23.11.2019 DNES PREMÁVA V SR 9 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

MÁME NOVÚ SEDAČKOVÚ LANOVKU
Ing. P. Višňovcová, podpredsedníčka Vládneho výboru pre cestovný ruch, 11. júla 1972 slávnostne odovzdáva lanovku do prevádzky. /foto: Roland Hensch, Krásy Slovenska/ Keď sme dostali pozvánku z Javoriny, podniku zariadení cestovného ruchu, na oficiálne otvorenie sedačkovej lanovky v Malých Karpatoch zo Železnej Studničky na Kamzík, potešili sme sa. Dosť dlho sme na túto lanovku čakali. Ale 11. júla 1972 čosi po 14.30 hod. ju dala slávnostne do prevádzky podpredsedníčka Vládneho výboru pre cestovný ruch SSR Ing. P. Višňovcová slovami: „Nech slúži pracujúcim hlavného mesta SSR, Bratislavy, aj tým, ktorí ju navštívia, pre radosť a zábavu“.

Slávnostné otvorenie lanovky 11. júla 1972. /foto: Krásy Slovenska/ V ten deň sa horami váľali hmly a vytrvalo pršalo. Na prvej jazde sme mali naozaj vysokohorský pocit. Od stožiara po stožiar nebolo zavše vidno. A tak sme si v zadumaní s vďakou spomenuli aj na tých, ktorí boli iniciátormi tejto lanovky, na lyžiarsky oddiel TJ Lokomotíva Bratislava, menovite na súdruhov Stanku, Koledu a Malinu. Letno oblečení sme teda poriadne premrzli. Ale v srdciach sme mali hrejivý pocit, že sme v cestovnom ruchu zasa pokročili dopredu aj v Bratislave, v Malých Karpatoch. A možno sme dali podnet (alebo bol to už prvý čin?) na postupné budovanie rekreačneho areálu Bratislava - Železná Studnička – Kamzík. Kiežby to bola pravda!

Sedačková lanovka patrí Javorine, podniku zariadení cest. ruchu. Spája údolnú stanicu, ktorá je niekoľko sto metrov za Železnou Studničkou, s vrcholovou stanicou na Kamzíku, neďaleko Koliby Expo, v dĺžke 976 metrov. Výškový rozdiel medzi stanicami je 184,2 m. Cez 18 stožiarov na 54 dvojsedadlách prepraví lanovka za hodinu 450 osôb.

Podpredsedníčka Vládneho výboru pre cestovný ruch Ing. P. Višňovcová a viceprimátor Bratislavy F. Dubec na slávnostnom otvorení lanovky dňa 11. 7. 1972. /foto: Krásy Slovenska/ Zdá sa to veľa? Využije sa lanovka v tomto horstve? Prvé skúsenosti ukazujú, že áno. Do 17. septembra 1972, teda čosi viac, ako dva mesiace, prepravili už 20 000 návštevníkov. Pravda, väčšinou iba v sobotu a nedeľu. A to je sľubný začiatok.

Lanovka je v prevádzke denne. V zimnom období ju čaká ďalší krst. Hádam bude zima dobrá. Lyžiarov chcú v zime prepravovať s lyžami na nohách. Na miesta nástupu a výstupu navozia sneh, pretože nástupištia sú kryté. Veríme, že sa to podarí. Veď o lyžiarske terény na Kamzíku nie je núdza. A keďže aj ostatné vleky na Kamzíku prevzala do správy Javorina, je tu garancia, že aj nová sedačka vhodne zapadne do komplexu prepravných zariadení pre lyžiarov.

Vo výstavbe zostáva ešte údolná stanica, kde sa buduje reštaurácia s dvoma letnými terasami. Objekty budú v prevádzke v lete budúceho roku.

Nuž teda šťastnú cestu – nová sedačka. Buď prvým sľúbným počinom výstavby tohto obľúbeného výletného miesta Bratislavčanov!

Krásy Slovenska 1972


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)