24.10.2019 DNES PREMÁVAJÚ V SR 4 LANOVKY Rezervácia ubytovania

Rozhovor s Tomášom Friedom
Tomáš Fried je obchodným zástupcom spoločnosti Doppelmayr pre Slovenskú republiku. Túto funkciu zastáva už od roku 1993. Venuje sa sprostredkovateľskému obchodu so strojmi, do roku 2016 prostredníctvom živnostenského oprávnenia, neskôr založil spoločnosť Transport Systems Slovakia, kde je jediným spoločníkom. V rokoch 1999 až 2004 vlastnil polovičný podiel v lyžiarskom stredisku Kubínska hoľa. Po absolvovaní Vysokej školy dopravy a spojov v Žiline, odboru dopravné stroje a manipulačné zariadenia, sa Fried zamestnal vo Výskumnom ústave dopravy Žilina na oddelení nekonvenčných dopráv, kde pracoval do roku 1993.

V uplynulých rokoch ste realizovali inštalácie 15-miestnych kabínkových lanoviek (15-MGD) v Tatranskej Lomnici a v Jasnej. Aké sú hlavné výhody tohto technického riešenia vyvinutého špeciálne pre potreby prevádzkovateľa najväčších tatranských stredísk a ako sa osvedčili v praxi?

Medzi hlavné výhody zariadenia typu 15-MGD patrí o približne 25% väčšia odolnosť voči vetru. Nie je to však len o type kabínky, ide o komplex riešení, projektované tak bolo aj celé zariadenie. Použitie RPD (Rope Position Detection) systému v obvode lanovky predstavuje diametrálne iný level bezpečnosti voči vykoľajeniu lana a prípadnej nehody. V súčasnosti sa vyrába technológia D-line, čo je vo všetkých oblastiach nová technológia (komfort, bezpečnosť, hluk, jednoduchosť ovládania, minimalizácia porúch, veľmi široké možnosti zákazníckej voľby...). 15-MGD sa veľmi približuje novej generácii kabín.

Spoločnosť Doppelmayr vyvíja na Slovensku obchodné aktivity od deväťdesiatych rokov. Aké sú podľa vás silné a slabé stránky spoločnosti Doppelmayr?

Neprináleží nám na to odpovedať, je to otázka na zákazníkov.

Ostatným zariadením, ktoré spoločnosť Doppelmayr uviedla do prevádzky na území Slovenskej republiky, bola kabínková lanovka Krupová – Kosodrevina v Jasnej v roku 2016. Aká je aktuálna situácia na trhu s horskými dopravnými zariadeniami na Slovensku resp. v oblasti krajín V4?

Situácia sa nelíši v porovnaní s ostatnými rokmi.

Ktoré inovácie novej rady odpojiteľných zariadení Doppelmayr D-Line by ste zaradili medzi najdôležitejšie a akú spätnú väzbu ste zaregistrovali v súvislosti s touto radou zo strany prevádzkovateľov na Slovensku?

V prípade D-line sa nejedná o inovácie. Je to úplne nové riešenie na najbližšiu desiatku rokov. Ohlas zákazníkov je taký, že už prakticky všetci chcú D-line. Kúpiť si staré riešenie znamená, že „nové“ zariadenie je prakticky morálne zastarané. Je len otázka času, kedy aj na Slovensku bude záujem len o tieto zariadenia.

Do akej miery je podľa Vás na Slovensku potenciál pre mestské lanové dráhy? Evidujete zo strán samospráv záujem o urbánne riešenia?

„Mestské“ riešenia sú veľmi populárne a postavili sme niekoľko takých lanoviek. Dnes už existujú združenia ľudí, ktoré sa zaoberajú týmito riešeniami, konajú sa konferencie na túto tému, celé oddelenia pracujú pre projekciu týchto zariadení.

Je neuveriteľné, keď ľudia posudzujú napríklad vhodnosť električkovej dopravy a lanovkovej dopravy (hovorím o článkoch a diskusných fórach v novinách a na internete napríklad pre riešenie v Bratislave) spôsobom, pri ktorom podľa mňa posudzujú lanovkovú dopravu z pohľadu lyžiara, teda že do kabínky treba nastupovať v lyžiarkach a v zimnom oblečení. Uznávam, že chodiť po Bratislave v lyžiarkach nie je úplne vhodné. Ako však z tohoto uvažovania môžu usudzovať, že lanovková doprava nie je vhodná do miest? Našťastie vo svete, keď sa niekto chce vyjadrovať o mestskej doprave, tak osloví najväčších výrobcov a konzultuje, čo je v tejto oblasti nové, a potom môže kvalifikovane porovnávať a rozhodovať. Doppelmayr je svetový líder vo vývoji a výrobe lanoviek, ale nikto z dotyčných, ktorí píšu „odborné“ články, nás neoslovil a nezisťoval, aké sú možnosti a vývoj pre túto dopravu.

V uplynulých rokoch viacero investorov uvažovalo nad výstavbou komplexných trojlanových dráh typu 3S na Slovensku, napríklad v Spišskej Novej Vsi (Dorchester Group), Vysokých Tatrách (TMR) a Bratislave (HB Reavis). V ktorých lokalitách na Slovensku realizovala spoločnosť Doppelmayr technické štúdie pre lanové dráhy typu 3S?

Pri rokovaniach so zákazníkmi a pri vypracovaní ponúk dodržujeme diskrétnosť a nie je v našej kompetencii informovať o zámeroch zákazníkov.

Matej Petőcz - lanovky.sk
31.03.2019


Rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení
Matej Petőcz - lanovky.sk 2019

V rámci aktuálneho seriálu na Lanovky.sk prinášame rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení na Slovensku.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)