13.10.2024

Nákladná lanovka Žirany

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD nákladná visutá dvojlanová dráha obežného systému s odpojiteľným uchytením vozňov
výrobca TRANSPORTA, n. p. Chrudim
projektovaná v roku 1957 - TRANSPORTA, n. p. Chrudim
uvedenie do prevádzky 29. augusta 1959
rekonštrukcia 2007 - výmena siete nad cestou, defektoskopia každé 2 roky, ťažné lano raz za 4 roky
ťažná vetva ľavá
umiestnenie pohonu horná stanica
systém napínania závažím
hmotnosť závažia nosných lán nezaťažená vetva 17 t, zaťažená vetva 38 t
hmotnosť závažia ťažného lana 11,5 t
prepravná kapacita 130 t/hod.
dolná stanica 270 m n.m.
horná stanica 440 m n.m.
šikmá dĺžka 1660 m
vodorovná dĺžka 1583 m
prevýšenie 170 m
dopravná rýchlosť 1,8 m/s
revízna rýchlosť ručne podľa potreby (bez pohonu), ťarcha nákladu lanovku rozbehne a je potrebné brzdiť
prípustná rýchlosť vetra do 30 km/h
čas jazdy cca 15 min. v jednom smere
počet vozňov 64 + 1 osobný + 1 mazací + 1 nákladný na materiál
počet podpier 7
napínacie lano ťažného: 22,4 mm, nosného lana nezaťaž. vetvy: 39 mm, nosného lana zaťaž. vetvy: 60 mm
ťažné lano 22,3 mm
nosné lano nezaťažená vetva: 30 mm, zaťažená vetva: 46 mm
priemer poháňacieho lanáča 2500 mm
hlavný pohon elektromotor 70 kW
revízny pohon nie je
počet zamestnancov - obsluha 6
GPS poloha - dolná stanica 48.382962, 18.165312
GPS poloha - horná stanica 48.369909, 18.157501

Mapa lanovej dráhy

Ďalšie informácie

Lanovka je v prevádzke dodnes a slúži doprave vápenca z lomu do vápenky Calmit.

Ako uvádza dobová literatúra, "Zásluhou Transporty, Přerovských strojíren a závodu GAV v Budapešti sa ju podarilo dokončiť nielen 17 dní pred termínom, ale Transporta naviac pomohla dohnať dvojmesačný sklz spôsobený dodávateľom stavby".

Zaujímavosť: Lanovka je vybavená tzv. Karlíkovym pohonom (pravdepodobne ako jediná na Slovensku). Na poháňacom lanáči má čeluste proti prešmykovaniu lana, ktoré sa uzatvárajú pomocou pružiny.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  • 29.8.
    1959
    prvá jazda
    65 rokov