Pozemná lanovka Starý Smokovec - Hrebienok (pôv. 1970)
Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy
typ LD | osobná pozemná dráha kyvadlového systému jednokoľajová s Abbtovou výhybňou |
výrobca | Ceretti - Tanfani, Miláno; vozne Carozzeria Varesina |
projektovaná v roku | 1965 (1. projektová úloha), 1966 (2. projektová úloha) |
výstavba | 1967 - 1970 |
uvedenie do prevádzky | 12. februára 1970 |
ukončenie prevádzky | 16. septembra 2007, posledná jazda o 14:00 |
rekonštrukcia | 2001, na výhybni |
umiestnenie pohonu | vrcholová stanica |
systém napínania | - |
napínací ťah | - |
prepravná kapacita - zima | 900 os/h. |
prepravná kapacita - leto | 900 os/h. |
dolná stanica | 1025 m n.m. (Starý Smokovec) |
horná stanica | 1272 m n.m. (Hrebienok) |
šikmá dĺžka | 1937 m |
vodorovná dĺžka | |
prevýšenie | 247 m |
minimálny sklon trate | 113 %o |
priemerný sklon trate | |
maximálny sklon trate | 149 %o |
max. dopr. rýchlosť - zima | 5 m/s |
max. dopr. rýchlosť - leto | 5 m/s |
revízna rýchlosť | ľubovoľná |
prípustná rýchlosť vetra | nemá vplyv |
neprípustná rýchlosť vetra | nemá vplyv |
čas jazdy | 7 min. (420 s) |
časový interval vozňov - zima | - |
časový interval vozňov - leto | - |
počet vozňov | 2 |
nosnosť osobného vozňa | 10 240 kg (128 osôb; 100 v bežnej prevádzke) |
nosnosť montážneho vozňa | - |
nosnosť nákladného vozňa | - |
hmotnosť vozňa | 20 000 kg, obsadený 30 240 kg |
hmotnosť montážneho vozňa | - |
hmotnosť nákladného vozňa | - |
ťažné lano | 31,5 mm ČSN 02 4340.73 |
priemer poháňacieho lanáča | 3000 mm, protilanáč: 3000 mm |
priemer traťových kladiek | |
rozchod koľajníc na trati | 1000 mm |
hlavný pohon | elektromotor 184 kW |
núdzový pohon | - |
revízny pohon | - |
NPZ - náhradný prúd. zdroj | nie je potrebný |
hlavná (bezpečnostná) brzda | pôsobí priamo na lanáč |
prevádzková brzda | 2 ks, pôsobia na brzdový valec pružnej spojky |
počet zamestnancov - obsluha | 6 - prevádzkovo; 16 - kmeňový stav |
GPS poloha - dolná stanica | 49.141743, 20.220377 |
GPS poloha - horná stanica | 49.158117, 20.224626 |
Mapa lanovej dráhy
Ďalšie informácie
V rámci rekonštrukcie v rokoch 1967 - 1970 boli zrušené alebo prestavané všetky pôvodné objekty lanovky a zmenil sa aj jej výškový profil a sklon trate.
Dôležité dátumy lanovej dráhy
12.2.
1970
prvá jazda
53 rokov
16.9.
2007
posledná jazda
15 rokov