29.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 17 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Výrobcovia lanoviek, 3. časť: Leitner
Začiatok úspešného príbehu
/foto: Leitner/ Počiatky firmy Leitner siahajú až do roku 1888. Vtedy založil Gabriel Leitner fabriku vyrábajúcu mašiny na agrárne práce, vodné turbíny a nákladné lanovky. K výstavbe prvej lanovky určenej na prepravu osôb sa však Leitner dostal až v roku 1910. /foto: Leitner/ Išlo o lanovku Kohlererbahn v Rakúsku, ktorá bola druhou kabínovou visutou lanovkou na svete. Prvú sedačkovú lanovku Leitner vyrobil pre talianske stredisko Corvara v roku 1947.

odpojiteľná sedačka Leitner z roku 1997 /foto: Matej Petőcz/ Na začiatku sedemdesiatych rokov sa Leitner pod svojou značkou rozhodol venovať aj výrobe snežných pásových vozidiel – ratrakov. V roku 1983, teda v rovnakom období ako ostatní výrobcovia, sa aj u Leitnera ukončilo s prvými štúdiami odpojiteľných úchytov a začalo sa s masívnou výrobou odpojiteľných lanoviek.

Na začiatkoch deväťdesiatych rokov patril Leitner medzi prvú štvorku výrobcov lanoviek a vlekov na svete. Bol lídrom na domácom trhu, menej úspešný už bol za talianskymi hranicami. Počet vyrobených lanoviek a vlekov pýšiacich sa označením Leitner presiahol latku dva a pol tisíca.

Veľký hráč vstupuje do Leitnera
V roku 1993 ohlásila talianska finančná skupina Seeber akvizíciu firmy Leitner. Skupina Seeber sa dovtedy pohybovala najmä v sektore verejných prác a vo výstavbe a predaji nehnuteľností. Bola zastúpená v Talianskej, Rakúskej a Nemeckej republike. V roku 1974 ju založil Michal Seeber.

Pod taktovkou tohto silného hráča si mohol Leitner postupne upevňovať svoje postavenie akvizíciou ďalších firiem a zakladaním nových filiálok. Spočiatku sa na to išlo veľmi „jemne“ – ako jedna z prvých bola odkúpená francúzska spoločnosť Travibat SARL, ktorá začala vyrábať pylóny, lanáče a iné komponenty lanoviek Leitner určených pre francúzsky trh. Nasledovalo založenie filiálky v USA a akvizícia výrobcu BM Lifts v Kanade. V roku 1999 to bola akvizícia divízie lanových dráh známej viedenskej firmy Waagner-Biro.

MiniMetro v Perugii (Taliansko)  /foto: Leitner/ Tesne pred novým tisícročím tvorilo 71% obratu spoločnosti výroba a predaj lanoviek a vlekov, 18% predaj snežných pásových vozidiel, 5% záručný a pozáručný servis predaných zariadení, 4% predaj systémov hromadnej lanovej dopravy a naklonených výťahov a nakoniec 2% výroba zasnežovacích systémov. Všetky tieto produkty sa vyrábali pod značkou Leitner.

Premena na nadnárodný koncern
Rok 2000 sa pre Leitnera stal doposiaľ najdôležitejšou métou. Skupina Seeber ohlásila akvizíciu väčšiny kapitálu skupiny Poma. Aby toho nebolo málo, prebehla aj fúzia renomovaného výrobcu snežných pásových zariadení Prinoth s rovnako zameranou divíziou Leitnera a založenie nového výrobcu zasnežovacích systémov Snowstar.

Snowstar vznikol ako fúzia viacerých malých výrobcov snežnej techniky (Leitner bol jeden z nich), pričom skupina Seeber mala v tejto firme časť podielu. Ďalšia firma, v ktorej skupina Seeber odkúpila časť podielu, je firma Gespi, ktorá ponúka rôzne technické vybavenie pre lyž. strediská (ochranné siete a matrace, označenie zjazdoviek a lyž. škôl...).

Odkúpenie Pomy a Prinothu zabezpečili novovzniknutému koncernu perfektnú kontinuitu v raste. V oboch segmentoch (predaj OHDZ a snežných pásových vozidiel) toitž dnes už existujú iba dve veľké skupiny, ktoré si rozdeľujú drvivú väčšinu trhu.

Po viacerých reorganizáciách dnes skupina Leitner Technologies zoskupuje:

  • Leitner vyrába zariadenia lanovej dopravy
  • jeho filiálkou je skupina Poma> taktiež vyrábajúca zariadenia lan. dopravy
  • Prinoth má na starosti predaj snežných pásových vozidiel a toto pomenovanie dostala po silnejšom z dvoch fúzovaných hráčov
  • LeitWind predáva malé veterné elektrárne rovnakého mena (tento smer si Leitner ako perspektívny vybral a začal vyvíjať v roku 2001)
  • MiniMetro vyvíja systém mestskej hromadnej lanovej dopravy na krátke a stredné vzdialenosti MiniMetro.
So spoločnosťami Snowstar a Gespi je to už o niečo komplikovanejšie. Po roku 2000 síce patrili pod skupinu Leitner, no dnes to vyzerá skôr tak, že Leitner v spoločnosti výrazne znížil alebo úplne odpredal svoj podiel. Tento fakt sa mi však nepodarilo overiť a preto nemusí byť pravdivý. Pravda však je, že výsledky Snowstaru neboli započítané do ročných výsledkov skupiny a spoločnosti sa od určitého času prezentujú osobitne. Snowstar určite nenaplnil svoje ambície a významne sa mu nepodarilo ukrojiť z trhových podielov jeho hlavných konkurentov.

Okrem toho sa na celom svete nachádza viac ako 40 filiálok skupiny, ide hlavne o filiálky vyrábajúce jednotlivé komponenty lanových dráh v rôznych štátoch sveta. Samozrejme netreba zabudnúť na to, že vlastníkom celej skupiny Leitner Technologies je finančná skupina Seeber, ktorej zakladateľ naďalej zastáva riadiace funkcie niektorých jej spoločností.

Sídlho Prinoth vo Vipitene /foto: Leitner/ Celá spomínaná škála rôznych divízií (okrem Snowstar a Gespi) má sídlo v priemyselnej zóne pri obci Vipiteno v Južnom Tirolsku (veľmi blízko rakúskych hraníc, cca 60 km južne od Tirolska). Administratívne priestory sú úplne nové (od roku 2002), nová je aj linka na výrobu snežných pásových vozidiel. Naopak, výrobné haly lanoviek na svoju rekonštrukciu ešte iba čakajú a v tomto bode je viditeľný rozdiel v porovnaní s rakúskym Doppelmayrom. Nové sídlo bolo v roku 2002 postavené aj pre francúzsku filiálku Leitner France a to v Montméliane v Hornom Savojsku. Dnes pracuje pre skupinu Leitner vo Vipitene 703 ľudí a na celom svete ďalších tisíc.

TIP: členovia talianskej stránky o lanovkách funivie.org mali možnosť navštíviť fabriku Leitnera vo Vipitene. Pod nasledujúcim odkazom si môžete prezrieť fotky exteriéru areálu s množstvom materiálu, prototypom MiniMetra a Leitwind-a, a dokonca i fotky interiéru výrobných hál: http://www.funivie.org/pagine/speciali/leitner_lifts/index.htm

Aké lanovky dnes vyrába Leitner?
Aktuálne ponúkaný typ fixných sedačkových lanoviek /foto: Leitner/ Aktuálne ponúkaný typ odpojiteľných sedačkových lanoviek /foto: Leitner/ Leitner dnes ponúka kompletné portfólio produktov – od vlekov s navíjacími závesmi, cez fixné a odpojiteľné sedačky, hybridné a kabínkové lanovky, kabínové lanovky až po funitely, funifory a kabínkové lanovky s viacerými obežnými dráhami (tzv. 2S a 3S).

2S Leitner /foto: Leitner/ Pozemná lanovka vo Val Gardena (Taliansko) /foto: Leitner/ 2S od Leitnera sú v Taliansku pomerne úspešné, no 3S ešte Leitner nerealizoval, i keď túto technológiu už vyvinul dávnejšie. Prvý 3S od Leitnera bude postavený budúci rok, a to v jednom pobrežnom talianskom mestečku. Trh s 3S je veľmi malý a keďže tieto zariadenia sú mimoriadne technologicky náročné a systematicky ho vyhráva Doppelmayr. Ten má v prevádzkovateľoch viac dôvery, keďže podobné lanovky už realizoval.

Lanovka Fixná 4-sedačková lanovka Leitner, Zakopane, Poľsko /foto: Leitner/ V prípade fixných a odpojiteľných lanoviek s jednou obežnou dráhou Leitner vždy inovoval priebežne a na rozdiel od francúzskej Pomy nedelil svoje výrobky na série. Po odkúpení skupiny Poma začal Leitner využívať niektoré komponenty lanoviek Poma pri svojich výrobkoch, tak ako aj Poma začala ponúkať lanovky spájajúce najlepšie komponenty Leitnera a Pomy (typ Multix).

TIP: video odpojiteľnej 6-sedačky Leitner na webstránke výrobcu http://www.leitner-lifts.com/attach/RATSCHINGS001.mpg

Stanica odpojiteľnej lanovky Leitner, poľhad zvnútra /foto: Leitner/ V roku 2003 Leitner nadviazal zaujímavú spoluprácu s talianskym výrobcom luxusných vozidiel Pininfarina. Pininfarina navrhnla nový dizajn kabíniek lanoviek, ktoré mala následne vyrábať filiálka skupiny Poma Sigma Composite. Tak vznikla nádherná séria Diamond a neskôr aj Ruby.

Leitner vo svete
Slabým bodom Leitnera bol od samotných začiatkov menší úspech na zahraničných trhoch, i keď po odkúpení skupiny Poma tento fakt už nie je veľmi dôležitý. Tá má totiž na celom svete vybudovanú hustú sieť filiálok a agentov. Dnes má Leitner silnejšiu pozíciu ako Poma v ostatných alpských krajinách (Švajčiarsku a Rakúsku) a aj v Škandinávskych krajinách. O krajiny východnej Európy Leitner nikdy veľký záujem nemal a po odkúpení skupiny Poma by to už asi aj bolo zbytočné. Filiálka Leitnera v severnej amerike má po fúzii s filiálkou skupiny Poma upevnenú pozíciu.

Opak platí pre výrobcu snežných pásových vozidiel Prinoth, ktorý o trhový podiel približne vyrovnane súperí s konkurenčným rakúskym Kässbrohrerom. Prinoth má na celom svete vybudovanú veľmi silnú sieť agentov a servisných centier. Určite má aj prečo, veď po celom svete sa preháňajú tisíce ratrakov tejto alebo už zaniknutej značky Leitner. Predaj a servis ratrakov Prinoth pre slovenský trh má podľa webstránky Prinothu na starosti istá firma Snowwork so sídlom v obci Mlynky na juhu Slovenského Raja.

Obrat a počet zamestnancov skupiny Leitner-Technologies za fin. rok 2006 TIP: finančné výsledky skupiny Leitner Technologies za rok 2006 v kocke a porovnanie so skupinou Doppelmayr/Garaventa nájdete v prvej časti seriálu.

LeitWind v Males (Taliansko) /foto: Leitner/ Snowstar má prekvapujúco oveľa silnejšiu pozíciu na niektorých zahraničných trhoch ako na domácom talianskom, kde je mizivá. Predaj a servis zasnežovacích systémov tejto značky má na Slovensku na starosti firma Snowstar spol. so sídlom v Poprade.

Použité pramene a odkazy:

  • www.leitner-lifts.com, Leitner Ropeways
  • www.prinoth.com, Prinoth
  • www.snowstar.it, Snowstar
  • www.snowstar.sk, Snowstar Slovensko
  • www.funivie.org, talianska stránka o lanovkách
  • www.conseil-concurrence.fr/user/avis.php?avis=01a02, Avis no 01-A-02 du Conseil de la concurrence (stanovisko č. 01-A-02 Protimonopolnej rady Francúzsko)

Matej Petőcz


Výrobcovia lanoviek
Matej Petőcz

Väčšina prvých fabrík vyrábajúca vleky či lanovky bola založená len kvôli tejto neobvyklej činnosti, no niektorí si ňou iba rozšírili portfólio už dávnejšie ponúkaných výrobkov – nákladné lanovky, rôzne poľnohospodárske alebo iné stroje a systémy. Či už to je Agudio, Grafer, Leitner, Höltzl, Doppelmayr, Pomagalski, Girak, Swoboda, Gangloff, Garaventa alebo Von Roll, všetky tieto názvy zaniknutých alebo ešte existujúcich výrobcov, sú v prvom rade priezviská ich zakladateľov, vynálezcov či zlepšiteľov.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.