Sedačková lanovka Banská Bystrica - Srnková
Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy
typ LD | osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek |
výrobca | TRANSPORTA, n. p. Chrudim |
výrobný typ | SL-1 |
rok výroby | neznámy, zariadenie preukázateľne vyrobené a dodané na miesto určenia 1971 |
projektovaná v roku | pravdepodobne 1967 |
výstavba | nedokončená |
ťažná vetva | pravá |
umiestnenie pohonu | horná stanica |
systém napínania | závažím v dolnej stanici |
prepravná kapacita | 211 os/h |
dolná stanica | 373,8 m n.m. (mostík gen. M. R. Štefánika) |
horná stanica | 489 m n.m. (mostík gen. M. R. Štefánika) |
šikmá dĺžka | 300,5 m |
prevýšenie | 115,2 m |
priemerný sklon trate | 22°57' |
dopravná rýchlosť | 0,47 - 2,43 m/s |
vzdialenosť vozňov | 36 m |
počet vozňov | 18 |
nosnosť osobného vozňa (sedačky) | 1 osoba |
počet podpier | 7 (maximálne rozpätie 85,3 m) |
dopravné lano | 28 mm (Warrington) |
priemer poháňacieho lanáča | 3000 mm |
priemer vratného lanáča | 3000 mm |
priemer traťových kladiek | 400 mm |
rozchod dopravného lana na trati | 3000 mm |
hlavný pohon | elektromotor KB 72-6; 15,5 kW |
NPZ - náhradný prúd. zdroj | dieselagregát 2S 110; 16 kW |
hlavná (bezpečnostná) brzda | pôsobí priamo na lanáč, riadená kataraktom |
prevádzková brzda | pôsobí na kotúč medzi motorom a prevodovkou |
GPS poloha - dolná stanica | 48.729185, 19.168701 |
GPS poloha - horná stanica | 48.726328, 19.168252 (N 48°72633´ * E 19°16826´) |
Mapa lanovej dráhy
Ďalšie informácie
Účelom sedačkovej lanovky Banská Bystrica - Srnková mala byť obsluha skokanského mostíka drevenej konštrukcie K-60, ktorý bol neskôr zrušený. Nahradili ho nové mostíky K-40 na Uhlisku ako aj modernejší mostík K-90 na Králikoch, už normálnej konštrukcie. Investorom výstavby lanovky bol ČSTV Banská Bystrica.
Stav v roku 2007: Budova dolnej stanice je prestavaná na rodinný dom, trasa je v značnej miere zarastená náletovými drevinami. V trati sa nachádzajú 4 pätky, pričom na troch z nich je zakotvená noha podpery s odpálenou oceľovou rúrou (telom podpery). Posledná pätka pod hornou stanicou už osadenú nohu nemá. Minimálne jedna pätka (podpera) sa pravdepodobne nachádzala tesne za dolnou stanicou, ale nezachovala sa. Horná stanica je v dobrom stave, omietnutá, s obkladmi, vymaľovaná, stopy po vytrhanej elektroinštalácii. Na podlahe je položený hlavný nosník pohonu v polohe kolmej na normálny stav. V dobrom stave je aj betónový monoblok. V tesnej blízkosti stanice je položený poháňací lanáč a niekoľko výškových metrov nad stanicou lanový zdvihák.
Časopis Transportér vo svojom vydaní z 21. októbra 1971 informuje: Z Transporty sú ďalej dodané sedačkové lanovky pre Churáňov na Šumave, Srnkovú a Urpín pri Banskej Bystrici a Martinské hole. Tieto lanové dráhy sa zatiaľ nemontujú z dôvodu stavebnej nepripravenosti.(...)
Máte viac informácií o tejto lanovke? Podeľte sa o ne s nami prostredníctvom sekcie Kontakty, resp. message boardu. Ďakujeme!