29.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 15 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Rozhovor s Ľubomírom Lorencovičom
Ľubomír Lorencovič je jediným akcionárom spoločnosti Tatralift. Akcie tradičného kežmarského výrobcu horských dopravných zariadení odkúpil v septembri 2018. V súčasnosti sa venuje poradenstvu v oblastiach private equity, investovania, predaja a financovania spoločností. V minulosti pôsobil v predstavenstvách spoločností Novis Poisťovňa, Privatbanka a VÚB Asset Management. Lorencovič je absolventom ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici so špecializáciou na financie a bankovníctvo.

V minulosti ste sa venovali bankovníctvu a developérskej činnosti, prečo ste sa rozhodli odkúpiť akcie spoločnosti Tatralift pôsobiacej v oblasti výroby horských dopravných zariadení?

Celý svoj profesionálny život sa venujem investovaniu, privátnemu a investičnému bankovníctvu. Zároveň ako Kežmarčan poznám spoločnosť Tatralift celý svoj život a vždy som sledoval jej aktivity. Podnikanie v oblasti lanových dopravných systémov považujem za perspektívne. Ide o atraktívny podnikateľský segment, ktorý sa zákazníkovi páči a navodzuje mu príjemný pocit. Tiež sledujem progres v mestských dopravných systémoch, kde má Tatralift v strednodobom horizonte potenciál vyvinúť zaujímavý produkt – kabínkovú odpojiteľnú lanovku.

Aké sú podľa vás silné a slabé stránky spoločnosti Tatralift?

Spoločnosť sa v posledných rokoch úspešne transformovala z výrobcu vlekov na výrobcu fixných a odpojiteľných lanoviek. Oceňujem, že sa firme podarilo udržať krok s globálnou konkurenciou a kontinuálne inovovať. Za negatívum považujem fakt, že spoločnosť bola nútená vplyvom klesajúcej dynamiky jej vývoja urobiť zmeny na riadiacich pozíciách, čo ale v súčasnosti úspešne doháňame už s novým personálnym obsadením.

Spoločnosť Tatralift má na trhu dlhú tradíciu, no v uplynulých štyroch rokoch zaznamenala postupný pokles tržieb. Aké opatrenia plánujete vykonať na zvrátenie tohto trendu? Aká je aktuálna situácia na trhu s horskými dopravnými zariadeniami v oblasti krajín V4?

V roku 2018 sa spoločnosti podarilo zastaviť pokles tržieb a momentálne pracuje na plné obrátky. Úspešne sme odovzdali fixnú lanovku do Poľska, momentálne dokončujeme odpojiteľnú lanovku do Južnej Kórei. Celá spoločnosť sa významných spôsobom modernizuje, vylepšujeme a rozširujeme obchodné aktivity. Zaviedli sme nový informačný systém, personálne posilňujeme kľúčové oddelenia v spoločnosti. Sme stabilným zamestnávateľom v regióne. Dôkazom toho je, že sa nám ozývajú naši bývalí zamestnanci so žiadosťou o návrat.
Situáciu na trhu horských dopravných zariadení v krajinách V4 vnímame cez nasledovné trendy:
1. Zvýšený záujem o repasované lanovky.
2. Zvýšený záujem o nahradenie fixných lanoviek lanovkami odpojiteľnými v segmente kratších lanoviek.
3. Rozmach tendrov typu „naprojektuj a vybuduj“, čo je tender na dodávku technológie – lanovky vrátane kompletných stavebných prác.
Zároveň sú na tomto trhu aktívni prakticky všetci výrobcovia lanových zariadení, čo vytvára vysoko konkurenčné prostredie.

Dnes má Tatralift už štyri referencie v oblasti odpojiteľných sedačkových lanoviek: dve v Poľsku, po jednej v Rusku a Južnej Kórei. Ako z vášho pohľadu hodnotíte rozhodnutie predchádzajúcich akcionárov realizovať vývoj a výrobu odpojiteľnej technológie? V čom spočívajú hlavné výhody vášho riešenia v porovnaní s konkurenciou na trhu?

Toto rozhodnutie podporilo oprávnenosť pôsobenia Tatraliftu na trhu. Vieme, že podnikanie v oblasti lanových dráh je závislé od neustáleho vývoja. Momentálne máme naplno vyťažené oddelenie konštrukcie, ktoré vyvíja novú generáciu fixnej lanovky. Strategicky smerujeme spoločnosť k vývoju lanových dráh s vyššou napínacou silou. Čiže chceme uspokojiť aj zákazníkov, ktorí požadujú dlhšie odpojiteľné lanovky alebo priamo kabínkové lanovky. Našou hlavnou konkurenčnou výhodou je, že popri vysokej kvalite a bezpečnosti našich zariadení vieme ponúknuť aj atraktívnu cenu.

Odpojiteľná 4-sedačková lanová dráha Korbielów-Buczynka v Poľsku bola realizovaná v roku 2015 ale dosiaľ nebola v prevádzke, nakoľko Tatralift eviduje voči investorovi nezaplatenú pohľadávku vo výške 2,4 milióna eur. Budeme sa môcť na tejto inštalácii čoskoro previezť alebo plánujete jej demontáž a presun do inej lokality?

V súčasnej dobe prebiehajú rokovania s novým investorom, ktorý má záujem lanovku kúpiť v mieste jej súčasnej inštalácie.

Aká je aktuálna situácia v oblasti vývoja odpojiteľných kabínkových lanoviek Tatralift? Zaujíma sa spoločnosť Tatralift aj o vývoj trojlanových dráh typu 3S prípadne iných sofistikovaných lanových systémov?

V súčasnej dobe manažment spoločnosti pracuje na dlhodobom strategickom pláne a jednou z variant je aj vývoj odpojiteľných lanoviek s vyššou napínacou silou, čím chceme vstúpiť do segmentu odpojiteľných lanových dráh do 2 km. To bude zároveň aj krok k vývoju odpojiteľných kabínkových lanoviek. Zložitejšie lanové systémy typu 3S v strednodobom horizonte nezvažujeme.

Matej Petőcz - lanovky.sk
03.03.2019


Rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení
Matej Petőcz - LANOVKY.sk 2019

V rámci seriálu "Rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení" sme priniesli rozhovory s Ľubomírom Lorencovičom, Vladislavom Novýsedlákom, Tomášom Friedom a Jaroslavom Mačičákom.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.