20.04.2024

Krušetnica dostane použitú lanovku z Talianska

Získať povolenie na prevádzku ojazdených lanoviek je na Slovensku komplikovanejšie než v Českej republike. Sedačková lanovka v Krušetnici bude mať dĺžku 784 metrov a prevýšenie 161 metrov.

V lyžiarskom stredisku Krušetnica na Orave prebieha výstavba fixnej štvorsedačkovej lanovky. Dĺžka plánovanej lanovky je 784 metrov, prevýšenie 161 metrov a kapacita 2184 osôb za hodinu.

Ide o použité zariadenie vyrobené firmou Leitner v roku 1989. Pôvodne bolo súčasťou talianskeho strediska Rosskopf v Južnom Tirolsku.

Dolná stanica je projektovaná pri penzióne Pohoda v blízkosti dolných staníc lyžiarskych vlekov. Vďaka umiestneniu hornej stanice sa existujúca zjazdovka predĺži o 70 metrov.

Prísnejšia legislatíva

Na Slovensku sú dosiaľ prevádzkované len dve ojazdené lanovky. Podľa portálu www.lanove-drahy.cz je pritom v Českej republike v prevádzke až 35 použitých lanoviek a v Poľsku 27.

Získať povolenie na prevádzkovanie ojazdenej lanovej dráhy je na Slovensku komplikovanejšie než v Českej republike.

Celý proces je jednoduchší len v dvoch prípadoch. Prvým prípadom je presun dráhy v rámci Slovenska. Druhým prípadom je výstavba použitých lanových dráh vyrobených po roku 2000 (staršie členské štáty), resp. 2004 (novšie členské štáty) v EÚ.

V rokoch 2000, resp. 2004 totiž vstúpila do platnosti smernica EÚ zvyšujúca bezpečnosť na dráhach a sprísňujúca technické požiadavky.

Plejsy, Opalisko, Sielnica, Krušetnica

Práve jedna z dvoch ojazdených lanoviek na Slovensku – dvojsedačka v Závažnej Porube – bola riešená ako premiestnenie v rámci krajiny, kedy je jednoduchšie získať povolenie na prevádzku od štátneho dozoru. Lanovka bola pôvodne umiestnená na Veľkej Rači, do prevádzky ju na Opalisku uviedli v roku 2007.

Na Plejsoch premáva dvojsedačka pôvodom zo Stuhlecku. Do prevádzky bola uvedená v roku 1994, kedy sa postupovalo podľa inej legislatívy platnej v tom čase.

Vylúčiť však nemôžeme to, že sa na Slovensku nachádzajú nepostavené repasované lanové dráhy. Pred niekoľkými rokmi kúpil prevádzkovateľ strediska Sielnica-Brestová ojazdenú fixnú dvojsedačku Doppelmayr. Zariadenie sa aktuálne nachádza zložené v stredisku a v sklade v Banskej Bystrici.

Prevádzkovateľ však medzičasom zmenil svoje plány. Výstavba dvojsedačky v Sielnici už nie je aktualitou a táto je tak opäť na predaj.

„Pripravujem na Brestovej výstavbu krytej haly s novou fixnou štvorsedačkou a zjazdovou traťou. Bude to unikát, nič podobné na Slovensku nie je,“ tvrdí Ľudovít Kartík, konateľ spoločnosti prevádzkujúcej stredisko.

Matej Petőcz - lanovky.sk
30.08.2014