č. 9 a obe boli odvezené. 18. septembra podpera č. 7 ešte ležala v záhrade. K 18. septembru boli odstránené všetky podpery od č. 1 až po č. 11 vrátane, okrem podpery č. 8. Lano bolo stále nahodené na všetkých zostávajúcich nosných podperách od č. 12 (vrátane) vyššie. Kladkové batérie podpier č. 13 a č. 18 lano podchádza. Batérií zdvojenej tlačnej podpery č. 21 sa dotýka už len veľmi tesne (všetko dôsledok zhodeného a prerezaného lana pred 12. podperou). K 22. septembru 2009 bol stav nezmenený - stáli všetky podpery od č. 12 vrátane nahor a podpera č. 8. K 2. októbru 2009 je odstránená aj podpera č.12. Porast je vyčistený takmer k podpere 13, ale nie v plnej šírke pôvodného koridora. Podpera č. 8 stále stojí a č. 7 je už odvezená. 26. októbra stoja podpery od 17 po 24 a č. 8. Zariadenie oboch staníc je demontované, v hornej stanici zostal iba betónový blok. Na 17. podpere lano stále visí. Priesek bol vyčistený iba po podperu č. 14, ale nie v celej šírke. 14. novembra 2009 boli zložené podpery po č. 19 vrátane. 16. novembra boli zložené č. 20 a 21. Zostávajúce podpery (č. 22, 23 a 24) boli demontované 18. novembra 2009. 19. novembra sa diely podpier zvážali dole. 20. novembra bola demontáž už ukončená. Jedinú zostávajúcu podperu č. 8 chce údajne využiť súkromný majiteľ na vybudovanie vyhliadkovej veže, a preto nebola zatiaľ odstránená.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 13.11.
    1970
    prvá jazda
    45 rokov
  2. 9.9.
    2009
    začiatok demontáže
    6 rokov
  3. 19.11.
    2009
    koniec demontáže
    6 rokov