27.09.2021 DNES PREMÁVA V SR 14 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Lyžiarske stredisko Drienica-Lysá v rekonštrukcii
Okrem servisných prác na obnovení prevádzky lanovej dráhy prebieha v skirezorte Drienica - Lysá aj výstavba zasnežovacieho systému a dvoch lyžiarskych vlekov.

„Práce by sme chceli zvládnuť do decembra, ak nám bude priať počasie,“ hovorí pre portál LANOVKY.sk Stanislav Leššo, spolumajiteľ lyžiarskeho strediska na Lysej a konateľ spoločnosti SPORTxLysa.

Už v septembri tohto roku sme vás informovali o tom, že servisné práce na lanovej dráhe Drienica-Lysá zabezpečuje spoločnosť Tatralift. Podľa záznamov LANOVKY.sk nebola lanová dráha v prevádzke viac ako deväť rokov. Prevádzkovateľ strediska musí obnoviť aj povolenie na prevádzkovanie lanovej dráhy a licenciu na prevádzkovanie dopravy na lanovej dráhe. Ostatná licencia bola vydaná v roku 2010 na dobu určitú a vypršala ešte v decembri 2015.

„V novembri je plánovaná inštalácia a záplet nového lana a spustenie prvého testovania lanovky,“ tvrdí Leššo.

Okrem obnovenia prevádzkovania lanovej dráhy sa realizujú v stredisku aj ďalšie investičné akcie, z nich najdôležitejšia je výstavba zasnežovacieho systému a lyžiarskeho vleku Tatrapoma H130.

Nový lyžiarsky vlek

Chrbtovou kosťou lyžiarskej časti skirezortu sa stane nový lyžiarsky vlek Tatrapoma H130 (umiestnený v trase pôvodného vleku Transporta VL-1000). Tento vlek bol zakúpený z lyžiarskeho strediska Ski Vitanová. Vyrobený bol v roku 2008, má ale veľmi málo najazdených hodín, nakoľko v pôvodnej lokalite nebol veľmi využívaný.

Technické parametre lyžiarskeho vleku Tatrapoma H130 na Lysej:
Dĺžka trasy - šikmá: 1097 m
Prevýšenie trasy: 253 m
Priemerný sklon dráhy: 24%
Prepravná kapacita: 770 os/hod
Potrebný výkon (stály chod): 75 kW
Počet vlečných závesov: 133 ks
Prepravná rýchlosť: 3,5 m/s
Časový interval medzi závesmi: 4,7 sek.
Doba jazdy: 5 min
Poháňacia stanica: dole
Vratná stanica: hore, s „plávajúcim“ kotúčom
Traťová podpera: 12ks (C7-11ks, D8-1ks)
Výstroj: N/T ť.v. 0,8/0,8 – 5ks, NB/T ť.v. 0,8/0,8 - 1ks, N/T-R 0,8/0,8 - 3ks, N/T v.v. – 4ks, NB 0,8 – 4ks, N 0,8 -2ks, T 1,0 – 1ks

„Dĺžka hlavnej zjazdovky (pri novom vleku H130) je 1200 metrov,“ hovorí Leššo.

Kratší existujúci vlek Tatrapoma P300 by mal byť podľa Lešša premiestnený na príkrejší svah, aby bol lepšie adaptovaný pre začiatočníckych lyžiarov.

Nový prepojovací vlek typu Tatrapoma S bude mať dolnú stanicu v blízkosti hornej stanice sedačkovej lanovky a dĺžku 120 metrov. Zabezpečí dopravu lyžiarov prichádzajúcich z lanovky na hlavnú zjazdovku.

Zasnežovací systém

Pre zabezpečenie rentabilnosti investície investoval prevádzkovateľ do výstavby nového zasnežovacieho systému. Stavebné povolenie na výstavbu zasnežovacieho systému bolo vydané už v minulosti a disponoval ním už predošlý majiteľ strediska, ktorý nakúpil aj deväť snežných diel Technoalpin T40 Automatic. Kvôli investičnej náročnosti projektu, ktorá spočíva v samotnom charaktere investície v kombinácii s relatívne veľkou vzdialenosťou odberného miesta vody od skiareálu, sa predchádzajúcemu majiteľovi nepodarilo projekt zrealizovať.

„Voda pre zasnežovací systém bude čerpaná z odberného miesta na vodnom toku Lutinka vo výške 623 metrov nad morom. V nadmorskej výške 817 metrov staviame prečerpávaciu stanicu, od odberného miesta je táto vzdialená 2200 metrov,“ vysvetľuje Leššo.

Kvôli zasnežovaniu zjazdových tratí sa stavia ďalších 2300 metrov rozvodov. Najvyšší bod zasnežovania sa nachádza vo výške 1050 metrov nad morom. Stredisko zakúpilo aj ďalšie snežné delá Technoalpin, ktoré budú napájané z hydroboxov.

Celkovú výšku investície investor nezverejňuje. Podľa časopisu ISR vybavenie jedného kilometra zjazdovej trate zasnežovacím systémom stojí v priemere 400-tisíc eur (ISR 3/2009). Ďalšie prostriedky si vyžaduje aj investícia do dopravných zariadení a remodelácie zjazdových tratí. Celková výška investície podľa odhadu LANOVKY.sk dosahuje 2 milióny eur.

Investor lyžiarskeho strediska v budúcnosti uvažuje o výstavbe druhej sedačkovej lanovky. V roku 2019 získal Lyžiarsky klub SKI K2 Prešov od Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu dotáciu vo výške 15-tisíc eur na vypracovanie projektovej dokumentácie.

Ďalším zo zámerov investora je vytvoriť na Lysej tréningové centrum mládeže v zjazdovom lyžovaní. V lete 2020 sa zatiaľ neúspešne uchádzal o dotáciu v rámci programu podpory výstavby a rekonštrukcie športovísk v Prešovskom samosprávnom kraji, ktorá by pokryla tretinu nákladov na výstavbu centra.

--

Matej Petőcz - lanovky.sk
08.11.2020


/foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/
/foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/
/foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/
/foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/
/foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/
/foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/ /foto: Matej Petőcz 24.8.2020/
/foto: Matej Petőcz 24.8.2020/


Novinky 2020 v horských strediskách
Matej Petőcz - lanovky.sk 2020

Napriek kríze spôsobenej pandémiou nového koronavírusu sa počas leta 2020 realizujú vo viacerých horských strediskách rôzne investičné akcie.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Deny
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)