Začiatkom októbra odštartovala v poľskom meste Bielsko-Biała modernizácia odpojiteľnej 6-kabínkovej lanovky na vrchol Szyndzielnia. Kabínková lanovka zostane predbežne zatvorená do začiatku februára 2017.
V rámci modernizácie bude vymenený napríklad hlavný a núdzový pohon, brzdy, hydraulické napínanie, elektroinštalácia, vozne a lano. Práce zabezpečuje Doppelmayr, dodávateľom vozňov v celkovom počte 32 kusov je CWA. Nové budú tiež úchyty, tie ovšem zostanú pôvodnej konštrukcie typu Nockenklemme Girak.
Zachovaná bude pôvodná staničná technológia. Rekonštrukcia nástupíšť ako i inštalácia výťahu v nástupnej stanici umožnia bezbariérový prístup pre imobilných klientov a cestujúcich s kočiarmi. Vozne budú tiež vybavené držiakmi na bicykle.
Modernizácia lanovej dráhy si vyžiada investíciu vo výške 2,8 milióna eur. Prevádzkovateľom zariadenia je spoločnosť ZIAD, v ktorej väčšinu akcií vlastní gmina Bielsko-Biała.
Približne 1 milión eur na modernizáciu zabezpečila ZIAD z vlastných zdrojov. Ostávajúce finančné prostriedky investor získal navýšením základného imania.
Lanovka s bohatou históriou
Prvá kabínková lanovka na Szyndzielniu bola uvedená do prevádzky už v roku 1953. Išlo o dvojlanový systém od rakúskeho výrobcu Girak. Lanovku vybudovali Polskie Koleje Linowe, v rokoch 1965 a 1977 prešla zásadnými rekonštrukciami.
V roku 1993 bola lanová dráha prevedená do majetku mesta Bielsko-Biała a o rok neskôr demontovaná. Od roku 1995 premáva na Szyndzielniu jednolanová odpojiteľná kabínková lanovka Girak.
Matej Petőcz, Radim Polcer
25.10.2016