24.04.2024

Výrobcovia lanoviek, 2. časť: Poma

Jean Pomagalski, inžiner-mechanik s poľskými koreňmi, zhotovil pred sedemdesiatimi rokmi v Alpe d´Huez prvý lyžiarsky vlek vo Francúzsku. Jeho úspech ho prihnal k myšlienke založiť firmu, ktorá by vyrábala vleky a iné zariadenia zjednodušujúce pohyb na horách.

Firma nesúca jeho priezvisko prešla búrlivým vývojom, bola na vrchole. Dnes sú jej fanúšikovia radi, že prežila tak, ako prežila. V druhej časti exkluzívneho seriálu na portáli lanovky.sk si priblížime práve tohto výrobcu, jeho vývoj, významné míľniky a iné zaujímavosti.


Z histórie firmy

Firma Jeana Pomagalaskiho sa v roku 1948 usadila na okraji mesta Grenoble a popri výrobe lyžiarskych vlekov investovala do štúdií lanových dráh. Od rokov 1950-53 je prítomná na rôznych zahraničných trhoch. Od roku 1958 začala vo veľkom s výrobou prvých dvojsedačiek, ktoré zaznamenali veľký úspech. V šesťdesiatych rokoch sa venovali najmä zlepšovaniu čerstvého vynálezu – odpojiteľného úchytu, ktorý umožnil výstavbu prvých kabínkových lanoviek.

V roku 1966 Poma postavila prvé kabínky s plnoautomatickým ovládaním. O štyri roky neskôr vystriedal Jeana Pomagalaskiho v pokročilom veku na vrchole spoločnosti Gaston Cathiard, taktiež člen jeho rodiny. V roku 1973 Poma prekvapila hneď dvakrát – prvými 6-miestnymi kabínkami na svete a prvými fixnými 3-sedačkami. V roku 1980 nahradil Jean-Pierre Cathiard svojho otca na čele spoločnosti.

V roku 1982 Poma pokračovala vo svojich úspechoch – masívne využila vynález odpojiteľného úchytu aj pri sedačkách. Popri uvedení na trh mimoriadne úspešnej stanice sedačiek Alpha (v mierno relooku ju má Poma vo svojom katalógu dodnes) totiž uviedla aj jej odpojiteľnú verziu s názvom Alpha Évolutif (evolučná Alpha). Počas osemdesiatych rokov Poma založila viaceré filiálky v zahraničí, ktoré vyrábali produkty alebo aspoň niektoré ich časti priamo v dotyčnej krajine (USA, Kanada, Švédsko...).

Neskôr sa to už s rôznymi pozoruhodnými inováciami a realizáciami, pri ktorých treba skutočné „know-how“, len tak hrnulo. Poma pretrvávala ako jednotka na trhu. Ponúkam vám stručný preklad zaujímavostí, ktorý môžete nájsť v tejto forme na webstránke Pomy:

1983 – prvá 6-miestna kabínka na svete s prevádzkovou rýchlosťou 5 m/s (St-Pierre de Chartreuse, FR)
1984 – odpojiteľná 4-sedačka s rekordnou kapacitou – 2976 os/h (Courchevel, FR)
1984 – prvé DMC – dvojlanová obežná lanová dráha, pričom obe laná sú ťažno-nosné, navzájom vzdialené asi 20 cm a kabínky sú odpojiteľné (Serre-Chevalier, FR)
1984 – prvá 10-miestna kabínka na svete s najväčšou kapacitou na svete 2400 os/h (La Clusaz, FR)
1985 – najväčšia visutá lanovka na svete (160 miest), premávajúca rýchlosťou 11 m/s aj na pylónoch (Courchevel, FR)
1986 – jednoúseková 6-miestna kabínka v Aspene (USA) s rekordnými parametrami : dĺžka 4 km, prevýšenie takmer 1 km a prevádzková rýchlosť 5,5 m/s
1987 – prvé odpojiteľné sedačky s bublinami od Pomy
1987 – prvý naklonený výťah (Morzine, FR)
1988 – prvá kabínka na svete premávajúca rýchlosťou 6 m/s a s rkeordnou kapacitou 3600 os/h (Méribel, FR)
1989 – nový koncept mini-metra s názvom POMA 2000
1989 – pozemná lanovka premávajúca v tuneli pod ľadovcom (Les 2 Alpes, FR)
1991 – dve nové kabínkové lanovky vedúce na čínsky múr, jedna z nich má hornú stanicu pod zemou
1991 – navijaky a iných automatizmy na plavebnej komore Kembs na Rýne
1991 – prvá odpojiteľná lanovka série Omega, revolučná v kompaktnosti a vo finančnej nákladnosti pri stavbe a aj údržbe
1993 – prvá odpojiteľná 6-sedačka od Pomy a zároveň prvá v Európe (Avoriaz, FR)
1995 – výstavba najdlhšej jednoúsekovej kabínky na svete, s dĺžkou 4 942 m a prevýšením 1471 m (Orelle, FR)
1997 – prvá fixná 6-sedačka od Pomy
1997 – nová séria fixných sedačiek Colibri s hydraulickým motorom
1997 – výroba a montáž lán na najväčšom moste na svete (Storebaelt, Dánsko)
1998 – prvá 16-miestna kabínka na svete (Angles, FR)
1998 – výstavba najdlhšej odpojiteľnej sedačky na svete s dĺžkou 2760 m a prevýšením 870 m (Serre-Chevalier, FR)
1999 – výroba 32 kabín na najväčšom ruskom kole na svete v Londýne filiálkami skupiny Poma - Sigma Composite a Semer

Strata prvenstva, úpadok a záchrana

Poma stratila prvú priečku na trhu osobných horských dopravných zariadení niekedy v polovici deväťdesiatych rokov. Vtedy sa začalo na celom svete seriózne hovoriť o rakúskom výrobcovi Doppelmayr. Ten začal s veľmi úspešnou búrlivou politikou, no Poma ako keby „zaspala na vavrínoch“ a dostatočný počet potrebných inovácií v katalógu nevyriešila ani nová séria odpojiteľných lanoviek Phoenix v roku 2000. V rámci nej Poma postavila v roku 2000 aj svoju prvú 8-miestnu sedačku (Méribel, FR). So situáciou bolo nutné niečo robiť, inak by bola budúcnosť Pomy veľmi neistá.

Na jar roku 2000 ohlásil Jean-Pierre Cathiard, gen. riaditeľ skupiny Poma akvizíciu väčšiny jej akcií talianskou skupinou Seeber, vlastníkom konkurenčnej firmy Leitner. Zavážilo to, že Michel Seeber, akcionár skupiny Seeber, navrhol nezávislosť, teda zachovanie konkurencie oboch výrobcov. Ich spoluprácu orientoval na nákup, vývoj a výrobu nových produktov.

Po odkúpení prebehla na najvyšších miestach skupiny Poma reorganizácia. Jean-Pierre Cathiard dostáva miesto predsedu novovytvorenej dozornej rady, kde ako člen dostáva miesto aj Michel Seeber. Predstavenstvu predsedá Jean Gauthier. Členmi predstavenstva sú okrem Jeana Gauthiera výhradne členovia skupiny s riadiacimi funkciami – Christian Bouvier, obchodný riaditeľ pre Francúzsko a Andorru, Philippe Clément, finančný riaditeľ, Jean-Paul Huard, prevádzkový riaditeľ a Jean Souchal, služobný riaditeľ.

Prvé nové produkty Pomy, ktoré priniesla spolupráca s Leitnerom, boli nové stanice fixných sedačiek v roku 2002. Unifix nahradil stanice Colibri, úplne nový Orion je ním len čiastočne, keďže ide prakticky o akúsi kópiu staníc fixných sedačiek od Leitnera. Mimoriadne zaujímavou novinkou bolo ale predstavenie novej série odpojiteľných lanoviek Multix v roku 2005 ako nástupca predchádzajúcej, nie veľmi úspešnej série Phoenix.

Séria Multix je akési spojenie najlepších komponentov série Phoenix od Pomy a najlepších komponentov najnovších odpojiteľných lanoviek od Leitnera. Leitner tento „súboj“ vyhral viac než presvedčivo – 20:80. Pretože je vlastníkom Pomy alebo pretože Poma bola s úrovňou kvality Phoenixov na tom oproti konkurencii veľmi zle ? Skôr to druhé...

Stále nedostatok inovácií a strata „istých“ trhov

Počas nového milénia Poma, aj napriek spolupráce s Leitnerom nedokázala udržať krok s rakúsko-švajčiarskou konkurenciou. Zarážajúce na tom je to, že Poma naďalej nemieni zmeniť svoju politiku, ktorá sa opiera o absurdný slogan „svetový líder v oblasti lanových dráh“. Aj vo Francúzsku, v ktorom domáci výrobca mal a mal by mať absolútnu prevahu čo sa týka získaných trhov, tomu tak už nie je.

Posledným takýmto príkladom sú udalosti v jednom stredisku v Hornom Savojsku, kde všetkých 20 lanoviek a vlekov, nových či starých, vyrobila Poma. Preto nikto ani nepomyslel na to, že nová sedačka s medzistanicou, ktorá sa tu bude staviať budúci rok, bude od iného výrobcu. Stalo sa tak – stredisko pri výbere Pomu nakoniec vylúčilo kvôli tomu, že medzistanice na sedačkách nikdy nerealizovala a preto vzhľadom na dôležitosť lanovky v rámci areálu nemôžu riskovať takmer isté výpadky. Neskôr vylúčili aj Leitnera, keďže jeho ponuka cenovo prevýšila ponuku Doppelmayra. Vedením Pomy táto strata vopred takmer istého trhu poriadne zaškrípala zubami, pričom nebola jediná.

Napriek tomu Poma dokázala vystaviť v posledných rokoch viaceré pozoruhodné stavby. V roku 2001 to bol DMC-Funitel vo Val Thorens s 33-miestnymi kabínkami a kapacitou 3000 os/h, v roku 2003 sa vo viacerých strediskách objavil Telemix. Toho istého roku postavila Poma vo Francúzsku najväčšiu lanovku na svete, ktorej dve dvojposchodové kabíny môžu každé pojať 200 pasažierov a 1 sprievodcu a v Kolumbijskom meste Medellin postavil novú trojúsekovú kabínkovú lanovku. Priamo prepojená na stanicu metra, zlepšila dostupnosť jednej z vrchovitých mestských častí.

V roku 2004 Poma v Ekvádori postavila 6-kabínku, ktorej vrcholová stanica sa nachádza vo výške 3996 m.n.m, čo je svetový rekord. Vo Vietname tento rok Poma dokončila novú 8-kabínku so 6-timi pylónmi v mori vedúcu do hotelového komplexu Vin Pearl na priľahlom ostrove a v Taiwane zase pribudla nová 8-kabínka s dĺžkou 4 km.

Hierarchia skupiny Poma dnes

Skupinu Poma, ktorá je dnes filiálkou firmy Leitner a tá je zas filiálkou skupiny Seeber, tvorí spoločnosť Pomagalski spoločne s viacerými svojimi domácimi, ako i zahraničnými filiálkami, ktoré priamo kontroluje. Skupina Poma vyrába okrem lanových dráh a vlekov aj komponenty a laná potrebné pri výstavbe vodných nádrží alebo mostov a prostredníctvom svojej nie veľmi úspešnej filiálky Montagner aj zasnežovacie systémy. Vyše pätinu obratu skupiny Poma tvorí záručný a pozáručný servis predaných zariadení. Odkúpila a vlastní francúzskeho výrobcu fixných sedačiek Skirail a 20% kapitálu francúzskeho výrobcu fixných sedačiek a lyž. vlekov GMM.

Medzi najznámejšie filiálky skupiny Poma patrí SIGMA Composite, výrobca sedačiek a kabín na lanové dráhy, plechového opláštenia staníc lanových dráh a mechaniky, ďalej SEMER, výrobca elektrického a elektronického vybavenia osobných horských dopravných zariadení a iných a Poma Otis, združenie amerického výrobcu výťahov Otis Elevator Company a spoločnosti Pomagalski pre spoločný výskum a vývoj zariadení mestskej dopravy založené v roku 1996. Menej známa filiálka je SACMI, ktorá vyrába komponenty na odpojiteľné lanové dráhy, a COMAG, ktorá sa špecializuje v montáži OHDZ a v inžinierskom staviteľstve.

V zahraničí je známa Poma-Leitner of America, spoločná filiálka firmy Pomagalski aj firmy Leitner vyrábajúca lanové dráhy a vleky v Amerike. O tejto filiálke bude ešte v tomto seriále reč. V Kanade sa nachádza Poma Canada, v Taliansku Poma Italia (ex-Agudio, aj o tomto výrobcovi budeme ešte v ďaľších častiach seriálu hovoriť), Baco Poma vo Švajčiarsku vyrábajúce lyž. vleky a výťahy pre imobilných, Poma Sverige vo Švédsku a Poma Beijing v Číne. Poma taktiež predáva licencie na výrobu OHDZ niektorým zahraničným firmám, a to Poma Buj v Španielsku, Anzen Sakudo v Japonsku a Antra Poma v Nórsku. Licencie pre slovenskú firmu Tatrapoma Poma neposkytuje od roku 1993.

V množstve iných krajín po celom svete je Poma zastúpená formou agentov. Pre Slovensko spomína webstránka Pomy pána Vladimíra Štefunka a firmu Tech-Mont Helicopter company.

Aká budúcnosť pre Pomu?

Dnes, keď je trh lanových dráh rozdelený medzi skupinou Doppelmayr/Garaventa na jednej strane a skupinou Seeber s výrobcami Leitner a Poma na druhej, má Poma budúcnosť zaistenú. Skôr či neskôr síce pravdepodobne prebehne úplné zjednotenie Leitnera s Pomou, francúzi by ale nemali stratiť svoje úspešné meno firmy, keďže po vzore americkej filiálky by bol nový koncern určite pomenovaný Leitner-Poma.

Posledné roky nie sú pre francúzskeho výrobcu najružovejšie. No v dlhodobom horizonte, keď Leitner s Pomou dokážu ponúknuť nové dôležité inovácie vo svojich katalógoch, sa rozdiel medzi nimi a rakúsko-švajčiarskou konkurenciou môže výrazne zmeniť.

Použité pramene:
- www.poma.net , oficiálna webstránka výrobcu Poma
- http://www.conseil-concurrence.fr/user/avis.php?avis=01a02 , Avis no 01-A-02 du Conseil de la concurrence (stanovisko č. 01-A-02 Protimonopolnej rady Francúzsko)
Matej Petőcz
13.12.2007
Výrobcovia lanoviek
Matej Petőcz

Väčšina prvých fabrík vyrábajúca vleky či lanovky bola založená len kvôli tejto neobvyklej činnosti, no niektorí si ňou iba rozšírili portfólio už dávnejšie ponúkaných výrobkov – nákladné lanovky, rôzne poľnohospodárske alebo iné stroje a systémy. Či už to je Agudio, Grafer, Leitner, Höltzl, Doppelmayr, Pomagalski, Girak, Swoboda, Gangloff, Garaventa alebo Von Roll, všetky tieto názvy zaniknutých alebo ešte existujúcich výrobcov, sú v prvom rade priezviská ich zakladateľov, vynálezcov či zlepšiteľov.