03.10.2023 DNES PREMÁVA V SR 7 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Sedačková lanovka Banská Bystrica - Srnková

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDosobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek
výrobcaTRANSPORTA, n. p. Chrudim
výrobný typSL-1
rok výrobyneznámy, zariadenie preukázateľne vyrobené a dodané na miesto určenia 1971
projektovaná v rokupravdepodobne 1967
výstavbanedokončená
ťažná vetvapravá
umiestnenie pohonuhorná stanica
systém napínaniazávažím v dolnej stanici
prepravná kapacita211 os/h
dolná stanica373,8 m n.m. (mostík gen. M. R. Štefánika)
horná stanica489 m n.m. (mostík gen. M. R. Štefánika)
šikmá dĺžka300,5 m
prevýšenie115,2 m
priemerný sklon trate22°57'
dopravná rýchlosť0,47 - 2,43 m/s
vzdialenosť vozňov36 m
počet vozňov18
nosnosť osobného vozňa (sedačky)1 osoba
počet podpier7 (maximálne rozpätie 85,3 m)
dopravné lano28 mm (Warrington)
priemer poháňacieho lanáča3000 mm
priemer vratného lanáča3000 mm
priemer traťových kladiek400 mm
rozchod dopravného lana na trati3000 mm
hlavný pohonelektromotor KB 72-6; 15,5 kW
NPZ - náhradný prúd. zdrojdieselagregát 2S 110; 16 kW
hlavná (bezpečnostná) brzdapôsobí priamo na lanáč, riadená kataraktom
prevádzková brzdapôsobí na kotúč medzi motorom a prevodovkou
GPS poloha - dolná stanica48.729185, 19.168701
GPS poloha - horná stanica48.726328, 19.168252 (N 48°72633´ * E 19°16826´)

Mapa lanovej dráhy

Ďalšie informácie

Účelom sedačkovej lanovky Banská Bystrica - Srnková mala byť obsluha skokanského mostíka drevenej konštrukcie K-60, ktorý bol neskôr zrušený. Nahradili ho nové mostíky K-40 na Uhlisku ako aj modernejší mostík K-90 na Králikoch, už normálnej konštrukcie. Investorom výstavby lanovky bol ČSTV Banská Bystrica.
Stav v roku 2007: Budova dolnej stanice je prestavaná na rodinný dom, trasa je v značnej miere zarastená náletovými drevinami. V trati sa nachádzajú 4 pätky, pričom na troch z nich je zakotvená noha podpery s odpálenou oceľovou rúrou (telom podpery). Posledná pätka pod hornou stanicou už osadenú nohu nemá. Minimálne jedna pätka (podpera) sa pravdepodobne nachádzala tesne za dolnou stanicou, ale nezachovala sa. Horná stanica je v dobrom stave, omietnutá, s obkladmi, vymaľovaná, stopy po vytrhanej elektroinštalácii. Na podlahe je položený hlavný nosník pohonu v polohe kolmej na normálny stav. V dobrom stave je aj betónový monoblok. V tesnej blízkosti stanice je položený poháňací lanáč a niekoľko výškových metrov nad stanicou lanový zdvihák.

Časopis Transportér vo svojom vydaní z 21. októbra 1971 informuje: Z Transporty sú ďalej dodané sedačkové lanovky pre Churáňov na Šumave, Srnkovú a Urpín pri Banskej Bystrici a Martinské hole. Tieto lanové dráhy sa zatiaľ nemontujú z dôvodu stavebnej nepripravenosti.(...)

Máte viac informácií o tejto lanovke? Podeľte sa o ne s nami prostredníctvom sekcie Kontakty, resp. message boardu. Ďakujeme!

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava-Železná
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Deny
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.