21.07.2019 DNES PREMÁVA V SR 23 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Rozhovor s Jaroslavom Mačičákom
Jaroslav Mačičák od februára roku 2011 pôsobí v spoločnosti Leitech ako predajca lanových systémov Leitner ropeways. V priamej zodpovednosti má slovenský, český a poľský trh. Čiastočné aktivity má aj na maďarskom a arménskom trhu. Mačičák absolvoval Strojnícku fakultu Technickej univerzity v Košiciach, odbor dopravná a manipulačná technika. Po ukončení vysokoškolského vzdelania pôsobil 17 rokov v spoločnosti Tatralift (do roku 2010 Tatrapoma), naposledy ako projektový manažér na oddelení predaja a odbytu.

Spoločnosť Leitech dosiahla v účtovnom roku 2018 vo svojom závode v Starej Ľubovni, v ktorom sa vyrábajú vybrané komponenty pre lanové dráhy Leitner ropeways a Poma, rekordný obrat 26 miliónov eur. Čo je hlavným predmetom výroby v spomínanom závode, a ako spätne hodnotíte rozhodnutie akcionárov spoločnosti umiestniť závod práve do Starej Ľubovne?

Naša spoločnosť bola založená v roku 1888 a pôvodne vyrábala poľnohospodárske stroje, nákladné lanové dráhy, vodné turbíny a píly. Dnes je LEITNER ropeways jeden z najväčších výrobcov lanových dráh na svete. Počas stotridsať ročnej histórie spoločnosti sa veľa vecí zmenilo, ale hlavné hodnoty ostávajú tie isté – nekompromisné zameranie sa na inovácie a zmysel pre vizuálne atraktívne a zároveň funkčné produkty. Vyvinuli sme dodnes neprekonané technické inovácie, ktoré sú dnes považované za referenčné body v našom priemysle. Patrí medzi nich predovšetkým LEITNER DirectDrive – svetovo jedinečný pohonný systém bez prevodovky, ktorý pôsobí bezkonkurenčnými hodnotami z hľadiska úspor nákladov, nízkej hlučnosti a trvalej udržateľnosti. Naša spoločnosť sa teda už viac ako stotridsať rokov zameriava na najmodernejšie technológie a vývoj; tieto ciele samozrejme platia aj pre sídlo Leitech.

Závod v Starej Ľubovni bol založený v roku 2008, je v prevádzke od roku 2010. V tomto závode spoločnosti LEITNER ropeways sa zameriavame na oceliarsku výrobu s cieľom zvárania konštrukčných prvkov lanoviek s približne 60 spolupracovníkmi. Náš tím na Slovensku sa okrem toho skladá z spolupracovníkov v oddeleniach predaja, projektového plánovania (pracovisko v Poprade), ako aj stavebného a montážneho servisu.

Cieľom výstavby novej výrobnej haly v Starej Ľubovni je zváranie a oceliarska výroba, ako aj projektové plánovanie za optimálnych okolností. Investujeme do novej haly v Starej Ľubovni, pretože sa spoliehame na dobrú dostupnosť vysokokvalifikovaných špecialistov. Okrem toho, geografická poloha tejto lokality je veľmi zaujímavá pre východoeurópske trhy. Kruhovými rúrami nás zásobuje dodávateľ ideálne lokalizovaný v Košiciach.

Spoločnosť Leitner ropeways vyvíja na Slovensku obchodné aktivity od roku 2011. Aké sú podľa vás silné a slabé stránky spoločnosti Leitner ropeways?

Ako som už opísal v predchádzajúcej odpovedi, spoločnosť LEITNER ropeways sa zameriava na vývoj najmodernejších technológií a nepretržitú snahu o inovácie a vysoko kvalitný dizajn výrobkov. Či už je to prelomová spolupráca s talianskym dizajnérskym štúdiom Pininfarina alebo úspech interne vyvinutého LEITNER DirectDrive systému – v lanovkách LEITNER ropeways sa vždy kladie dôraz na kvalitu, inováciu a nekompromisnú funkčnosť. Naša spoločnosť vďaka svojim produktom dokazuje svoje postavenie prémiového dodávateľa, a zároveň schopnosť individuálne reagovať na širokú škálu zákazníckych požiadaviek.

V uplynulých štyroch rokoch ste realizovali viacero významných inštalácií v krajinách V4. Aká je aktuálna situácia na trhu s horskými dopravnými zariadeniami v oblasti krajín V4?

V súčasnosti sa trh lanových dráh v krajinách V4 mení v závislosti od mnohých rôznych faktorov. Zaznamenali sme mierny pokles činnosti na trhu, čo sa – samozrejme – môže v nasledujúcom roku zmeniť.

Aké sú z Vášho pohľadu najdôležitejšie inovácie novej rady odpojiteľných lanoviek Leitner ropeways, vyvinutej v spolupráci s dizajnovým štúdiom Pininfarina, a akú spätnú väzbu ste zaregistrovali v súvislosti s touto radou zo strany prevádzkovateľov stredísk v krajinách V4?

Stanica navrhnutá štúdiom Pininfarina, ako aj nový vozeň Symphony 10 poskytujú dokonalý dizajn a špičkový technický výkon na celej trati z údolia až na vrchol. Symphony 10 ponúka vynikajúci výkon z hľadiska priestoru, pohodlia a zážitku. Tvorí atraktívnu prémiovú ponuku v segmente 10-miestnych vozňov. Symphony 10 stanovuje nové štandardy prémiového modelu. LEITNER ropeways vyrobil sedadlá ešte širšie a zvýšil rozstup medzi jednotlivými sedadlami, čím sa zvýšil individuálny komfort. Priestor je možné zväčšiť vďaka novej konštrukcii kabínky: v hornej časti je širšia, čím sa stáva priestrannejšou a vytvára ďalší osobný priestor.

Dizajn novej stanice s charakteristickými znakmi talianskej dizajnérskej firmy Pininfarina spĺňa všetky štandardy spoločnosti v oblasti formy, inovácií a technológií. Predovšetkým zdôrazním maximálnu prevádzkovú a údržbovú funkčnosť. Pôsobivé technické a dizajnové inovácie robia stanicu skutočne všestrannou. Hlavnými charakteristikami novej stanice sú širšie zastrešenie stanice, novo navrhnutý prístup na strechu, nový systém odvádzania dažďovej vody, výstup do vnútra stanice je tiež oveľa bezpečnejší a ľahší – a samozrejme nový dizajn. Prevádzkovatelia lyžiarskych stredísk v krajinách V4 majú veľký záujem o produkty Premium.

Okrem lanových dráh Leitner ropeways predávate od roku 2014 aj lanové dráhy spoločnosti Poma. Aké sú v súčasnosti hlavné technické rozdiely v riešeniach Poma a Leitner ropeways?

Nie sú žiadne technické rozdiely.

V poľskom Szczyrku a v českom Špindlerovom Mlyne ste vyhrali obchodné súťaže na výstavbu dopravných zariadení. Aké sú technické parametre pripravovaného zámeru v Špindlerovom mlyne?

V Špindlerovom Mlyne máme zazmluvnené zariadenia typu GD10 v lokalite „Medvědín 2“ a CD6C v lokalite „Hromovka 2“. Zariadenia umožnia komfortné prepojenie jednotlivých častí areálu a budú tiež obsluhovať nové zjazdové trate.

Projektovaná šikmá dĺžka kabínkovej lanovky GD10 „Medvědín 2“ je 1511 metrov, prevýšenie 318 metrov a prepravná kapacita 1750 osôb za hodinu. Súčasťou dolnej stanice by mala byť aj garáž pre 30 vozňov.

Projektovaná šikmá dĺžka odpojiteľnej šesťsedačkovej lanovky CD6C „Hromovka 2“ je 1411 metrov, prevýšenie 335 metrov a prepravná kapacita 2400 osôb za hodinu. V hornej stanici je naprojektovaná podzemná garáž pre 57 vozňov.

Matej Petőcz - lanovky.sk
10.06.2019


Rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení
Matej Petőcz - lanovky.sk 2019

V rámci aktuálneho seriálu na Lanovky.sk prinášame rozhovory s majiteľmi a zástupcami výrobcov horských dopravných zariadení na Slovensku.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)