16.04.2024

Nový začiatok Šachtičiek dopadol úspešne

Šachtičky zaznamenali rast počtu klientov o 300 percent a zvažujú investície až do výšky 15 miliónov eur. Na naše otázky odpovedal Alexander VÉGSÖ, riaditeľ spoločnosti AKCENT NOVA, ktorá prevádzkuje stredisko.

Akým spôsobom vstúpila minulý rok spoločnosť AKCENT NOVA s.r.o., ktorá sa zaoberá informačnými technológiami, do prevádzky lyžiarskeho strediska na Šachtičkách?

AKCENT NOVA bola pôvodne malým akcionárom prevádzkovateľa horských zariadení na Šachtičkách už niekoľko rokov predtým. V lete minulého roku padlo rozhodnutie, že prevádzka vlekov na Šachtičkách má byť ukončená, a stredisko zostane uzavreté. Na to sme sa nemohli pozerať, myslíme si, že stredisko má ohromný potenciál rozvoja. Preto sme 22. septembra 2011 uzatvorili 10-ročný kontrakt a získali sme vedenie rezortu.

V akom stave sa nachádzalo stredisko pred zimnou sezónou 2011/2012 a aké zmeny ste vykonali?

Technické zariadenia strediska sa nachádzali vo veľmi zlom stave. Veľká väčšina investícií pred sezónou preto spadala pod materiálno-technické zabezpečenie, najväčšou investíciou vo finančnom vyjadrení bola druhá fáza zasnežovania. Dokončili sme zasnežovanie zjazdovky číslo 2 v plnom profile, aktuálne disponujeme 17 snežnými delami, ďaľšie pripravujeme. Na zjadovke Juh sme inštalovali sneholamy, ktoré nám do veľkej miery pomohli zachytávať sneh a toto opatrenie sa nám veľmi osvedčilo.

Ako bilancujete zimnú sezónu 2011/2012?

Zimná sezóna trvala od 25. decembra 2011 do 31. marca 2012 a v porovnaní s minulou sezónou sa nám zvýšila návštevnosť o 300 percent. Zvolili sme stratégiu kvalitnej dennej úpravy všetkých zjazdových tratí v plnom profile. Pokiaľ v tomto biznise ponúknete kvalitné služby a možnosti na lyžovanie a snowboarding, klienti prídu.

Hovoríte o náraste vo výške 300%, no ponúkali ste skipasy za akčné ceny cez zľavové portály. Aký podiel na tomto náraste tvoria takto získaní klienti?

Dokopy bolo predaných zhruba 1100 zľavových kupónov, čo netvorilo významný podiel na celkovej návštevnosti strediska.

Robili ste prieskumy ohľadom skladby návštevníkov Šachtičiek?

95% klientov sú stáli klienti. Slovákov je zhruba 98%, poliakov 2% a marginálny podiel tvoria návštevníci z iných krajín. Navštevujú nás primárne klienti z okresov Banská Bystrica, Zvolen, prípadne Lučenec.

Zhruba v polovici januára ste zdvihli ceny, pri jednodennom skipase to bolo o 3 eurá, čím ste vyvolali vlnu nevôle. Prečo takáto neštandardná zmena cien v priebehu sezóny?

Museli sme pristúpiť k zvýšeniu cien v stredisku, keďže náklady na prevádzku nášho strediska sú naozaj veľké. V úvode sezóny sme ponúkli uvádzaciu cenu.

Predsa len, 20 eur za jednodenný lístok v stredisku, ktoré má výhradne lyžiarske vleky typu H, sa mnohým ľuďom zdá veľa.

Musíte sa pozerať na množstvo upravovaných tratí v stredisku, upravujeme 10,06 kilometra zjazdoviek o ploche 30 hektárov. To je viac ako Donovaly, alebo viac ako Selce, Králiky, Kordíky a Tajov dokopy. Máme dve snežné pásové vozidlá, úpravu začíname o piatej večer a končíme o tretej ráno. Týždenne spotrebujeme 4000 litrov nafty. Ďalej úpravu prístupovej cesty z Banskej Bystrice v dĺžke 6,5 kilometra financujeme na vlastné náklady, za celú sezónu sme spotrebovali 1000 ton štrku. Snažíme sa získať finančnú podporu od Banskobystrickeho samosprávneho kraja, ale nie je to jednoduché.

Čo sa týka jednodenných lístkov, vážne uvažujem nad ich zrušením. Tvoria iba desatinu predaných lístkov, avšak 99% pokusov o ich následný podvodný predaj. Túto sezónu sme zaznamenali rapídne zvýšenie predajnosti trojhodinových lístkov. Pre dobrých lyžiarov, ktorí tvoria gros našej klientely, sú trojhodinové lístky dostatočné. Kvalitne si chcú zalyžovať na kvalitných tratiach, aké v okolí Banskej Bystrice inde nenájdete.

Pre internetový magazín Bystrica24 ste deklarovali záujem masívne investovať do strediska, aké investície plánujete realizovať už pred zimnou sezónou 2012/2013?

Tento rok plánujeme ďalšie investície do zasnežovacieho systému, cieľom je rýchlejšie a kvalitnejšie vysneženie strediska v úvode sezóny. To chceme dosiahnuť novým systémom chladenia vody v akumulačnej vodnej nádrži a zakúpením nových snežných diel, dodávateľa už máme vybraného, pôjde o firmu Technoalpin. Doteraz sme na spustenie zasnežovania potrebovali vonkajšiu teplotu minimálne -4,5 stupňa Celzia, po vykonaných zmenách to bude už iba -1 stupeň Celzia.

Na základe podnetov návštevníkov vybavíme stredisko novým informačným systémom, to znamená nové značenie tratí a informačné tabule. Tento systém sa bude veľmi podobať tým, čo nájdeme v Rakúsku.

Spomínali ste záujem investovať až 15 miliónov eur predovšetkým do dvoch nových lanoviek, v akom stave sa nachádzajú tieto projekty?

Áno, zvažujeme investície do strediska až do výšky 15 miliónov eur. Stavebné povolenie máme na výmenu hlavného vleku H130 Hlavný za fixnú štvorsedačkovú lanovku. Výstavbu zvažujeme v nasledujúcich rokoch. Ďalej máme plány na výstavbu odpojiteľnej sedačkovej lanovky z obce Špania dolina na Panský diel s medzistanicou v sedle pri horskom hoteli Šachtička, aj s novou zjazdovkou do Španej doliny. V horizonte rokov 2013-2014 uvažujeme nad rozšírením zasnežovania na zjadovku Juh.

Otázka, nad ktorou rozmýšľame je, či majú investície do lanoviek v súčasnej ekonomickej situácii, v ktorej sa nachádza Slovensko, pre nás zmysel. Naša klientela pochádza fakticky výhradne z regiónov Banskej Bystrice a Zvolena a v týchto regiónoch štyri pätiny ľudí zarábajú priemerne 500 €. Sú to ľudia veľmi citliví na cenu. Akonáhle postavíme lanovku, cena lístka pôjde výrazne hore. Napríklad prevádzka lanovky je štvornásobne nákladnejšia než prevádzka vleku, nehovoriac už o odpisoch. Mali sme na webovej stránke anketu, v ktorej väčšina respondentov hlasovala proti stavbe lanovky a zároveň zvýšeniu ceny skipasu.

Aká je Vaša predstava Šachtičiek o 10 rokov?

Chceli by sme mať plnoautomatický zasnežovací systém na všetkých zjazdovkách, zasnežovacie jazierko na Panskom Dieli, štýlový penzión s ubytovaním na vrchole Panského Diela, aspoň dve ďalšie reštauračné zariadenia priamo na zjazdovkách a vyriešené parkovanie typu ski-in ski-out pozdĺž prístupovej cesty. Mimoriadne veľký dôraz chceme dávať na kvalitu služieb.

Rozhovor bol autorizovaný.


Matej Petőcz – lanovky.sk
04.06.2012

Internetová stránka lyžiarskeho strediska Šachtičky - www.skisachticky.sk