Lanovka bola do prevádzky spustená 29. septembra 1934. Voľba hornej stanice bola od začiatku samozrejmá – viedla do bodu najlepšieho výhľadu na Grenoble - do priestoru v blízkosti kasární a väznice. Tým bol zaručený jej obchodný úspech a okamžite sa stala hlavnou atrakciou Grenoblu. Dolná stanica bola situovaná na breh Isére. Pôvodná lanovka mala 2 zaujímavé dvanásťuholníkové kabíny (dodecahedron) s kapacitou 15 osôb so sprievodcom. Kabíny dodala nemecká firma BLEICHERT. Jazdili po samostatných nosných lanách.
Ďalším medzníkom v histórii lanovky bol marec 1951, kedy boli pôvodné kabíny nahradené za kabíny s kapacitou 21 osôb v farbách mesta – žltá a červená. Kabínu navrhli v projekčnej kancelárii Henri Crouzier v Molins Allier. Počas konania Zimných olympijských hier v roku 1968 bola lanovka ústredným motívom propagačných materiálov a pohľadníc Grenoblu.
Posledná etapa modernizácie bola dielom domácej firmy POMA v septembri 1976. Po niekoľkých mesiacoch prerušenia prevádzky dostali dnešnú podobu obe stanice. Dolná stanica bola riešená modernou hranatou budovou zo skla, s osobitným výťahom pre imobilných návštevníkov. Vrcholová stanica je začlenená do historického komplexu, taktiež s rampami a premostením pre vozíčkarov. Pôvodne na lanovke premávali dva páry trojíc spriahnutých guľových kabín. Neskoršie bol počet skupiny kabín zvýšený na 4 v zimnej prevádzke a v lete na 5 typických panoramatických „ bublinových„ kabín. Jedná sa o dvojlanový systém pozostávajúci z nosného lana a ťažného lana. Ťažné obežné lano zabezpečuje pohyb kabín, pričom pri prejazde cez traťovú podperu spomalí na rýchlosť 2 m/s. V staniciach kabíny spomalia na rýchlosť pod 0,3 m/s prípadne zastavia úplne, čím je zabezpečené plynulé vystúpenie a nastúpenie.
Z histórie sa spomína jedna vážnejšia nehoda lanovky, keď nad riekou Isére okolo 16:00 došlo k vykoľajeniu lanovky. Okamžite z toho vznikla obrovská senzácia, keď za prítomnosti televízie a množstva divákov boli pomocou vrtuľníka a hasičmi evakuovaní všetci cestujúci. Operácia trvala do 20:45, našťastie bez zranenia a újmy na životoch. Aj z tejto nehody boli vyvodené opatrenia pre zvýšenie bezpečnosti prepravy, hlavne lanovka je v roku odstavená na dobu 20 dní, kedy sa vykonávajú prehliadky, údržba a hlavne sa nacvičuje evakuácia cestujúcich. Pre porovnanie je lanovka v prevádzke cca 4000 hodín, oproti lyžiarskemu vleku - cca 1200 hod. Ročná návštevnosť je okolo 300 000 prepravených osôb.
Technické parametre:
Ing. Peter Lovás
Seriál o mestských lanovkách v zahraničí pripravil Ing. Peter Lovás. V sérii článkov boli postupne predstavené vybrané zahraničné mestské lanovky, doplnené zaujímavou fotografickou dokumentáciou.