18.04.2024

Exkluzívne: Vieme, ako sa budú rozvíjať strediská J&T

Známa finančná skupina J&T kontroluje 5 slovenských lyžiarskych stredísk – Tatranskú Lomnicu a Starý Smokovec vo Vysokých Tatrách a Jasnú, Chopok juh a Liptovskú Tepličku v Nízkych Tatrách.

Prinášame vám ucelený prehľad projektov osobných horských dopravných zariadení a ďalšej infraštruktúry v každom z týchto stredísk. Tento článok vznikol na základe stretnutia s Igorom Rattajom, partnerom J&T, ktorý sa s nami ochotne podelil o (v čase prípravy rozhovoru exkluzívne) informácie, za čo mu touto cestou ďakujeme.


Tatranská Lomnica – obnova bude pokračovať zdola

Tatranské lanové dráhy (TLD) minulý rok v Tatranskej Lomnici preinvestovali viac ako 11 miliónov eur. Ďalšia etapa prebudovania strediska sa zrealizuje tento rok. Pôjde o posilnenie kapacity dopravného systému Tatranská Lomnica – Štart.

Dnes v tomto úseku premáva iba 4-kabínka Girak z roku 1994. Od budúcej sezóny jej však zo severnej strany pomôže paralelná odpojiteľná 6-sedačka od výrobcu Doppelmayr. Jej údolná stanica bude situovaná nižšie - do blízkosti penziónu Horec - kde vlastní finančná skupina J&T pozemky.

Podľa pôvodných informácií by malo ísť o unikátny systém, výsledok náročného kompromisu medzi zástupcami TLD a Doppelmayru. Hlavným kritériom pri voľbe typu lanovky bola odolnosť voči vetru. Lanovka by tak mala mať dva typy sedačiek – jedny s dierami v opierkach a s 500 kg závažím, druhé s bublinkami.

Niektoré z týchto zámerov boli už potvrdené aj na tlačovej konferencii v hoteli Grand koncom februára, naše stretnutie s Igorom Rattajom však prebehlo skôr.

V ďalších rokoch sa najskôr pravdepodobne zrealizuje nová fixná 4-sedačka od Relax Parku na Bukovú Horu (dolná časť strediska) s dvomi modrými zjazdovkami a prepojením na existujúcu zjazdovku „Štart východ“.

Odpojiteľný variant tu podľa Igora Rattaja nie je, vzhľadom na dĺžku lanovky, ekonomicky prijateľný. Údajne to potvrdzuje aj to, že v rovnakých podmienkach neexistuje podobný príklad v iných strediskách na svete.

Na Skalnaté pleso po novom najskôr v roku 2011

Medzi ďalšie projekty nových lanoviek, ktoré však nebudú zrealizované skôr ako pred sezónou 2011/2012, patrí:

- Odpojiteľná kabínková lanovka z Tatranskej Lomnice (dolná stanica pri štátnej ceste, nad Botanickou záhradou) na Štart. Ide zatiaľ o bližšie nezvolený typ.

- Funitel s 20-miestnymi kabínkami zo Štartu na Skalnaté pleso, ktorý je už naprojektovaný dodávateľom technológie – firmou Doppelmayr.

- Nová 4-sedačková lanovka zo Skalnatého Plesa do Lomnického Sedla. O tom, či bude zariadenie odpojiteľné alebo fixné, ešte nie je rozhodnuté. Odpojiteľný typ by však bol podstatne drahší, nakoľko základy oboch staníc je zložité vybudovať pri daných geologických podmienkach. Taktiež treba brať do úvahy, že terény v Lomnickom sedle nie sú dostatočne ekonomicky zaujímavé.
V tomto prípade nás p. Rattaj poprosil o uverejnenie ankety (zvážte prosím pred účasťou všetky za a proti, neberte v úvahu kapacitu lanovky=berie sa teoretické východisko-obe by mali rovnakú kapacitu). Anketa - kliknite pre zobrazenie

Rozvoj lyžiarskeho strediska v časti Jamy zatiaľ nie je prioritou, a o prípadných nových lanovkách môžeme uvažovať len v rámci veľmi dlhodobého hľadiska.

Tri nové parkoviská v Lomnici

Nové parkovacie miesta budú pribúdať súčasne s rozvojom strediska. Podstatne rozšírené parkovacie plochy postupne nájdeme pri dolnej stanici 4-kabínky Tatranská Lomnica – Štart.

Nové parkoviská vzniknú pri dolnej stanici novej kabínky Tatranská Lomnica (Botanická záhrada) – Štart. Pozemky na záchytné parkovisko má skupina J&T zabezpečené medzi Eurocampom FICC a múzeom TANAPu.

Na Hrebienku a Jakubkovej lúke nové sedačky

Lyžiarske stredisko v Starom Smokovci bolo výrazne omladené už v roku 2007 rekonštrukciou pozemnej lanovky na Hrebienok. Najbližších investícií sa dočká lokalita Jakubkova lúka.

Pôjde tu o novú odpojiteľnú 4-sedačku, ktorá nahradí dlhší z dvoch súčasných vlekov. Horná stanica sa posunie vyššie a lyžiarsky svah rozšíri, pričom sa na ňom dobuduje zasnežovanie. Rokuje sa i o prepojení tohto strediska so zjazdovkou z Hrebienka pomocou dvoch traverzov. Keďže pri tomto projekte J&T ráta s využitím peňažných prostriedkov z eurofondov, rok realizácie závisí od ich nadobudnutia.

V strednodobom hľadisku môžeme rátať s rozšírením zjazdovky z Hrebienka do Starého Smokovca. V dlhodobom hľadisku prebehne výstavba novej sedačkovej lanovky na Hrebienku – Hornej lúke. Vrcholová stanica novej sedačkovej lanovky bude situovaná nad pásmo lesa do okolí Slavkovskej vyhliadky. Súčasťou vrcholovej stanice má byť aj stravovacie zariadenie.


Rozvoj pod Chopkom: presná predstava

V strediskách Jasná a Chopok-juh posledné veľké investície siahajú do roku 2007 (fixná 4-sedačka Doppelmayr na Bielej Púti, nové infocentrum, požičovňa a predajňa športových potrieb).

Tento rok sa však celý areál pohne výraznejšie dopredu, a to výstavbou novej odpojiteľnej 6-sedačkovej lanovky zo Záhradiek na Priehybu. Táto lanovka sa mala realizovať už minulý rok, no nestihol sa dopracovať investičný plán.

Pri vrchole tejto 6-sedačky sa v ďalších rokoch dobuduje veľká samoobslužná reštaurácia, podobná, aká sa nachádza v Bratislavčanmi obľúbenom rakúskom stredisku Stuhleck.

Počas leta 2010 sa pozornosť upriami predovšetkým na Otupné, kde 4-kabínku Otupné – Brhliská (Tatrapoma, 1983) nahradí nová 8-kabínka Doppelmayr. Jej údolná stanica je naprojektovaná na úrovni pošty obce Demänovská dolina. I tu však realizácia závisí od nadobudnutia finančných prostriedkov z eurofondov.

Súčasne s výstavbou novej lanovky vznikne aj nová zjazdovka na východ od existujúcej modrej zjazdovky Vrbická, ktorá poslúži predovšetkým na vyhnutie sa tzv. „padáku“. Samotná Vrbická bude predĺžená až k údolnej stanici 8-kabínky.

Taktiež bude odlesnený priestor medzi hotelom Grand, hotelom SNP, údolnou stanicou 4-sed. Biela Púť a miestnymi komunikáciami. Dosiahne sa tak prepojenie častí Otupné a Biela púť spodkom.

Nový centrálny dopravný systém v Jasnej: z Lúčok na Chopok cez Priehybu

Po realizácii nových lanoviek Záhradky-Priehyba a Pošta-Brhliská príde konečne na rad prepojenie Chopku. Pôjde o nový funitel z Priehyby na Chopok, ktorý už je naprojektovaný dodávateľom technológie, firmou Doppelmayr. Funitel je lanovka mimoriadne odolná voči vetru.

Taktiež prebehne presun lyžiarskeho vleku Chopok Sever na trasu Koliesko-Priehyba. Vytvorí sa tak priame spojenie k funitelu pre lyžiarov z Jasnej. Nové zariadenie na Chopok bude dokončené najskôr v roku 2011.

Medzi ďalšie projekty po realizácii funitelu patrí:

- Parkovací dom na Lúčkach spolu so všetkým potrebným vybavením. Vyššie do strediska bude prístup len pre ubytovaných hostí.

- Nová odpojiteľná kabínková lanovka (nie funitel) Lúčky-Priehyba.

- Nová sedačková lanovka z Lúčiek na traverz Turistická-FIS spolu s novými zjazdovkami.

Na juhu predovšetkým nové zariadenie na Chopok

Jednou z priorít J&T je presunúť časť lyžiarov z Jasnej na Chopok juh, kde je často nepomerne menej lyžiarov ako na severe. Aby bolo prepojenie na úrovni, je potrebné vybudovať nové lanovky z oboch strán. K funitelu z Priehyby tak súčasne pribudne aj nová lanovka aj z juhu.

Pôjde o 6-sedačkovú odpojiteľnú lanovku z Kosodreviny na Chopok, typovo identická s lanovkou Tatranská Lomnica (penzión Horec) – Štart. Zvýšená pozornosť teda bola kladená na odolnosť voči vetru.

Nahradí tak dnes už schátranú odpojiteľnú 2-sedačku (Transporta, 1957), lyžiarsky vlek Kosodrevina (Doppelmayr, 2002) a lyžiarsky vlek Chopok juh (Doppelmayr, 2006).

Z dlhodobého hľadiska je na juhu plánovaný nový centrálny dopravný systém z Krúpovej na Jeleniu lúku s pokračovaním na Chopok. Lyžiarska zjazdovka z Jelenej Lúky na Krúpovú bude rozšírená a plne zasnežovaná. Zasnežované tak budú všetky zjazdovky v pásme lesa.

Pribudne aj nová sedačková lanovka na mieste súčasného lyžiarskeho vleku Zadné Dereše.
Peter Brňák, Matej Petőcz
23.03.2009
Projekty výstavby nových lanoviek na Slovensku
Marcinek, Petőcz, Brňák, Ševčík

Tomáš Marcinek pre vás pripravil informácie o projektoch výstavby nových lanoviek na Slovensku, ktoré sú v štádiu príprav. Opätovne upozorňujeme, že sú to len prvotné plány, ktoré sa môžu od definitívnej podoby výstavby líšiť, ako aj termín výstavby.