25.04.2024

Nové lanovky v roku 2012

CabriO, podzemná stanica 3S, najrýchlejšia kabínková lanovka, otočná sedačka... v roku 2012 boli uvedené do prevádzky alebo sú vo výstavbe viaceré unikátne zariadenia.

Svetová novinka CabriO

Stanserhorh je obľúbený vyhliadkový vrchol neďaleko mesta Luzern vo Švajčiarsku. Je vysoký 1900 metrov a na vrchol je možné sa vyviesť lanovkou už od roku 1893. Zariadenie premáva vždy od apríla do novembra a slúži tak hlavne peším turistom. V rokoch 1973 – 2011 viedla na vrchol visutá lanovka od Garaventy s 40-miestnymi kabínami. Pre jej ďalšiu prevádzku by bolo potrebné zariadenie zásadne modernizovať.

Namiesto toho prišiel riaditeľ spoločnosti Stanserhornbahn Jürg Balsiger s nápadom vybudovať úplne novú lanovku, ktorá by mala nezastrešené vozne a podobala by sa tak na kabriolet. Svoj zámer prezentoval lanovkovej firme Garaventa, ktorá má centrálu vzdialenú len 50 kilometrov od Stansu, špecializuje sa na neobvyklé lanové zariadenia a patrí pod skupinu Doppelmayr.

Po troch rokoch vývoja a výstavby je zariadenie v prevádzke od 29. júna tohto roku pod marketingovým názvom CabriO a je absolútnym technickým unikátom. Technologicky sa CabriO najviac podobá funiforom, ktoré nájdeme v Taliansku a Rakúsku.

Na lanovke závisle od seba premávajú dve kabíny. Kabíny sú riešené ako dvojpodlažné pre maximálne 60 ľudí, pričom za ideálneho počasia sa na horné podlažie bez strechy zmestí 30 ľudí. V prípade nevhodného počasia sa na spodné podlažie zmestí všetkých 60 pasažierov. Prístup na horné poschodie je točitými schodami z dolného poschodia.

Cabrio Stanserhorn

TIP: Fotogaléria z prvého dňa prevádzky lanovky CabriO.

Okrem inovatívneho riešenia kabín museli inžinieri v Garavente zmeniť aj vedenie lana a uchytenie kabíny. Pri lanovke na spôsob kabrioletu by totiž nemalo zmysel, keby laná boli vedené nad vozňami. Nosné a ťažné laná sú preto umiestnené po bokoch vozňov. Každá kabína disponuje dvomi nosnými lanami, na ktorých sa pohybuje. Ťažné laná sú tiež dva, ale sú spoločné pre obe kabíny. Pohon je iba jeden, a to v dolnej stanici.

TIP: Pre detailné schémy lán na CabriO Stanserhorn odporúčame článok od Petra Nejeza v časopise ISR (str. 10-17).

Dĺžka trasy lanovky je 2320 metrov pri prevýšení 1139 metrov. CabriO má prepravnú kapacitu 465 osôb za hodinu, rýchlosť na trase 8 m/s a čas jazdy 6,5 minúty. Spoločnosť Stanserhornbahn má na systém CabriO exkluzivitu až do leta 2014.

Preinvestovaných bolo nakoniec 23 miliónov eur, čo je „len“ o päť miliónov eur viac ako by stála modernizácia starej lanovky.

Spiatočný lístok na lanovku stojí v prepočte približne 56 eur, s lístkom Swiss Pass alebo Interrail je to polovica. Polovičná zľava pre držiteľov týchto lístkov platí aj na ďalšiu unikátnu visutú lanovku Titlis Rotair (tentoraz s otočnými kabínami) v neďalekej obci Engelberg, tak ako aj na ďalšie lanovky vo Švajčiarsku. Preto môže byť podobný preukaz výhodný dokonca aj v prípade cestovania automobilom.

3S s podzemnou stanicou

Horské stredisko Avoriaz je súčasťou francúzsko-švajčiarskeho areálu Les Portes du Soleil. Investuje do novej visutej lanovky typu 3S, ktorá bude slúžiť pre prístup ubytovaných hostí a jednodňových klientov zo záchytného parkoviska v údolí do strediska. Lanovka je jedinou typu 3S, ktorá bude na svete uvedená do prevádzky v roku 2012. Dodávateľom je zoskupenie firiem Leitner a Poma, pre ktoré ide len o druhú realizáciu 3S systému na svete a zároveň začiatok sériovej výroby 3S.

Špecifikom tohto 3S je podzemná horná stanica. „Z geotechnických dôvodov sme sa rozhodli hornú stanicu kompletne presunúť pod zem. Na povrchu sa bude nachádzať len malá budova, do ktorej má ústiť výťah, dvojica eskalátorov a núdzové schodisko,“ hovorí Simon Cloutier z projektantskej kancelárie Atelier d´Architecture d´Avoriaz. Priamo ponad hornú stanicu bude v zime prechádzať upravovaná modrá zjazdovka „Boulevard des skieurs“. Toto riešenie si vyžiadalo vyhĺbenie priestoru veľkého 75x12 metrov.

Nová lanovka bude mať kapacitu do 2400 osôb za hodinu, čo je päťnásobne viac než stará visutá lanovka, ktorú demontujú po ukončení výstavby 3S. Kabíny budú typu Saphir od Sigmy s kapacitou 35 osôb a bude ich 12. Dĺžka trasy je 1538 metrov pri prevýšení 580 metrov, rýchlosť jazdy 7 m/s. V zimnej sezóne má byť 3S otvorené denne od 7:00 do 23:00. Celkové investície sa odhadujú na najmenej 20 miliónov eur.

Aktuálne sa kvôli časovému sklzu otvorenie novej lanovky očakáva až vo februári 2013. Do tohto času bude na tomto úseku premávať stará visutá lanovka.

TIP: Fotogaléria z výstavby unikátnej lanovky typu 3S v Avoriaz na Facebooku AAA.

/zdroj: Atelier d´Architecture d´Avoriaz/

Horná stanica 3S v Avoriaz vo výstavbe.

Funitel Jasná

Výstavba nových lanoviek v Jasnej patrí medzi najväčšie stavby v tomto roku nielen na Slovensku, ale aj v celosvetovom meradle. Celkové investície do výstavby má v roku 2012 prevádzkovateľ strediska, TMR, naplánované vo výške 38 miliónov eur. Realizácia funitelu Priehyba – Chopok je zaujímavá vzhľadom na použitú technológiu, na ktorú sa prevádzkovatelia obracajú len zriedka.

Posledné funitely (obežného typu) boli v Európe vo výstavbe pred štyrmi rokmi vo francúzskom Super Besse a na rakúskom ľadovci Hintertux. Je tiež raritou vidieť technológiu funitel v malých strediskách. Dosiaľ najmenšie európske stredisko s funitelom je Kitzsteinhorn – Kaprun so 41 km zjazdoviek, kde funitel slúži ako prístupové zariadenie z údolia po požiari v tunelovej rúre podzemnej lanovky. Medzi stredne veľké strediská patrí Super Besse alebo Hintertuxer Gletscher s približne 80 kilometrami zjazdoviek.

Otáčavá lanovka pre Laax

Po farebných bublinách či vyhrievaných laviciach tu máme ďalšiu inováciu sedačkových lanoviek. Švajčiarsky výrobca BMF predstavil otočné sedačkové vozne. Pomocou špeciálnej mechaniky umiestnenej na konštrukcii vozňa je možné vozeň automaticky otočiť o 45 stupňov po nastúpení pasažierov v dolnej stanici. Vývoz pasažierov tak prebieha „našikmo“. Predtým, než pasažieri vystúpia, získajú sedačky späť štandardnú pozíciu.

Nové vozne od BMF obsahujú aj vyhrievanie lavíc pomocou solárneho panelu umiestneného v hornej časti bubliny, modulárnu konštrukciu (každé miesto na sedenie je samostatným komponentom) a špeciálny dizajn z dielne Porsche.

/zdroj: WeisseArena.ch/

Nový vozeň odpojiteľných sedačiek od BMF.

V sezóne 2012/2013 nájdeme otočnú sedačku vo švajčiarskom stredisku Laax na trase Plaun Lavadinas – Fuorcla da Sagogn. Spoluprácu s dizajnovým ateliérom Porsche navrhol práve riaditeľ spoločnosti prevádzkujúcej lanovky v Laaxe, vzhľadom na jeho záľubu v tejto značke. Na otáčavú sedačku má Laax exluzivitu 1 rok.

Švajčiarsky výrobca lanoviek BMF získava čoraz viac kontraktov a nezabúda ani na región V4. „Tento rok realizujeme naše prvé dodávky odpojiteľných sedačiek v Poľsku. V oblasti strednej Európy vidíme veľký potenciál a definitívne máme o ňu záujem,“ hovorí Thomas Spiegelberg, predseda predstavenstva BMF. Je pravdepodobné, že zariadenia od BMF budeme aj v našej časti Európy vídať čoraz častejšie. Už v sezóne 2012/2013 budú premávať dve nové lanovky BMF v poľských Beskydách, a to odpojiteľná šesťsedačka v Istebnom – Złoty Groń a fixná štvorsedačka v Ustroń – Poniwiec.

TIP: Fotogaléria z dňa otvorených dverí v závode BMF.

Nie most, ale lanovka

Zaujímavá mestská lanovka bola otvorená 28. júna v Londýne pred začiatkom letných olympijských hier 2012. Odpojiteľná 10-miestna kabínková lanovka Emirates Air Line je súčasťou systému verejnej hromadnej dopravy v Londýne a premáva medzi Greenwich Peninsula a Royal Docks. Lanovka prekonáva rieku Temža, najvyššia podpera má výšku 87 metrov. Prvú mestskú lanovku vo Veľkej Británii postavil Doppelmayr a jej kapacita je 2500 osôb za hodinu v každom smere. Na lanovke premávajú 10-miestne vozne CWA v luxusnom prevedení s elektrickou ventiláciou, LCD obrazovkou s infotainment systémom, osvetlením a bezpečnostným kamerovým systémom.

Veľmi podobné zariadenie začiatkom roka inaugurovala firma Poma v Nižnom Novgorode, piatom najväčšom ruskom meste. Odpojiteľná 8-miestna kabínková lanovka prekonáva rieku Volga a najvyššia podpera má 82 metrov. Vzhľadom na to, že Volga v zime zamŕza, bolo potrebné situovať podpery na pevninu a preto rozpätie medzi podperami dosahuje až 900 metrov, čo je rekordom pre lanovku tohto typu.

Emirats Air Line v Londýne.

Najrýchlejšia kabínka s internetom

Vail, najväčšie lyžiarske stredisko v severnej Amerike, investuje do modernej 10-kabínkovej lanovky od Leitner-Poma of America. Zariadenie je prispôsobené na rýchlosť 1200 stôp za minútu, čo je 6,096 m/s. Aktuálne maximum pre zariadenia tohto typu v bežnej prevádzke s pasažiermi je 6 m/s (zariadenia s touto rýchlosťou máme aj na Slovensku). Ide tak o prekonanie svetového rekordu a naznačuje to trend ďalšieho zrýchľovania lanoviek, ktoré nás v budúcnosti s najväčšou pravdepodobnosťou čaká.

Približne 50% komponentov pochádza z amerického závodu firmy Leitner-Poma of America, zvyšná polovica vrátane kabínkových vozňov bola dovezená z Európy. Vozne Sigma Diamond budú dodané v komfortnom prevedení s koženými vyhrievanými sedadlami a výškou stropu 210 cm. Lanovka nahradí pôvodnú 4-sedačkovú odpojiteľnú lanovku a skráti čas jazdy zo siedmich minút na 5,5 minúty.

Zaujímavosťou kabínky pre Vail je aj prvá inštalácia Wi-Fi pripojenia pozdĺž celej trasy lanovky na svete.

Expresná montáž stanice

Každoročne v Alpách prebieha niekoľko stavieb odpojiteľných lanoviek, pri ktorých nie je k dispozícii veľa času. Poma preto 13. októbra testovala nový systém montáže stanice odpojiteľných lanoviek. Vo francúzskom stredisku Montclar firma inštalovala dolnú stanicu novej odpojiteľnej 6-sedačky za menej ako 4 hodiny, pričom bežne táto operácia trvá 3 týždne. Trik spočíva v príprave a montáži všetkých potrebných komponentov na zemi a následný presun jednotlivých častí žeriavom.

Konečnú montáž stanice mal na starosti 350-tonový autožeriav s 56 metrov dlhým ramenom. Prvým krokom bol presun betónovej konštrukcie (pätky boli dovezené zo závodu), potom presun 64 ton vážiacej konštrukcie stanice s motorom, prevodovkou, koľajnicami a ďalšími komponentami a posledným krokom bolo premiestnenie 18 ton vážiaceho opláštenia. Okrem úspory času Poma hlási aj úsporu emisií CO2 o 70% a vyššiu bezpečnosť pri práci.

Blízke investície

Spomedzi rakúskych stredísk, ktoré sa nachádzajú najbližšie a sú obľúbeným miestom slovenských lyžiarov a boarderov, investujú tieto:

  • Hinterstoder (320 km): 10-kabínková lanovka Hirschkogelbahn
  • Obertauern (383 km): kombi 8/10 Grünwaldkopfbahn a odpojiteľná 6-sedačka Hochalm
  • Lofer (411 km): odpojiteľná 8-sedačka Schwarzeck
  • Saalbach (450 km): odpojiteľná 6-sedačka Wetterkreuzbahn

(vzdialenosť počítame z hraničného priechodu Jarovce – Kittsee)

Je potrebné tiež upozorniť na výstavbu nových odpojiteľných lanoviek v Małe Ciche na poľskej strane Vysokých Tatier a v Istebnom v poľských Beskydách.

3S Sochi

Veľké investície čakajú oblasť Soči v ruskom Kaukaze. Kontrakty na výstavbu nových lanoviek v oblasti získali Doppelmayr, Leitner aj Poma. Medzi najdôležitejšie stavby patrí:

  • 3S Krasnjaja Poljana Alpika Psekhakol: najdlhšie 3S na svete s dĺžkou 4700 metrov,
  • 3S Krasnjaja Poljana Olympic Village Alpin: prvé 3S na svete prispôsobené kombinovanej preprave osobných automobilov a ľudí.

Ukončenie výstavby týchto projektov je v roku 2013 tak, aby mohli slúžiť počas zimných olympijských hier, ktoré sa budú odohrávať vo februári 2014. Dodávateľom oboch 3S je Doppelmayr. Spolu s investorom sa dohodli na tom, že výška investícií do týchto lanoviek bude obchodným tajomstvom. K týmto obrovským projektom sa na Lanovky.sk ešte určite vrátime.


Matej Petőcz – lanovky.sk
19.10.2012