31.07.2021 DNES PREMÁVA V SR 27 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Doppelmayr stavia kabínkovú lanovku neďaleko Medzilaboriec
Pri Solinskej priehrade v Poľsku prebieha výstavba 8-kabínkovej odpojiteľnej lanovky Doppelmayr. Investorom sú Polskie Koleje Linowe, celková investícia dosahuje výšku 24 miliónov eur.

V podkarpatskom vojvodstve v Poľskej republike prebieha investícia do 8-kabínkovej lanovky pri Solinskej vodnej nádrži, najväčšej vodnej nádrži v Poľsku. Areál sa nachádza 69 kilometrov severovýchodne od mesta Medzilaborce.

Investorom je spoločnosť Polskie Koleje Linowe (PKL), firma s 85-ročnou tradíciou prevádzkujúca viacero lanových dráh vo Vysokých Tatrách. Celková výška investície je približne 24 miliónov eur. Solinskú priehradu podľa PKL ročne navštívilo v predpandemickom období 1,4 milióna ľudí.

Vizualizácia: Polskie Koleje Linowe Vizualizácia: Polskie Koleje Linowe

Nová jednolanová 8-kabínková lanová dráha je projektovaná paralelne popri priehradnej hrádzi ako celoročná s turistickou funkciou, nie lyžiarskou.

Dodávateľom novej lanovky je Doppelmayr. Prvé práce na stavebnej časti projektu začali už na jar 2021, sprevádzkovanie pre verejnosť sa očakáva v roku 2022.

Dolná stanica sa bude nachádzať v nadmorskej výške približne 460 metrov, v blízkosti cestnej komunikácie č. 895, neďaleko západného portálu hrádze. Horná stanica sa bude nachádzať na vrchole Javor v nadmorskej výške približne 576 metrov. Celková dĺžka lanovej dráhy bude približne 1540 metrov pri prevýšení 116 metrov. Prepravná kapacita lanovej dráhy má byť 1200 osôb za hodinu.

Na vrchole Javor sa bude nachádzať aj vyhliadková veža s výškou 56 metrov, reštaurácia a tematický park o lokálnej histórii.

Trať lanovej dráhy s piatimi podperami bude mať na poľské pomery unikátne parametre. Kabínka prekoná vodnú nádrž Myczkowskie a vedenie vysokého napätia z vodnej elektrárne Solina. Zariadenie bude podľa PKL držiteľom dvoch poľských rekordov: najvyššia podpera, s výškou 75 metrov, a najdlhšie rozpätie lán medzi podperami – 682 metrov.

Vizualizácia: Polskie Koleje Linowe Vizualizácia: Polskie Koleje Linowe

Vzhľadom na komplikovaný terén budú bezpečnostné prvky lanovej dráhy, ako je núdzový pohon, zdvojnásobené tak, aby umožnili presun cestujúcich do stanice za každých okolností. Pri nasadení lana má byť využitý špecializovaný dron, ktorý najskôr natiahne pomocné 4 mm kevlarové lano, vďaka ktorému následne dôjde k nasadeniu nosnoťažného lana.

Aktivita je súčasťou veľkého investičného plánu PKL ohláseného v roku 2019, podľa ktorého chceli PKL do roku 2025 preinvestovať čiastku 100 miliónov eur a uvažovali o ďalších projektoch vo výške 200 miliónov eur.

--

Matej Petőcz - lanovky.sk
06.07.2021

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Deny
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)