29.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 14 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Ďalšiu fixnú štvorsedačku pre Białku Tatrzańsku dodá Leitner

Taliansky výrobca lanoviek Leitner podpísal zmluvu na výstavbu fixnej štvorsedačky v poľskom stredisku Białka Tatrzańska – Kaniówka, len 20 kilometrov od Ždiaru.

Leitner postaví tento rok fixnú štvorsedačku v lyžiarskom stredisku Białka Tatrzańska. Białka Tatrzańska je jedným z najväčších poľských lyžiarskych stredísk a od internetového portálu Onet.pl získala po uplynulej sezóne ocenenie najlepšie lyžiarske stredisko v Poľsku. V obci prevádzkujú vleky viaceré spoločnosti, no strediská Kotelnica Białczańska, Bania a Kaniówka ponúkajú na svoje zariadenia spoločný skipas.

Nová štvorsedačka zvýši komfort v časti Kaniówka, bude dlhá 444 metrov a na svojej trase prekoná prevýšenie 93 metrov. Kapacita lanovky bude 2200 osôb za hodinu pri 62 vozňoch a maximálnej prevádzkovej rýchlosti 2,3 m/s.

Dolná stanica je projektovaná v blízkosti penziónu a údolného parkoviska, trasa lanovky skopíruje trasu existujúcich lyžiarskych vlekov. „Ukončenie výstavby lanovky je naplánované na 15. novembra 2012,“ hovorí Jaroslav Mačičák, export manager Leitner Ropeways pre Slovensko, Česko a Poľsko.

Pre Leitner je to už druhý úspech v regióne. Minulý rok výrobca úspešne zrealizoval dodávku odpojiteľnej 6-sedačky s modrými bublinami, vyhrievaním sedadiel a garážou pre vozne v Białke Tatrzańskej – časť Kotełnica Bialczańska.

Minimum klientov zo Slovenska

Napriek tomu, že Białka Tatrzańska sa nachádza len 20 kilometrov od slovenskej obce Ždiar, prevádzkovatelia lanoviek a vlekov nemajú o klientov zo Slovenska záujem. „Marketing na Slovensku nerobíme, máme veľmi veľa klientov z Poľska,“ potvrdil nám pred rokom v rozhovore pre Lanovky.sk marketingový manažér strediska Piotr Czaja. Stredisko sa orientuje výhradne na domácich lyžiarov, o čom svedčí aj to, že oficiálny web rezortu dosiaľ nemá žiadnu jazykovú lokalizáciu.

Jedným zo špecifík lyžiarskeho strediska je nepretržitá prevádzka väčšiny lanoviek od 9:00 do 22:00, pričom vo večerných hodinách sa lyžuje vďaka nočnému osvetleniu. Denný skipas v sezóne 2011/2012 stál 95 zł, teda približne 23 €, čo je o zhruba 10% menej, než permanentky v porovnateľných slovenských strediskách s dvomi odpojiteľnými lanovkami.

Nevýhodou strediska je malé prevýšenie zjazdoviek, ktoré dosahuje maximálne 210 metrov. Preto je doménou predovšetkým začiatočníkov a rekreačných lyžiarov, prípadne carverov. Tých je však štatisticky najviac a lokalita preto úspešne zachytáva časť lyžiarov, ktorí by inak cestovali na Slovensko. Igor Rattaj, partner J&T zodpovedný za TMR, to aktuálne za hrozbu nepovažuje. Koncom minulého roka označil Białku Tatrzańsku v rozhovore pre TREND za „kvázistredisko“, kde je strašne veľa ľudí a veľmi malé kopce.

Výhodou strediska je variabilita zjazdoviek a moderné dopravné zariadenia. Priamo pri svahu sa nachádza len vlani otvorený aquapark s termálnou vodou. V rezorte je dobre vybudovaná infraštruktúra, počnúc parkoviskami či chodníkmi, benefitom je atmosféra tradičnej malopoľskej obce.

TIP: Primátor Bukowiny Tatrzańskej, pod ktorého pôsobnosť patrí aj Białka Tatrzańska, hovorí v rozhovore pre SME o úspechoch cestovného ruchu v oblasti a o konktraste so slovenskou časťou Vysokých Tatier.

Konečne spoločný skipas

Lyžiarske strediská na juhu malopoľského vojvodstva boli v minulosti kritizované za veľkú rozdrobenosť a nespoluprácu v oblasti marketingu. V roku 2011 sa ľady konečne pohli správnym smerom. Päť prevádzkovateľov rezortov - Kotelnica Białczańska, Bania, Kaniówka, Kłuszkowce a Jurgów – sa dohodlo na spoločnom skipase – TatrySki. Skipas platil v sezóne 2011/2012 na 2 odpojiteľné sedačky, 6 fixných sedačiek a 23 kilometrov zjazdových tratí.

Denný skipas bol v sezóne 2011/2012 k dispozícii za 99 zł, teda približne 24 €. Ďalšie strediská (Małe Ciche, Witów a Harenda) deklarovali svoj záujem pripojiť sa k TatrySki do roku 2013. Najväčšou prekážkou pri implementácii systému bola nekompatibilita turniketových systémov. V roku 2011 preto rezorty kvôli TatrySki zakúpili 70 turniketov a 25 pokladní od spoločnosti Skidata.

V tejto súvislosti je potreba podotknúť, že väčšina stredne veľkých slovenských stredísk, napríklad na Orave alebo v Turci, disponujú modernými turniketovými systémami Skidata a spoločné skipasy by bolo možné zaviesť prakticky okamžite. Rokovania o spoločných skipasoch však naďalej viaznu.

Technické parametre novej štvorsedačky v Białke Tatrzańskej:

  • typ LD: osobná jednolanová fixná 4-sedačková
  • výrobca: Leitner
  • výrobný typ: CF4
  • rok výroby: 2012
  • umiestnenie pohonu: dolná stanica
  • systém napínania: hydraulický v hornej stanici
  • prepravná kapacita: ťažná vetva 2200 os/h
  • šikmá dĺžka: 444 m
  • vodorovná dĺžka: 432,75 m
  • prevýšenie: 93 m
  • max. dopravná rýchlosť: 2,3 m/s
  • časový interval vozňov: 6,54 s
  • vzdialenosť vozňov: 15,05 m
  • počet vozňov: 62
  • počet podpier: 5
  • dopravné lano: 36 mm
  • hlavný pohon: elektromotor
  • núdzový pohon: diesel-hydraulický
  • výkon hlavného pohonu - rozjazdový: 109 kW
  • výkon hlavného pohonu - trvalý: 81 kW
Zdroj: Leitech, s.r.o.

Údolná stanica, podpera a horná stanica novej štvorsedačky:


Matej Petőcz – lanovky.sk
Výkresy: Hofer Frank a Gasser Luis, Leitner Ropeways
Mapa: Białka Tatrzańska
20.07.2012


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.