29.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 23 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Visutá lanovka Skalnaté pleso - Lomnický štít (pôv.)

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDosobná visutá dvojlanová (1 nosné, 2 ťažné laná) dráha kyvadlového systému s prevádzkou jedného vozňa
výrobcaFrantišek Wiesner, Chrudim
uvedenie do prevádzky20. decembra 1941
ukončenie prevádzky30. septembra 1986
umiestnenie pohonuv dolnej stanici
systém napínaniazávažím v dolnej stanici
napínací ťahnosné lano: 29 015 kg, ťažných lán: 14 460 kg
prepravná kapacita - zima45 os./h
prepravná kapacita - leto45 os./h
dolná stanica1764 m n.m. (Skalnaté pleso)
horná stanica2628 m n.m. (Lomnický štít)
šikmá dĺžka1872,08 m
vodorovná dĺžka1665,75 m
prevýšenie864 m
minimálny sklon trate12,0 %
priemerný sklon trate51,5 %
maximálny sklon trate80,0 %
max. dopr. rýchlosť - zima4 m/s
max. dopr. rýchlosť - leto4 m/s
revízna rýchlosť0,5 m/s
prípustná rýchlosť vetrakritická: 21/12 m/s (pozdĺž/naprieč trate)
čas jazdy13 min.
počet vozňov1
nosnosť osobného vozňa1200 kg (15 + 1 osôb)
hmotnosť vozňa505 kg
počet podpier1 (stredná výška 29,25 m)
napínacie lanonosného lana 63 mm (1 ks), ťažného lana 45 mm (2 ks)
ťažné lano23,6 mm ČSN 02 4322.53 (2 ks)
nosné lano42 mm (1 ks)
vyrovnávacie lano45 mm (1 ks)
priemer poháňacieho lanáča3000 mm
priemer vratného lanáča(2 ks)
priemer traťových kladiek500 mm/2000 mm (na podpere č. 10)
hlavný pohonelektromotor 110 kW 440 V, napájaný ústrojenstvom Ward-Leonard
núdzový pohonpomocou NPZ
revízny pohonelektromotor 22 kW, 380/220 V, 50 Hz
parametre ústrojenstva Ward - Leonardmotor WL: 230 kW, 6 kV 50 Hz, spoločný pre oba úseky; dynamo WL: 120 kW, 440 V
NPZ - náhradný prúd. zdrojdieselmotor Škoda 47 kW, od r. 1941 MAN G7V33 210 kW (pre oba úseky)
hlavná (bezpečnostná) brzdapásová na poháňacom lanáči
prevádzková brzdačelusťová na poháňacom hriadeli hlavného motora
GPS poloha - dolná stanica49.187698, 20.232897
GPS poloha - horná stanica49.195171, 20.213414

Mapa lanovej dráhy

Ďalšie informácie

Niektoré technické údaje lanovej dráhy boli prevzaté z publikácie Kukučík, R. - Szojka, L. - Pajdlhauser, D.: Cesta k lanovke, NADAS Praha, 1987, 104 s.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 20.12.
    1941
    prvá jazda
    82 rokov
  2. 30.9.
    1986
    posledná jazda
    37 rokov

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.