19.04.2024

1 + 2 = 4

16. septembra 2007 sa na Terčíkov povel vydali na svoju poslednú púť dve tatranské kabínky – kabínky s číslami 1 a 2. Úctyhodných 37 rokov vozili malých i veľkých, turistov i lyžiarov a tisícky návštevníkov Vysokých Tatier. Kolobeh života je však nezastaviteľný, a tak ich už v blízkej budúcnosti nahradia moderné, rýchlejšie a možno pohodlnejšie vozne. Ich životná púť teda skončila a nastúpili do penzie. Nechýbalo veľa a stali by sme sa svedkami ich najkrutejšieho odchodu do dôchodku - rozpálenia a zošrotovania.

Aktivista za záchranu lanoviek, Dano Zajko, si už lámal hlavu nad prevozom a finančnou zbierkou. Špekulovalo sa nad výškou celého transportu, ktorý by na klasickom nákladnom aute neprešiel popod trolej na priecestiach TEŽ. Zvažoval sa aj variant položenia na bok, ale to by však konštrukcia lanovky nevydržala.

Postupom času však začalo „prihárať“. Iniciatívu do vlastných rúk zobralo niekoľko nadšencov z Veterán klubu železníc Poprad, ktorí jednoducho nechceli prísť o jeden míľnik dopravy vo Vysokých Tatrách. Dadoo obnovil zbieranie peniažkov do zbierky a spoločne sme začali obvolávať spoločnosti zaoberajúce sa nadrozmernou prepravou. Najväčším problémom sa samozrejme ukázala dĺžka kabín 18 m. Keď sa konečne našiel niekto schopný dostať ich dole, po chvíľke obhliadky terénu v Starom Smokovci radšej od prevozu ustúpil.

Viac ako tri týždne sme robili čo sa dá, a napokon usúdili, že na Slovensku neexistuje dopravca schopný dostať to vcelku dole. Padol konečný verdikt – rozdelenie na polovicu. V tom prípade by ich bolo možné bez väčších problémov dostať do Popradu. A to prostredníctvom dopravcu priamo spod Tatier. 15. a 16. októbra sme kabínky pomocou rozbrusovačky a autogénu šetrným rezom rozrezali na polovicu.

Veľký deň „D“ nadišiel v stredu 17. októbra, teda presne mesiac po ich znesení z trate. Na 7.30 h bol dohodnutý začiatok prác a aj príchod podvalníka a žeriavu. Podvalník dorazil do Smokovca takmer načas,

podvalník /foto: Ján Sabaka 17.10.2007/

ale pevnosť našich nervov vyskúšal žeriavnik, ktorý sa na „pľac“ dostavil až 10.10 h!

žeriav /foto: Ján Sabaka 17.10.2007/

Ihneď po jeho príchode sa polovička dvojky kabíny začala upevňovať pomocou pásov a reťazí a za malú chvíľu už ktosi skríkol „letííííííméééééé...“

viazanie /foto: Ján Sabaka 17.10.2007/ letíme /foto: Ján Sabaka 17.10.2007/

Nasledovalo dôkladné upevnenie na podvalníku, nástup do doprovodných vozidiel a odchod do budúceho Múzea tatranskej dopravy v Poprade. doprevádzame /foto: Ján Sabaka 17.10.2007/

Počas cesty lanovka vzbudzovala obdiv takmer všetkých okoloidúcich. Hlavne keď tatranskými ulicami prešla 3. a 4. polovica začali mnohí rátať na prstoch a nechápavo krútiť hlavou koľko to lanoviek vlastne na pozemnej dráhe jazdilo :-)

Úspešne sme dorazili na určené miesto, na pľac bleskovo umiestnili podvaly a začali spúšťať.

pristávame /foto: Ján Sabaka 17.10.2007/

A dvojka začala spoznávať svoje budúce pôsobisko dvojka odpočíva /foto: Ján Sabaka 17.10.2007/


Počas prepravy posledného dielu nám už veru mesiac svietil na cestu. Úspešne však dorazil do Popradu aj zvyšný kúsok „jednotky“. Záchranná akcia dopadla nad očakávania vynikajúco, bez veľkých problémov a hlavne bez akejkoľvek ujmy na zdraví. To bolo to, čo sme si všetci želali...
Neostávalo nič iné ako zložiť poklonu pred profesionálnym prístupom vodiča podvalníka z firmy p. Saraku st. a žeriavu od p. Saraku ml. Za ich maximálne bezpečnú prácu im patrí veľká vďaka. Taktiež veľmi pekne ďakujeme:


  • Danielovi Zajkovi, Jaroslavovi Vančovi a Jánovi Sabakovi za úspešné zorganizovanie a zvládnutie záchrannej akcie,
  • Terčíkovi – Jánovi Zádorožnému, Jožinovi – Jozefovi Macajovi, Mariánovi Vaverčákovi, Mariánovi Lúčanskému a ostatným, ktorí prišli a prispeli svojou fyzickou silou,
  • Sebovi, ktorý vybavil tatrovku na prevoz podvozkov,
  • pánovi Klinkovi za jeho neustály záujem, pomoc a rady, a tiež zamestnancom TLD, ktorí nám pomohli,
  • Ladislavovi Špinerovi za odbornú pomoc,
  • Marekovi Ochotnicovi a Matejovi Babičovi za video a fotodokumentovanie,
  • pani Pavlíkovej, Marekovi Z. a ostatným zo ŽSR, ktorí prispeli k tomu, že lanovky bolo kam umiestniť,
  • pánovi Milanovi M. za ochotu pri vybavovaní kúpy plachiet na zakrytie,
  • adminom web stránok www.vlaky.net a www.lanovky.sk za mediálnu podporu, bez ktorej by to nešlo,
  • no a v neposlednom rade samozrejme všetkým finančným prispievateľom, ktorí obetovali čo i len korunu zo svojho súkromného rozpočtu a prispeli na dobrú vec, veď spolu sme vyzbierali vyše 70 tis. korún! Klobúk dolu, ďakujeme.

Pre úplnosť ešte pripájame vyúčtovanie zbierky, ktorú môžeme v tejto chvíli oficiálne zastaviť. Zvyšné peniaze použijeme na ďalšie práce súvisiace s rozbehnutím tatranského múzea dopravy.

Príjmy:

Meno záchrancu Odkiaľ Suma
Marián Madara a vlaky.net Bratislava 2 000
Peter Švec Bratislava 500
Ján Šácha Bratislava 1 000
Ivan Wlachovský Bratislava 1 000
Martin Kočík Košice 200
Tomáš Durkáč Bratislava 100
Ivan Škoda Banská Bystrica 100
Adam Müller Bratislava 700
Matej Kavacký Bratislava 1 000
Rudolf Krivda Komárno 2 000
Radoslav Macháček Bratislava 1 000
Ľubomír Chrenko Bratislava 10 000
Ladislav Hruškovič Bratislava 1 000
Karol Dittinger Bratislava 5 000
Michal Jajcaj Bratislava 3 000
Ivan Sámela ? 1 000
Pavol a Alena Koprivňanskí Trenčín 500
Martin Ondera Košice 500
Kamil Korecz Handlová 1 500
Václav Divok Bacúch 500
Peter Šafář Bratislava 500
Martin Gažo Bratislava 300
Anna Maruškinová Bratislava 500
Marián Ševčík ? 100
Lukáš Šafář Bratislava 1 000
Gabriela Michalková Lučenec 100
Jozef Michalko Lučenec 100
Peter Páteček Revúca 500
Jana Mižáková ? 500
Stanislav Varga ? 333
Martin Kuchárik Považská Bystrica 500
Peter Hronček ? 500
Jozef Lukačovič Žilina 100
Dušan Varga Nitra 1 111
Ján Harbuľák Nitra 111
Lívia Trpišovská Nitra 100
Gabriel Maruščák - lanovky.sk Stropkov 1 000
Pavol Kollarovič Bratislava 50
Marko Engler Trenčín 500
Michal Štefančík ? 250
Martin Uváček Bratislava 250
Ivan Leščák Bratislava 2 000
Matej Dohnal Bratislava 1 000
Drahoslav Grejtovský Košice 2 300
Marek Guspan Galanta 500
Samuel Muránsky Bratislava 1 000
Marek Zajko Alekšince 415
Martin Nýdr Bratislava 1 000
Peter Kudla-lanovky.sk Košice 265
Miroslav Ryška-lanovky.sk Frýdek-Místek 777
Andrej Bisták-lanovky.sk Bratislava 1 000
Peter Brňák-lanovky.sk Bratislava 1 000
Patrik Zajko a rodičia Bratislava 111
Rodina Geletová Galanta 200
Monika a Andrej Lučeničoví Bratislava 1 000
Michal Garaj Štrba 300
Jozef Gašparík Žilina 1 000
Juraj Kevan ? 200
Katka a Martin Kendroví Žilina 1 111
Oldřich Šlížek Martin 150
Daniel Iván Komárno 1 000
Rastislav Šebest Spišská Nová Ves 200
Dušan Koleno Žilina 1 000
Rudolf Nádaskay Alekšince 100
Roland Nádaskay Alekšince 100
Alex Dubiel Vysoké Tatry 1 000
Lukáš Dubiel Vysoké Tatry 1 000
www.vysoketatry.cz
Vysoké Tatry 1 000
Tomáš Kuffa Spišská Nová Ves 500
Viktor Ronchetti Nitra 900
Václav Patejdl ml. Bratislava 1 000
Beáta Želtvayová Poprad 300
Miroslav Kožuch Senec 1 000
Martin Šiba Košice 200
Andrea Kosiorová Prešov 200
Karol Kalinák Košice 100
Ján Belan Lipové 200
Viera Kráľová Banská Bystrica 500
Veterán klub železníc Poprad 5 812

spolu: 72 446

Výdavky:

preprava lanovka - valníkovy náves s ťahačom (4x cesta Poprad - St. Smokovec a späť) 11 500
Žeriav St. Smokovec (10,00 - 18,00 hod.) 8 000
Žeriav Poprad (12,00 - 19,00 hod.) 6 200
preprava podvozky – tatrovka 3 500
organizačné náklady (telefonáty, benzín na doprovodné jazdy áut) 4 600
plachty na zakrytie (7ks plachiet 6x8 m) 4 400
ostatné náklady (autogén + zvárač-pálič, kotúče do karbobrúsky, podvaly) 3 500
stravné pre brigádnikov 2 dni (suchá strava, nápoje) 2 800
odkúpenie kabín od TLD 1
Spolu: 44 501

Zostatok:

27 945,- Sk

Aby sa lanovky nestali terčom vandalov, naplánovali sme na sobotu 27.10.2007 brigádu – stavbu plota okolo lanoviek. Teda všetkých Vás pracovitých, ktorým nie je ich ďalší osud ľahostajný, pozývame túto sobotu do budúceho Múzea tatranskej dopravy v Poprade. Náradie, teplý čaj a pohodová atmosféra budú zabezpečené. V prípade veľmi nepriaznivého počasia sa termín môže presunúť. Pracovať sa bude už od 8.00h. Ďakujeme
Záchrancovia lanovky
23.10.2007