25.06.2024

Sedačková lanovka Banská Bystrica - Srnková

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek
výrobca TRANSPORTA, n. p. Chrudim
výrobný typ SL-1
rok výroby neznámy, zariadenie preukázateľne vyrobené a dodané na miesto určenia 1971
projektovaná v roku pravdepodobne 1967
výstavba nedokončená
ťažná vetva pravá
umiestnenie pohonu horná stanica
systém napínania závažím v dolnej stanici
prepravná kapacita 211 os/h
dolná stanica 373,8 m n.m. (mostík gen. M. R. Štefánika)
horná stanica 489 m n.m. (mostík gen. M. R. Štefánika)
šikmá dĺžka 300,5 m
prevýšenie 115,2 m
priemerný sklon trate 22°57'
dopravná rýchlosť 0,47 - 2,43 m/s
vzdialenosť vozňov 36 m
počet vozňov 18
nosnosť osobného vozňa (sedačky) 1 osoba
počet podpier 7 (maximálne rozpätie 85,3 m)
dopravné lano 28 mm (Warrington)
priemer poháňacieho lanáča 3000 mm
priemer vratného lanáča 3000 mm
priemer traťových kladiek 400 mm
rozchod dopravného lana na trati 3000 mm
hlavný pohon elektromotor KB 72-6; 15,5 kW
NPZ - náhradný prúd. zdroj dieselagregát 2S 110; 16 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda pôsobí priamo na lanáč, riadená kataraktom
prevádzková brzda pôsobí na kotúč medzi motorom a prevodovkou
GPS poloha - dolná stanica 48.729185, 19.168701
GPS poloha - horná stanica 48.726328, 19.168252 (N 48°72633´ * E 19°16826´)

Mapa lanovej dráhy

Ďalšie informácie

Účelom sedačkovej lanovky Banská Bystrica - Srnková mala byť obsluha skokanského mostíka drevenej konštrukcie K-60, ktorý bol neskôr zrušený. Nahradili ho nové mostíky K-40 na Uhlisku ako aj modernejší mostík K-90 na Králikoch, už normálnej konštrukcie. Investorom výstavby lanovky bol ČSTV Banská Bystrica.
Stav v roku 2007: Budova dolnej stanice je prestavaná na rodinný dom, trasa je v značnej miere zarastená náletovými drevinami. V trati sa nachádzajú 4 pätky, pričom na troch z nich je zakotvená noha podpery s odpálenou oceľovou rúrou (telom podpery). Posledná pätka pod hornou stanicou už osadenú nohu nemá. Minimálne jedna pätka (podpera) sa pravdepodobne nachádzala tesne za dolnou stanicou, ale nezachovala sa. Horná stanica je v dobrom stave, omietnutá, s obkladmi, vymaľovaná, stopy po vytrhanej elektroinštalácii. Na podlahe je položený hlavný nosník pohonu v polohe kolmej na normálny stav. V dobrom stave je aj betónový monoblok. V tesnej blízkosti stanice je položený poháňací lanáč a niekoľko výškových metrov nad stanicou lanový zdvihák.

Časopis Transportér vo svojom vydaní z 21. októbra 1971 informuje: Z Transporty sú ďalej dodané sedačkové lanovky pre Churáňov na Šumave, Srnkovú a Urpín pri Banskej Bystrici a Martinské hole. Tieto lanové dráhy sa zatiaľ nemontujú z dôvodu stavebnej nepripravenosti.(...)

Máte viac informácií o tejto lanovke? Podeľte sa o ne s nami prostredníctvom sekcie Kontakty, resp. message boardu. Ďakujeme!