28.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 13 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Nákladná lanovka Cigeľ

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDnákladná visutá dvojlanová dráha obežného systému s odpojiteľným uchytením vozňov
účel LDdoprava hlušiny z ťažobného závodu na hlušinový odval
výrobcaTRANSPORTA, n. p. Chrudim
investorULB, koncernový podnik Baňa Cigeľ
súčasný prevádzkovateľHBP a.s. ÚÚaTU – Úsek úpravy a triedenia uhlia
rok výroby1979
výstavba1979 - 1980
uvedenie do prevádzky2. júla 1980
ukončenie prevádzky2010
rekonštrukcianebola
demontáž2. polrok 2012
umiestnenie pohonudolná stanica
systém napínaniav dvojitej napínacej stanici, priemer lanáčov 1400 mm
hmotnosť závažia nosných lánzaťažená vetva 37,5 t; nezaťažená vetva 22 t
dolná stanica364,65 m n.m.
horná stanica446 m n.m.
vodorovná dĺžka1818 m
prevýšenie81,35 m
max. dopravná rýchlosť2,8 m/s
revízna rýchlosť0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone0,5 m/s
prípustná rýchlosť vetra14 m/s
kritická rýchlosť vetra15 m/s
neprípustná rýchlosť vetranad 15 m/s
čas jazdy10,8 min.
časový interval vozňov27,21 s
vzdialenosť vozňov76,18 m
počet vozňov72
nosnosť osobného vozňa2 osoby (revízny vozeň)
nosnosť nákladného vozňa1040 kg
hmotnosť montážneho vozňa(1 ks)
hmotnosť nákladného vozňa540 kg (50 ks)
počet podpier11; maximálna výška 19,5 m - č. 2
napínacie lanoHerkules; priemer 60 mm
ťažné lanoSeal; priemer 25 mm
nosné lanopriemer 47,5 mm - zaťažená vetva, priemer 36,5 mm - nezaťažená strana
priemer poháňacieho lanáča3000 mm
priemer vratného lanáča3000 mm
priemer traťových kladiekna podperách 200 mm, v staniciach 400 mm
rozchod dopravného lana na trati3750 mm
hlavný pohonvýkon 130 kW
núdzový pohonvýkon 22 kW
hlavná (bezpečnostná) brzdadĺžka brzdnej dráhy 32 - 40 m
prevádzková brzdačas brzdenia 17 s, dĺžka brzdnej dráhy 50 - 64 m
počet zamestnancov - obsluha5/3 (dolná/horná stanica)
GPS poloha - dolná stanica48.735180, 18.636272
GPS poloha - horná stanica48.746436, 18.654463

Mapa lanovej dráhy

Ďalšie informácie

Nosné laná boli vymenené v roku 1992. Ťažné lano bolo vymenené v rokoch 1983, 1992, 2000 a 2008. Náčelníci nákladnej lanovej dráhy: Jozef Capák, Gejza Čakloš, František Rybiansky, Ing. Pavol Peško.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 2.7.
    1980
    prvá jazda
    43 rokov

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.