24.09.2023 DNES PREMÁVA V SR 19 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Nákladná lanovka Cigeľ

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LDnákladná visutá dvojlanová dráha obežného systému s odpojiteľným uchytením vozňov
účel LDdoprava hlušiny z ťažobného závodu na hlušinový odval
výrobcaTRANSPORTA, n. p. Chrudim
investorULB, koncernový podnik Baňa Cigeľ
súčasný prevádzkovateľHBP a.s. ÚÚaTU – Úsek úpravy a triedenia uhlia
rok výroby1979
výstavba1979 - 1980
uvedenie do prevádzky2. júla 1980
ukončenie prevádzky2010
rekonštrukcianebola
demontáž2. polrok 2012
umiestnenie pohonudolná stanica
systém napínaniav dvojitej napínacej stanici, priemer lanáčov 1400 mm
hmotnosť závažia nosných lánzaťažená vetva 37,5 t; nezaťažená vetva 22 t
dolná stanica364,65 m n.m.
horná stanica446 m n.m.
vodorovná dĺžka1818 m
prevýšenie81,35 m
max. dopravná rýchlosť2,8 m/s
revízna rýchlosť0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone0,5 m/s
prípustná rýchlosť vetra14 m/s
kritická rýchlosť vetra15 m/s
neprípustná rýchlosť vetranad 15 m/s
čas jazdy10,8 min.
časový interval vozňov27,21 s
vzdialenosť vozňov76,18 m
počet vozňov72
nosnosť osobného vozňa2 osoby (revízny vozeň)
nosnosť nákladného vozňa1040 kg
hmotnosť montážneho vozňa(1 ks)
hmotnosť nákladného vozňa540 kg (50 ks)
počet podpier11; maximálna výška 19,5 m - č. 2
napínacie lanoHerkules; priemer 60 mm
ťažné lanoSeal; priemer 25 mm
nosné lanopriemer 47,5 mm - zaťažená vetva, priemer 36,5 mm - nezaťažená strana
priemer poháňacieho lanáča3000 mm
priemer vratného lanáča3000 mm
priemer traťových kladiekna podperách 200 mm, v staniciach 400 mm
rozchod dopravného lana na trati3750 mm
hlavný pohonvýkon 130 kW
núdzový pohonvýkon 22 kW
hlavná (bezpečnostná) brzdadĺžka brzdnej dráhy 32 - 40 m
prevádzková brzdačas brzdenia 17 s, dĺžka brzdnej dráhy 50 - 64 m
počet zamestnancov - obsluha5/3 (dolná/horná stanica)
GPS poloha - dolná stanica48.735180, 18.636272
GPS poloha - horná stanica48.746436, 18.654463

Mapa lanovej dráhy

Ďalšie informácie

Nosné laná boli vymenené v roku 1992. Ťažné lano bolo vymenené v rokoch 1983, 1992, 2000 a 2008. Náčelníci nákladnej lanovej dráhy: Jozef Capák, Gejza Čakloš, František Rybiansky, Ing. Pavol Peško.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  1. 2.7.
    1980
    prvá jazda
    43 rokov

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava-Železná
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Deny
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.