Nákladná lanovka Volkswagen Bratislava
Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy
typ LD |
nákladná visutá jednolanová dráha obežného systému s odpojiteľným uchytením prepravných plošín systému Funitel |
výrobca |
Doppelmayr - Garaventa |
uvedenie do prevádzky |
21. septembra 2002 |
umiestnenie pohonu |
v hornej stanici |
systém napínania |
v dolnej stanici |
prepravná kapacita |
67 vozňov za hodinu v jednom smere |
dolná stanica |
162,43 m n.m. |
horná stanica |
166,52 m n.m. |
šikmá dĺžka |
455,46 m |
vodorovná dĺžka |
451,99 m |
prevýšenie |
4,1 m |
priemerný sklon trate |
0,91 % |
maximálny sklon trate |
48,5 % |
max. dopr. rýchlosť |
0 - 2,8 m/s |
čas jazdy |
2,74 min. |
časový interval vozňov |
53,73 s |
vzdialenosť vozňov |
148,83 m |
počet vozňov |
10; v prevádzke 8 |
počet podpier |
8 (max. výška podpery 17 m), z toho 2 tlačné |
dopravné lano |
45 mm; dĺžka lana 1984 m |
priemer poháňacieho lanáča |
3600 mm |
priemer vratného lanáča |
3600 mm |
rozchod dopravného lana na trati |
3200/4400/3200 mm |
výkon hlavného pohonu - rozjazdový |
2 x 348 kW |
výkon hlavného pohonu - trvalý |
2 x 272 kW |
hlavná (bezpečnostná) brzda |
1 ks |
prevádzková brzda |
2 ks |
GPS poloha - dolná stanica |
48.238214, 16.983060 |
GPS poloha - horná stanica |
48.240104, 16.988680 |
Mapa lanovej dráhy
Trať lanovej dráhy
Podpera č. |
Počet kladiek |
Typ podpery |
1 |
obe vetvy 10 |
tlačná |
2 |
obe vetvy 14 |
nosná |
3 |
obe vetvy 4 |
nosná |
4 |
obe vetvy 4 |
nosná |
5 |
obe vetvy 4 |
nosná |
6 |
obe vetvy 8 |
nosná |
7 |
obe vetvy 8 |
nosná |
8 |
obe vetvy 10 |
tlačná |
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 56,50 m
|
Ďalšie informácie
Svetová jednotka lanových systémov - spoločnosť Doppelmayr/Garaventa - píše ďalší miľník svojej firemnej histórie. V bratislavskom Volkswagene sú modely Touareg a Polo špeciálne upravenou lanovkou (systém Funitel) prepravované medzi montážnou halou a vlastným testovacím okruhom. Stavbou tohto zariadenia si skupina Doppelmayr/Garaventa zaistila ďalšie pôsobisko pre lanové systémy. Výstavba trvala necelých šesť mesiacov. Hotové Toaregy a Pola sú v trojzmennej prevádzke nonstop prepravované medzi montážnou halou a testovacím okruhom, kde sa vozidlá podrobia skúšobným testom, a potom sa naspäť prepravia do haly. Lanovka dlhá cca 450 m premáva ponad vnútorné komunikácie, závodnú železnicu, ako aj ponad skladové parkovisko. Nakladanie a vykladanie vozidiel je realizované na špeciálnej plošine, ktorú obsluhujú pracovníci závodu. VW kládol pri tomto projekte veľký dôraz na funkčnosť a spoľahlivosť tohto zariadenia. Preto firma Doppelmayr dodala takmer všetky dôležité diely (napr. hnací pohon či prevodovku) zo svojho najlepšieho portfólia, aby zaručila požadovanú spoľahlivosť až na 98,5%. Pán Dipl. Ing. Norbert Beneder, predajca a zodpovedný vedúci tohto nezvyčajného projektu lanovej dráhy, je veľmi hrdý na túto svetovú premiéru Doppelmayra. Tento projekt LD poukazuje práve na rôznorodosť a výhody použitia lanových systémov dokonca aj v strojárskom priemysle.
(www.seilbahn.net, preklad: GabiM)
Dôležité dátumy lanovej dráhy
-
21.9.
2002
prvá jazda
21 rokov