Sedačková lanovka Nitra - Zobor
Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy
typ LD |
osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek |
výrobca |
TRANSPORTA, n. p. Chrudim |
výrobný typ |
SL-2 |
projektant technologickej časti |
TRANSPORTA, n.p. Chrudim |
projektovaná v roku |
1966 - TRANSPORTA, n.p. Chrudim, číslo zákazky 68163 |
výstavba |
1968 - 1970 |
uvedenie do prevádzky |
13. novembra 1970 |
ukončenie prevádzky |
1993? |
rekonštrukcia |
1982 - výmena rámov batérií kladiek, 1991 - rekonštrukcia pohonu (Tatrapoma, JRD Spišská Belá) |
demontáž |
9. september 2009 - 19. november 2009 |
ťažná vetva |
ľavá |
umiestnenie pohonu |
horná stanica |
systém napínania |
závažím v dolnej stanici |
napínací ťah |
9000 kg (vrátane závesu) |
prepravná kapacita |
360 os./h |
dolná stanica |
236 m n.m. (Nitra) |
horná stanica |
553 m n.m (Pyramída-Zobor) |
šikmá dĺžka |
1359,6 m |
vodorovná dĺžka |
1322 m |
prevýšenie |
317 m |
priemerný sklon trate |
23 % |
maximálny sklon trate |
neudaný |
dopravná rýchlosť |
0,5 - 1,9 m/s |
max. dopravná rýchlosť |
1,9 m/s |
revízna rýchlosť |
0,5 m/s |
rýchlosť pri núdzovom pohone |
1,0 m/s |
prípustná rýchlosť vetra |
12,5 m/s (ŠOTD - FMD č. j. 1716/1976-018) |
neprípustná rýchlosť vetra |
16 m/s |
čas jazdy |
11 min. 55 sek. pri max. rýchlosti |
časový interval vozňov |
20 s |
vzdialenosť vozňov |
38 m |
počet vozňov |
73 + 1 nákladný vozeň |
nosnosť osobného vozňa (sedačky) |
160 kg (2 osoby) |
hmotnosť sedačky |
76 kg |
počet podpier |
25/5 (celkom/z toho tlačné) |
dopravné lano |
28 mm (ČSN 02 4347.43), pevnosť 160 kp/mm2, Warrington; 78 drôtov |
napínacie lano |
20 mm (ČSN 02 4352.45), 6 prameňov, 222 drôtov |
priemer poháňacieho lanáča |
4000 mm |
priemer vratného lanáča |
4000 mm |
priemer traťových kladiek |
400 mm |
rozchod dopravného lana na trati |
4000 mm |
hlavný pohon |
elektromotor 68 kW |
núdzový pohon |
záložný elektromotor (od rekonštrukcie); pôvodne iba NPZ |
revízny pohon |
regulácia otáčok hlavného motora (servoregulátor) |
NPZ - náhradný prúd. zdroj |
dieselagregát, 45 kW |
hlavná (bezpečnostná) brzda |
hydraulická, pôsobí priamo na lanáč (od rekonštrukcie); pôvodne riadená kataraktom |
prevádzková brzda |
elektromagnetická čelusťová, pôsobiaca na brzdový kotúč |
počet zamestnancov - prevádzka |
1 náčelník, 4 staniční |
počet zamestnancov - kmeň. stav |
1 náčelník, 9 pracovníkov |
GPS poloha - dolná stanica |
48.331718, 18.096909 |
GPS poloha - horná stanica |
48.342722, 18.104548 |
Mapa lanovej dráhy
Trať lanovej dráhy
Podpera č. |
Počet kladiek |
Typ podpery |
1 |
obe vetvy 4 |
tlačná |
2 |
obe vetvy 4 |
nosná |
3 |
obe vetvy 4 |
nosná |
4 |
obe vetvy 4 |
nosná |
5 |
obe vetvy 4 |
nosná |
6 |
obe vetvy 4 |
nosná |
7 |
obe vetvy 4 |
nosná |
8 |
obe vetvy 4 |
tlačná |
9 |
obe vetvy 4 |
nosná |
10 |
obe vetvy 4 |
nosná |
11 |
obe vetvy 4 |
nosná |
12 |
obe vetvy 4 |
nosná |
13 |
obe vetvy 4 |
tlačná |
14 |
obe vetvy 4 |
nosná |
15 |
obe vetvy 4 |
nosná |
16 |
obe vetvy 4 |
nosná |
17 |
obe vetvy 4 |
nosná |
18 |
obe vetvy 4 |
tlačná |
19 |
obe vetvy 6 |
nosná |
20 |
obe vetvy 4 |
nosná |
21* |
obe vetvy 10 |
tlačná |
22 |
obe vetvy 4 |
nosná |
23 |
obe vetvy 4 |
nosná |
24* |
obe vetvy 10 |
nosná |
25* |
obe vetvy 12 |
nosná |
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 55,00 m
|
* - zdvojená podpera
|
Ďalšie informácie
Lanová dráha bola projektovaná v roku 1966 – TRANSPORTA n.p. Chrudim.
Výrobca a dodávateľ zariadenia – TRANSPORTA n.p. Chrudim.
Lanová dráha bola uvedená do prevádzky v roku 1970.
V roku 1982 bola urobená výmena rámov batérií kladiek a v roku 1991 sa urobila rekonštrukcia pohonu (TATRAPOMA Kežmarok – JRD Spišská Belá).
Posledný rok prevádzkovania lanovej dráhy – 1993.
Lanová dráha ZOBOR je teraz od roku 1993 MIMO PREVÁDZKY.
Súčasnosť: trasa lanovej dráhy je asi z 1/3 (cca 700 m) zarastená porastom do výšky cca. 8 m vrátane sedačiek, ktoré doteraz visia na dopravnom lane. Od podpery č. 3 až k podpere č. 9 prechádza trasa SLD nad zastavanou časťou (vilová štvrť). V ochrannom pásme dráhy sú záhradky, niekde aj s vysokými stromami. Niektoré stavby – ploty, terasy – zasahujú rovnako do ochranného pásma dráhy.
Horná stanica lanovky: vnútorné zariadenie je vo väčšej miere v zlom stave.
(údaje dodal: p. Ladislav Fajčík, dňa: 21. 6. 2002)
V roku 2000 sa pán primátor Nitry (Prokeš) dal počuť, že ju dá opraviť, ak by jeho slová boli pravdivé, už v roku 2002 sa na nej vozíme... takže, nechajme sa prekvapiť!
V roku 2009 zastavaná časť siahala od podpery č. 3 až po podperu č. 11.
V stredu 9. septembra 2009 sa začala demontáž lanovej dráhy zhodením lana a jeho rozrezaním. Vozne boli zvesené z lana a niektoré rozobraté. V piatok 11. septembra boli zlikvidované podpery č. 1 - 4, lano nad zastavanou časťou bolo zložené, v hornom "lesnom" úseku sú sedačky ešte na lane. V sobotu 12. septembra bola demontovaná konštrukcia dolnej stanice. V dňoch 16. a 17. septembra sa zložili podpery č. 5, 6, 7, 9, 10 a 11. Podpera č. 11 bola už 16. septembra rozpílená na tri časti, na druhý deň podobne aj podpera č. 9 a obe boli odvezené. 18. septembra podpera č. 7 ešte ležala v záhrade. K 18. septembru boli odstránené všetky podpery od č. 1 až po č. 11 vrátane, okrem podpery č. 8. Lano bolo stále nahodené na všetkých zostávajúcich nosných podperách od č. 12 (vrátane) vyššie. Kladkové batérie podpier č. 13 a č. 18 lano podchádza. Batérií zdvojenej tlačnej podpery č. 21 sa dotýka už len veľmi tesne (všetko dôsledok zhodeného a prerezaného lana pred 12. podperou). K 22. septembru 2009 bol stav nezmenený - stáli všetky podpery od č. 12 vrátane nahor a podpera č. 8. K 2. októbru 2009 je odstránená aj podpera č.12. Porast je vyčistený takmer k podpere 13, ale nie v plnej šírke pôvodného koridora. Podpera č. 8 stále stojí a č. 7 je už odvezená. 26. októbra stoja podpery od 17 po 24 a č. 8. Zariadenie oboch staníc je demontované, v hornej stanici zostal iba betónový blok. Na 17. podpere lano stále visí. Priesek bol vyčistený iba po podperu č. 14, ale nie v celej šírke. 14. novembra 2009 boli zložené podpery po č. 19 vrátane. 16. novembra boli zložené č. 20 a 21. Zostávajúce podpery (č. 22, 23 a 24) boli demontované 18. novembra 2009. 19. novembra sa diely podpier zvážali dole. 20. novembra bola demontáž už ukončená. Jedinú zostávajúcu podperu č. 8 chce údajne využiť súkromný majiteľ na vybudovanie vyhliadkovej veže, a preto nebola zatiaľ odstránená.
Dôležité dátumy lanovej dráhy
-
13.11.
1970
prvá jazda
53 rokov
-
9.9.
2009
začiatok demontáže
15 rokov
-
19.11.
2009
koniec demontáže
14 rokov