Sedačková lanovka Podstráne - Martinské hole
Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy
typ LD | osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek |
výrobca | TRANSPORTA, n. p. Chrudim |
výrobný typ | SL-1 |
výstavba | 27. júl 1967 - 1974 |
uvedenie do prevádzky | 16. februára 1974 |
ukončenie prevádzky | 30. apríla 2005 |
rekonštrukcia | 1992 – úpravy kladkových batérií výrobcom, 1996 - výmena dopr. lana |
ťažná vetva | ľavá |
umiestnenie pohonu | horná stanica |
systém napínania | závažím v dolnej stanici |
napínací ťah | 6600 kg (66 kN) |
prepravná kapacita | 240 os./h |
dolná stanica | 580 m n.m., 622 m n.m. pri nástupišti (Podstráne) |
horná stanica | 1245 m n.m. (Martinské hole) |
šikmá dĺžka | 2040 m |
vodorovná dĺžka | |
prevýšenie | 670 m |
priemerný sklon trate | 17°53´´ |
maximálny sklon trate | |
dopravná rýchlosť | 2 m/s, teoretická 2,5 m/s |
revízna rýchlosť | 0,5 m/s |
rýchlosť pri núdzovom pohone | 1 m/s |
prípustná rýchlosť vetra | 10 m/s |
kritická rýchlosť vetra | 13 m/s |
neprípustná rýchlosť vetra | nad 16 m/s |
čas jazdy | 18 min. |
časový interval vozňov | 14 s |
vzdialenosť vozňov | 28,0 m |
počet vozňov | 148, pôvodne 151 |
nosnosť osobného vozňa (sedačky) | 80 kg (1 osoba) |
nosnosť montážneho vozňa | 180 kg |
nosnosť nákladného vozňa | |
hmotnosť sedačky | 25 kg |
hmotnosť montážneho vozňa | |
hmotnosť nákladného vozňa | |
počet podpier | 36, z toho 6 tlačných |
dopravné lano | 28 mm |
napínacie lano | |
priemer poháňacieho lanáča | 3000 mm |
priemer vratného lanáča | 3000 mm |
priemer traťových kladiek | 300 mm |
rozchod dopravného lana na trati | 3380 mm |
hlavný pohon | 71 kW |
núdzový pohon | iba náhradný prúdový zdroj - NPZ |
revízny pohon | - |
NPZ - náhradný prúd. zdroj | 80 kW 6-valec Škoda 6 S 110 |
hlavná (bezpečnostná) brzda | mechanická - čelusťová |
prevádzková brzda | elektromechanická - čelusťová medzi motorom a prevodovkou |
počet zamestnancov - obsluha | v lete 2+2, v zime 3+3 |
GPS poloha - dolná stanica | 49.092036, 18.836839 (N 49°05.145` * E 19°14.135`) |
GPS poloha - horná stanica | 49.085778, 18.862197 (N 49°05.144` * E 18°81.719`) |
Mapa lanovej dráhy
Trať lanovej dráhy
Podpera č. | Počet kladiek | Typ podpery | Podpera č. | Počet kladiek | Typ podpery |
1 | obe vetvy 4 | tlačná | 19 | obe vetvy 4 | nosná |
2 | obe vetvy 4 | nosná | 20 | obe vetvy 4 | nosná |
3 | obe vetvy 4 | nosná | 21 | obe vetvy 8 | tlačná |
4 | obe vetvy 4 | nosná | 22 | obe vetvy 4 | nosná |
5 | obe vetvy 4 | nosná | 23 | obe vetvy 4 | nosná |
6 | obe vetvy 4 | nosná | 24 | obe vetvy 4 | nosná |
7 | obe vetvy 4 | nosná | 25 | obe vetvy 6 | tlačná |
8 | obe vetvy 4 | nosná | 26 | obe vetvy 4 | nosná |
9 | obe vetvy 4 | nosná | 27 | obe vetvy 4 | nosná |
10 | obe vetvy 8 | tlačná | 28 | obe vetvy 4 | nosná |
11 | obe vetvy 4 | nosná | 29 | obe vetvy 4 | nosná |
12 | obe vetvy 4 | nosná | 30 | obe vetvy 6 | nosná |
13 | obe vetvy 4 | nosná | 31 | obe vetvy 4 | nosná |
14 | obe vetvy 6 | tlačná | 32 | obe vetvy 4 | nosná |
15 | obe vetvy 4 | nosná | 33 | obe vetvy 6 | tlačná |
16 | obe vetvy 4 | nosná | 34 | obe vetvy 4 | nosná |
17 | obe vetvy 4 | nosná | 35 | obe vetvy 6 | nosná |
18 | obe vetvy 4 | nosná | 36 | obe vetvy 6 | nosná |
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 56,67 m |
Ďalšie informácie
Prevádzka bola definitívne ukončená 30. apríla 2005. Až do konca júla 2005 bola udržiavaná v prevádzkyschopnom stave. Demontáž sa začala koncom júla 2005 zložením sedačiek, v roku 2006 boli odpojené a rozrezané káble traťových zabezpečovacích obvodov. Na jeseň 2008 už bolo zhodené aj dopravné lano.
Okolo roku 1993 bolo na lanovku dodaných niekoľko sedačiek a iných náhradných dielov, ktoré pochádzali z v tom čase zrušenej a rozobratej, technicky zhodnej lanovky Turecká - Krížna.
Dôležité dátumy lanovej dráhy
27.7.
1967
začiatok výstavby
55 rokov
16.2.
1974
prvá jazda
49 rokov
30.4.
2005
definitívne ukončenie prevádzky
18 rokov