25.04.2024

Výrobcovia lanoviek, 4. časť: severná Amerika

Keď raz zavítate do lyžiarskych stredísk v severnej Amerike, zistíte, že lanovky sú na tomto kontinente značne iné ako tie, na ktoré sme zvyknutí z európskych krajín. Lanovkársky „svet“ sa totiž na tomto kontinente v svojich začiatkoch vyvíjal podstatne inak.

Európski výrobcovia lanoviek si v prvých rokoch od svojho vzniku ešte nemohli dovoliť ponúkať svoje výrobky mimo hraníc Európy a tak sa úspešnejší z nich na Americký trh dostali až neskôr. Do tohto času tu bolo založených mnoho rôznych výrobcov najmä fixných sedačiek a lyž. vlekov. Zaujímavé ale je, že ani jeden z nich sa výraznejšie nedokázal presadiť na ostatných kontinentoch sveta.

V Amerike boli najúspešnejšími fixné 2- a 3-sedačky, neskôr sa i tu presedlalo na odpojiteľné. Všetky tieto lanovky dostali niekoľko charakteristických amerických čŕt. Z tých najviditeľnejších sa dá spomenúť najmä dizajn (opláštenie) staníc, ktoré sa podobajú na papierové škatule, a absencia bezpečnostných „zámok“ pri sedačkových lanovkách (zákony ich nenariaďujú).

Najúspešnejší a najoriginálnejší výrobcovia, ktorí zanikli

Riblet Tramway Company (1938-2003)

Riblet za 65 rokov výroby dodal pre severoamerické strediská viac ako 500 lanoviek, čo je najviac spomedzi všetkých výrobcov. Najúspešnejšie boli od tohto výrobcu fixné 2-sedačky. Firma však nikdy nevyrábala odpojiteľné lanovky a preto postupne strácala svoj význam až v roku 2003 zanikla.

CTEC (1977-1993) – Garaventa CTEC (1993-2002)

CTEC (Cable Transportation Engineering Company) bol taktiež jedným z najúspešnejších výrobcov v sev. Amerike. V roku 1976 (teda podstatne neskôr ako väčšina ostatných) túto firmu založil Jan Leonard a Mark Ballantyn a až do roku 1993 vyrobila 144 lanoviek. V roku 1993 prebehla fúzia medzi CTEC a švajčiarskou Garaventou. Novovzniknutý výrobca sa stal v tom čase najsilnejším v sev. Amerike a za 8 rokov vyrobil ďaľších 140 lanoviek.

TIP: článok o CTEC na skilifts.org (v angličtine)
http://www.skilifts.org/chairlift_manufacturers_ctec.htm

Hall Ski-Lift Company (1960-1966) – PHB/Hall (1966-1983) – Von Roll (1984-1997) – Doppelmayr (1965-2002)

Medzi jedných z najväčších výrobcov lanoviek a vlekov v sev. Amerike patril aj Hall, firma založená v roku 1960. Pod touto značkou dala za 23 rokov jej pôsobenia do prevádzky vyše 400 lanoviek a niektoré i so zásadnými inováciami.

V narastajúcej konkurencii sa Hall v roku 1966 spojil s popredným nemeckým výrobcom lanoviek Pohlig-Heckel-Bleichert (PHB) a vďaka tejto spolupráci začal ponúkať odpojiteľné lanovky. V roku 1983 švajčiarsky výrobca Von Roll odkúpil PHB/Hall a dostal sa tak na Americký trh. Von Roll bol odkúpený rakúskym výrobcom Doppelmayr v roku 1997.

Doppelmayr bol v sev. Amerike zastúpený od roku 1965 a za ten čas stihol vyrobiť viac ako 358 lanoviek s mnohými inováciami. V roku 2002 prebehla fúzia Doppelmayra s Garaventou CTEC a novovzniknutý koncern bol pomenovaný Doppelmayr CTEC.

TIP: článok o Hall Ski-Lift Company na skilifts.org (v angličtine)
http://www.skilifts.org/chairlift_manufacturers_hall.htm

Ringer Chairlifts (1951-1953)

Túto firmu založil nemecký inžinier Karol Ringier, ktorý do USA prišiel v 1950. Tu si dal patentovať svoj jedinečný vynález, tzv. „double-swivel chairlift“ . Išlo o fixnú 2-sedačkovú lanovku s netradične riešenými sedačkami. Lavica totiž bola stredom rozdelená na 2 časti. Akonáhle sa pasažieri v hornej stanici zo svojho sedadla dvihli, otočili sa okolo svojej osi o 90°. Sedačka prešla pomedzi lyžiarov ktorí mohli nerušene odlyžovať. Pri opustení stanice sa lavice nanovo uzatvorili. Schému tohto vynálezu nájdete pod odkazom nižšie.

V roku 1952 Ringer stihol postaviť aj jednu odpojiteľnú 2-sedačku, označovanú ako prvú v Amerike. O rok neskôr sa na nej však stala tragická nehoda a jej prevádzku ukončili. V tom istom roku bola taktiež postavená posledná sedačka typu „double-swivel“. Jej koncept nezaujal ani európskych výrobcov, ktorým Karol Ringier patent ponúkal.

TIP:článok o výrobcovi Ringer na skilifts.org aj s obrázkami (v angličtine)
http://www.skilifts.org/chairlift_manufacturers_ringer.htm

Lift Engineering (1965-1996)

Lift Engineering (známa skôr ako « Yan ») je bezpochyby najkontroverznejšou lanovkárskou firmou v histórii. Založil ju v roku 1965 Jan K. Kunczynski, poľský imigrant, ktorý predtým pracoval pre francúzsku Pomu.

Fixné sedačky Yan získali obrovské renomé a v celej sev. Amerike sa ich vyrobilo viac ako dvesto. V roku 1986 sa Yan rozhodol vstúpiť na trh odpojiteľných sedačiek. Kým ostatní výrobcovia vyvíjali svoje odpojiteľné lanovky približne 4 roky, Yan postavil prvú už o rok neskôr.

Na všetkých 31 odp. lanovkách Yan sa však ukázali fatálne chyby, ktoré mali za následky mnohé nehody. Tie si spolu vyžiadali 5 obetí a viac ako 60 zranených (!). Ako sa neskôr zistilo, problémom boli najmä nesprávne vyvinuté odpojiteľné úchyty. Všetky tieto lanovky boli nakoniec odstránené alebo kompletne prestavané inými firmami.

Jan Kunczynski po bankrote firmy v roku 1996 utiekol z USA do La Paz v Mexiku.

TIP: viac o výrobcovi Yan na coloradoskihistory.com (v angličtine)
http://www.coloradoskihistory.com/chairlift/yan1.html

Heron Engineering (1946-1974) – Heron-Poma (1970-1976) Borvig (1962-1993) – Partek (1996-2005)

Ďalšie lanovkárske firmy s veľkým úspechom, ktorý trval do ukončenia « zlatého času » rozvoja severoamerických stredísk boli Borvig, Heron Engineering a Heron-Poma.

Partek Ski Lifts bola malá lanovkárska firma, ktorú v roku 1996 založil Hagen Schulz, syn zakladateľa a majiteľa zaniknutej firmy Borvig. V roku 2004 sa Partek, ako dodnes posledný v histórii výroby lanových dráh, rozhodol začať vyrábať odpojiteľné zariadenia. Už v roku 2005 ho však odkúpil koncern Doppelmayr CTEC.

Poma (1953-2000) a Leitner (1997-2000)

Francúzsky výrobca Pomagalski v Amerike založil už v roku 1953 jednu z prvých zahraničných filiálok Pomalift. Úspech ich lyž. vlekov bol až natoľko veľký, že sa slovíčko „pomalift“ dostalo do hovorovej angličtiny ako označenie akéhokoľvek lyž. vleku (podobne ako na Slovensku). Prvú sedačku Poma vyrobila v roku 1960 pri príležitosti olympijských hier v Squaw Valley (Kalifornia).

V roku 1981 bola filiálka premenovaná na Poma of America a presťahovala sa do nového sídla v Grand Junction v Colorade. Taliansky výrobca Leitner vstúpil na Americký trh podstatne neskôr. Po tom, ako Leitner odkúpil Pomu v roku 2000, sa tieto dve firmy rozhodli spojiť svoje aktivity v Severnej Amerike. Tak vznikla Leitner-Poma of America.

Výrobcovia dnes

Veľkým problémom, ktorý v sev. Amerike limituje aj výrobcov lanoviek je to, že len 16% investícií v severoamerických lyžiarskych strediskách smeruje do nových lanoviek. Je to obrovský rozdiel v porovnaní s 43% v Rakúsku alebo 55% vo Francúzsku. V súčasnosti v sev. Amerike stavajú lanovky už iba dvaja výrobcovia. Obaja vyvíjajú snahu ponúkať svoje výrobky čo najlacnejšie.

Minulé leto bolo v sev. Amerike postavených 25 nových lanoviek Doppelmayr CTEC a 8 lanoviek Leitner-Poma. Jediným štátom, kde Leitner-Poma každoročne stavia väčšinu lanoviek je Colorado – má tu totiž svoju centrálu. Vo všetkých ostatných štátoch je potom absolútnym víťazom v počte získaných trhov Doppelmayr CTEC.

TIP: rozpis nových lanoviek a vlekov v severnej Amerike za posledných 40 rokov na skilifts.org http://www.skilifts.org/install_na.htm

Doppelmayr CTEC (od 2002)

Doppelmayr CTEC má v severnej Amerike dve fabriky. Obe sa zaoberajú výrobou a záručným a pozáručným servisom zariadení. Fabrika v St-Jérome v Quebec-u je bývalou fabrikou Doppelmayru a je špeciálne zameraná na výrobu komponentov odpojiteľných lanoviek. Druhá fabrika sa nachádza v Salt Lake City v štáte Utah a je bývalou fabrikou Garaventy CTEC.

Doppelmayr CTEC vyvinul v roku 2003 novú stanicu pre odpojiteľné lanovky určenú pre Americký trh, Uni-GS. Vďaka rôznym úpravám je užšia a tým aj lacnejšia ako stanica Uni-G, z ktorej vychádza.

Leitner-Poma (od 2000)

Hlavné sídlo Leitner-Poma of America je v meste Grand Junction v Colorade (USA), kde sa vyrábajú všetky komponenty lanoviek. Okrem toho sa v sev. Amerike nachádza viacero menej dôležitých predajných a servisných centier : Leitner-Poma of America East v Stockbridge v štáte Vermont; Leitner-Poma of Canada East v Barrie v štáte Ontario a nakoniec Leitner-Poma of Canada West v Kelowna, štát British Columbia.

Leitner-Poma of America sa budúci rok bude sťahovať do nového sídla za 15 miliónov $ severne od mesta Grand Junction, ktoré bude mať plochu väčšiu približne o 70 000 m2.

TIP: http://64.146.72.197/movies/LPOA-Building1.mov, reportáž z TV novín v miestnej televízii o sťahovaní výrobcu do nových priestorov.

Dôležitým faktom, ktorý treba uviesť je to, že bývalá Poma of America od roku 1989 vyvíja odpojiteľné lanovky samostatne, a inú líniu razí najmä pri ich dizajne. Preto sa dnes v ponuke tohto výrobcu stále nachádzajú odp. lanovky typu Omega. Nie sú to však ani zďaleka tie isté, ktoré francúzska Poma prestala vyrábať v roku 2000.

Použité pramene a odkazy:

  • www.leitner-poma.com, Leitner-Poma of America
  • www.doppelmayrctec.com, Doppelmayr CTEC
  • American Skiing Company
  • wikipédia, slobodná encyklopédia
  • www.coloradoskihistory.com, Colorado Ski History
  • www.skilifts.org, stránka o lanovkách v severnej Amerike

Matej Petőcz

Výrobcovia lanoviek
Matej Petőcz

Väčšina prvých fabrík vyrábajúca vleky či lanovky bola založená len kvôli tejto neobvyklej činnosti, no niektorí si ňou iba rozšírili portfólio už dávnejšie ponúkaných výrobkov – nákladné lanovky, rôzne poľnohospodárske alebo iné stroje a systémy. Či už to je Agudio, Grafer, Leitner, Höltzl, Doppelmayr, Pomagalski, Girak, Swoboda, Gangloff, Garaventa alebo Von Roll, všetky tieto názvy zaniknutých alebo ešte existujúcich výrobcov, sú v prvom rade priezviská ich zakladateľov, vynálezcov či zlepšiteľov.