19.09.2019 DNES PREMÁVA V SR 15 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Lanovkový Rolls Royce?
Po viacročnom márnom úsilí sa samospráve Nového Mesta črtá nádej, že od mesta predsa len odkúpi pozemky pod bývalou sedačkovou lanovkou z Koliby na Železnú studničku vrátane všetkých chátrajúcich zariadení. Dozvedeli sme sa to po utorkovom rokovaní miestnej rady Nového Mesta. Podľa starostu Richarda Frimmela jestvuje v súčasnosti na to " názorová zhoda s primátorom Andrejom Ďurkovským". Starosta mieni, že po posúdení stavu nosných prvkov a doplnkových objektov možno niekdajšiu populárnu lanovku zrekonštruovať, vybaviť novou technológiou a opäť sprevádzkovať do jedného roka. "Keby odborníci potvrdili, že jestvujúce nosné stĺpy, pätky či základy staníc sú v primeranom stave, stane sa obnova celoročne prevádzkovanej lanovky v tomto termíne reálna," zdôraznil s pripomienkou, že šance sú o to väčšie, že v čase výstavby boli normové požiadavky na únosnosť prísnejšie ako dnes. "Ak sa nám to podarí, budeme mať lanovkový Rolls Royce," uviedol starosta Frimmel s narážkou na kvalitu "značky". Dokumentáciu k výrobku Transporty Chrudim totiž schválili ešte v roku 1976, má teda podľa zákona nárok byť vyhlásená za technickú pamiatku. Investície rádovo v desiatkach miliónov, ktoré odhadom bude treba do projektu vložiť, sa podľa Frimmela zrejme mestskej časti nikdy nevrátia. Náklady na prevádzku by však mali byť kryté vstupným. Celková suma za rekonštrukciu lanovej dráhy sa zatiaľ presne určiť nedá," povedala hovorkyňa Nového Mesta Valéria Reháčková. Len výkup pozemkov sa odhaduje na približne 20 miliónov korún. Samotná rekonštrukcia by mala stáť asi 40 miliónov. Časový horizont sprevádzkovania lanovky odhadujú na jeden rok. "Naša mestská časť a mesto sa dohodli, že spoločne odkúpia pozemky od súčasného vlastníka, ktorým je spoločnosť Zápodoslovenský zdroj. Tá je teraz v likvidácii, na konkrétnej cene sa budú musieť dohodnúť so správcom konkurznej podstaty," hovorí člen miestnej rady Andrej Krabáč. Časť prostriedkov na rekonštrukciu sa dá získať aj z eurofondov určených na rozvoj cestovného ruchu. "Hodinová kapacita dvojsedačky na Kolibe bola 560 osôb za hodinu, čo v Bratislave bude ešte dlho stačiť. V dobe výstavby bola norma zaťaženia vyššia ako dnes, takže aj z tohto pohľadu je rekonštrukcia pôvodnej lanovky reálna. V súčasnosti sú na pôvodnej dráhe lanovky iba nosné stĺpy a základy dvoch staníc - dolnej a hornej. Po odkúpení pozemkov bude treba stanice kompletne zrekonštruovať, natiahnuť nové laná a kladky, vybudovať novú trafostanicu a elektrické vedenie, a tiež zrekonštruovať existujúce sedačky a dokúpiť nové." Lanovka by sa mala po rekonštrukcii prevádzkovať celoročne. Schátraná budova reštaurácie Snežienka, od ktorej kedysi premávala sedačková lanovka na Kolibu, leží na konci areálu Železnej studničky. Z bývalého obľúbeného cieľa víkendových prechádzok sú dnes iba ruiny. Lanovka posledný raz vyviezla turistov na Kolibu v roku 1990, odvtedy sú tu len staré laná, stĺpy, budovy a hrdzavejúce sedačky.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)