28.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 12 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Jeseň - jar lanoviek, časť 2.
Aj keď tento článoček píšem pri pohľade na slnkom zaliatu lanovečku Telemix Nová hoľa, ktorá je tiež oddnes (17. septembra) mimo prevádzky – no na rozdiel od ďalej spomínanej pozemnej lanovky, je v podstate novučičká, tak na nej prebieha iba bežnú údržba pred zimnou prevádzkou. Včerajší deň neprebiehal veru takto pohodovo.

začiatok výstavby LD /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Hneď zrána sme navštívili Bielu púť, kde sme si overili začatie výstavby (zatiaľ len výseku lesa a demontovanie starého vleku) lanovky, po prejdení zjazdovky a vyfotení sme si povedali, že máme ešte čas (bolo 8:30) zbehnúť aj za ďalšou v podstate staronovou lanovečkou, ktorá sa premiestnila z Veľkej Rače do Závažnej Poruby.

/foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Tu sme už mali toho na fotenie troška viac, a tak sme sa rozhodli, napriek nedostatku času, prejsť celú jej trasu až k vrcholovej stanici. Pri pohľade od údolnej sme si vraveli, že to bude omnoho ľahšie ako deň predtým pri Štiavnici, no keď sa človek ponáhľa, každý kopec je vysoký a tento tiež nie je výnimka :-). Plusom bolo omnoho lepšie počasie a mierny vetrík, v podstate aj nízka teplota, ráno +2°C.

/foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Ako sme sa dozvedeli, lanovka je už prichystaná na prevádzku, čaká sa len na zimu. Postavila sa tu v podstate bez zmeny (použilo sa všetko, čo sa dalo z pôvodnej lanovky) až na jednu podperu, ktorá sa musela zvýšiť z dôvodu križovania sa lanovky s vlekom, a to dokonca dvakrát! Z toho vyplynula nutnosť viesť túto lanovku skoro po celej trase neobvykle vysoko, čo ocenia najmä lyžiari, ktorým sa naskytnú pekné a zaujímavé výhľady.

/foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Na jednej strane krásne kopce a na druhej troška neobvyklejší pohľad na mesto. Mňa zaujala ešte jedna vec, a to súbežne umiestnenie podpery vleku s podperou lanovky a vedenia lana obopínajúceho lanovku (viď. foto). /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ V podstate jediná nová vec je krásny biely obslužný objekt hornej stanice. Zachoval sa aj tapacírung sedačiek, takže ani sadnutia do tvrdého sa nemusíme obávať. Spýtali sme sa aj na dôvod neumiestnenia lanovky vyššie, napríklad v trase starého vleku. Dostali sme celkom logickú odpoveď: nezarobila by si na seba z dôvodu, že je v tejto časti veľmi strmý svah, ťažko sa upravuje a väčšina ľudí by lanovku nevyužívala.

/foto: Peter Brňák 16.09.2007/ V súhrne v podmienkach (žiadna väčšia finančná spoločnosť, ale obec), v akých výstavba tejto lanovky prebiehala, vyzerá výsledné dielko pekne, už len taká maličkosť, čo sa inde nevidí: pätky podpier ako aj pri údolnej stanici sú natreté a urovnaný terén v okolí. Na opätovnú prvú jazdu touto poslednou lanovkou tohto typu na Slovensku sa veľmi teším...

Už je tu. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Pri dolnej stanici v posledný deň. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Júj, pri obdivovaní lanovečky sme sa veru dosť zdržali, blíži sa obed a nás čaká hlavný dnešný bonbónik, a to rozlúčka s pozemnou lanovkou v Tatrách a to Smokovec - Hrebienok. Dorážame práve včas, rozlúčka a živá hudba pri údolnej stanici je už v plnom prúde, čaká nás registrácia a vyrážame hore na Hrebienok. Nie sme veru ani zďaleka sami, kto má v tento deň o lanovku záujem, sú tu aj osobnosti z Tatier, chatári, bývalí a súčasní zamestnanci a aj médiá (tie som tam videl hádam všetky, ktoré na Slovensku pôsobia).

Aj jazda sa kamerovala. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Vozeň č. 2 vchádza do budovy hornej stanice na Hrebienku. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Z kabíny sprievodu sa nám naskytá zvláštny pohľad na trať a aj pocit, že toto je naša posledná jazda touto kabínou na Hrebienok (až neskôr večer sme zistili, že práve táto padne ako prvá za obeť, smerom dole sme sa viezli kabínou č. 2). Hore sme poslednýkrát prezreli staničku, dali si rozlúčkový drink a ani sme sa nenazdali, nastala hodina H. Je štrnásť hodín a čas na úplne poslednú jazdu v histórii, smerom dole, ktorú sme si mali možnosť spolu s ostatnými „vyvolenými“ vychutnať.

Náčelník PLD pán Klinko vydáva posledný príkaz na jazdu v histórii lanovky. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Poslednú jazdu si v strojovni lanovky na Hrebienku zobral pod patronát priamo dlhoročný náčelník tejto lanovej dráhy, pán Miloslav Klinko. A je to tu, vozeň č. 2 sa pohýňa na svoju poslednú jazdu s ľuďmi smerom dole k Smokovcu...

Posledné míňanie vozňov po 37 rokoch. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Dolná stanica v zajatí ľudí, ktorým nebola posledná jazda ľahostajná. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Cestou míňame fotografujúcich ľuďí, ako aj pracovníkov, ktorí už začali s rekonštrukciou trate... Úbočím sa rozlieha rozlúčkové trúbenie klaksónov z kabín a v jeho sprievode sa blížime k ľuďmi obkolesenej dolnej stanici...

Posledný výstup z vozňa lanovky. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Dvere sa opäť zatvorili - no tentokrát to znamená definitívny koniec, poslednýkrát v 37-ročnej histórii lanovky. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ ...a je to tu - KONIEC - definitívny. Posledný výstup cestujúcich, dvere sa zatvárajú....

Človeku je veru smutno, a tomu zodpovedá aj hudba, ktorá nás privítala pred hotelom Grand, pod údolnou stanicou. Tu sa konal kar našej lanovečky. Vo vestibule nás privítal čiernobiely dokument zo 70-tych rokov a výstava obrázkov tejto lanovky, ako aj jej predchodkyne z roku 1908. A čo sme sa dozvedeli v príhovore? To sa dozviete z tlačovej správy vydanej TLD.

Kto mal vozne lanovky, ktoré boli na takmer štyri desaťročia symbolom Hrebienka, na svedomí. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Taktiež bola prezentovaná história pozemnej lanovky aj s fotkami. Históriu nájdete taktiež v spomínanej tlačovej správe.

Na záver sme stihli ešte spraviť rozhovor s Dankou Veleckou, marketingovou riaditeľkou TLD - vypočujte si audio.

Demontáž začala bezprostredne po poslednej jazde, ako prvé bolo vykonané odpojenie vozňov z ťažného lana. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ Kabína vozňa bez podvozkov. /foto: Peter Brňák 16.09.2007/ A ani sme sa nenazdali a bol podvečer, napriek tomu pracovníci lanovej dráhy usilovne pokračovali v rozoberaní vozňa č. 1. A tak sme im ešte do zotmenia robili spoločnosť a sledovali, ako odpájajú vozeň lanovky z ťažného lana a nadvihujú ho. (viď. foto).

A je tma, ktorá nás zároveň s hladom vyháňa do reštaurácie. Navštívili sme „Starú mamu“ v Tatranskej Lomnici a veru, bolo výborne. Napriek úplne plnému interiéru sa nám podarilo jeden stôl obsadiť a ani sme dlho nečakali, určite aj vďaka kvalite jedál (ktoré sa oproti poslednej návšteve výrazne zlepšili). Potom nás už čakala len cesta domov, resp. mňa na Donovaly, odkiaľ píšem dnes (17. septembra) aj tento článoček, no keďže sa už aj tu začína stmievať, je na čase skončiť a tešiť sa nedočkavo na december, kedy si budem môcť vyskúšať novú pozemnú lanovečku v Tatrách.

Viac fotografií z poslednej jazdy pozemnej lanovej dráhy Starý Smokovec - Hrebienok nájdete vo fotogalérii

Peťo Brňák


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.