Sedačková lanovka Veľká Rača - Laliky (pôvodná)
Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy
typ LD | osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek |
výrobca | TPMP Kežmarok v licencii Poma |
výrobný typ | TS-2 |
rok výroby | 1986 |
výstavba | 1986 - 1990 |
uvedenie do prevádzky | december 1990 |
ukončenie prevádzky | 13. apríla 2004 |
rekonštrukcia | 1995 - vybudovanie medzistanice LD - vloženie 2 podpier (a14, b14) |
demontáž | 2004 - 2006 |
nové umiestnenie | Závažná Poruba - Opalisko (od 2007) |
ťažná vetva | pravá |
umiestnenie pohonu | dolná stanica |
systém napínania | hydraulický v dolnej stanici |
napínací ťah | 2 x 80 kN |
prepravná kapacita - zima | 900 os./h |
prepravná kapacita - leto | 540 os./h |
dolná stanica | 627 m n.m. |
horná stanica | 1050 m n.m. |
šikmá dĺžka | 1907,5 m |
vodorovná dĺžka | 1860 m |
prevýšenie | 423 m |
priemerný sklon trate | 22,7 % |
maximálny sklon trate | 60,0 % |
max. dopr. rýchlosť - zima | 2,5 m/s |
max. dopr. rýchlosť - leto | 1,5 m/s |
revízna rýchlosť | 0,3 m/s |
rýchlosť pri núdzovom pohone | 0,7 m/s |
prípustná rýchlosť vetra | 18 m/s |
kritická rýchlosť vetra | 23 m/s |
neprípustná rýchlosť vetra | 25 m/s |
čas jazdy | 12,7 min. v zime, 21,2 min. v lete |
časový interval vozňov - zima | 8 s |
časový interval vozňov - leto | 13,33 s |
vzdialenosť vozňov | 20 m |
počet vozňov | 191 |
nosnosť osobného vozňa (sedačky) | 170 kg (2 osoby) |
nosnosť montážneho vozňa | 185 kg (1 ks) |
nosnosť nákladného vozňa | nie je |
hmotnosť sedačky | 76 kg |
hmotnosť montážneho vozňa | 147 kg |
hmotnosť nákladného vozňa | nie je |
počet podpier | 24/5 (pôvodne 22/4), max. výš. 14,2 m (celkom/z toho tlačné) |
dopravné lano | 33,5 mm |
priemer poháňacieho lanáča | 3200 mm |
priemer vratného lanáča | 3550 mm |
rozchod dopravného lana na trati | 4000 mm |
hlavný pohon | jednosmerný SB 280 ZD 6, 160kW pri 1500 ot./min. |
núdzový pohon | asynchrónny krúžk. SMR 250M4 55 kW |
NPZ - náhradný prúd. zdroj | agregát 2 x 30 kW; GSW 108 TDM DDB (105kVA) |
regulácia dopravnej rýchlosti (el. výzbroj) | tranzistorový menič UN 400-430(U5) EVPU Nová Dubnica |
GPS poloha - dolná stanica | 49.427844, 18.939711 (N 49°25.663` * E 18°56.385`) |
GPS poloha - medzistanica | 49.417455, 18.944933 (N 49°25.046` * E 18°56.665`) |
GPS poloha - horná stanica | 49.411929, 18.947516 (N 49°24.716` * E 18°56.858`) |
Mapa lanovej dráhy
Trať lanovej dráhy
Podpera č. | Počet kladiek | Typ podpery | Podpera č. | Počet kladiek | Typ podpery |
1 | obe vetvy 12 | tlačná | 13 | obe vetvy 4 | nosná |
2 | obe vetvy 4 | nosná | 14 | obe vetvy 2 x 4 | nosnotlačná |
3 | obe vetvy 2 x 4 | nosnotlačná | 14a* | obe vetvy 2 x 4 | nosnotlačná |
4 | obe vetvy 6 | nosná | 14b* | obe vetvy 12 | tlačná |
5 | obe vetvy 12 | tlačná | 15 | obe vetvy 2 x 4 | nosnotlačná |
6 | obe vetvy 4 | nosná | 16 | obe vetvy 4 | nosná |
7 | obe vetvy 4 | nosná | 17 | obe vetvy 12 | tlačná |
8 | obe vetvy 2 x 4 | nosnotlačná | 18 | obe vetvy 6 | nosná |
9 | obe vetvy 12 | tlačná | 19 | obe vetvy 6 | nosná |
10 | obe vetvy 8 | nosná | 20 | obe vetvy 4 | nosná |
11 | obe vetvy 8 | nosná | 21 | obe vetvy 8 | nosná |
12 | obe vetvy 4 | nosná | 22 | obe vetvy 6 | nosná |
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 79,46 m |
* - medzistanica
|
Ďalšie informácie
Po ukončení prevádzky v apríli 2004 bola technológia okrem dolnej stanice a podpier č. 1 - 3 demontovaná. Zostávajúce podpery, konštrukcia vratnej stanice a všetky vozne (sedačky) boli uložené pri dolnej stanici, kde čakali na odpredaj. Až v lete 2006 bola rozobratá aj dolná stanica a po repasii bola v rokoch 2006 - 2007 LD opätovne inštalovaná v stredisku Závažná Poruba v lokalite Opalisko.
Dôležité dátumy lanovej dráhy
13.4.
2004
posledná jazda
19 rokov