29.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 13 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Mestské lanovky: Grenoble - pulzačnou lanovkou na Bastilu
Nepochybne najpopulárnejším záberom z Grenoblu je záber so štyrmi alebo piatimi kabínkami nad riekou Isére smerujúcimi na starobylú pevnosť Bastilla. Lanovku domáci bežne nazývajú Les Bulles - bubliny.

Lanovka bola do prevádzky spustená 29. septembra 1934. Voľba hornej stanice bola od začiatku samozrejmá – viedla do bodu najlepšieho výhľadu na Grenoble - do priestoru v blízkosti kasární a väznice. Tým bol zaručený jej obchodný úspech a okamžite sa stala hlavnou atrakciou Grenoblu. Dolná stanica bola situovaná na breh Isére. Pôvodná lanovka mala 2 zaujímavé dvanásťuholníkové kabíny (dodecahedron) s kapacitou 15 osôb so sprievodcom. Kabíny dodala nemecká firma BLEICHERT. Jazdili po samostatných nosných lanách.

Ďalším medzníkom v histórii lanovky bol marec 1951, kedy boli pôvodné kabíny nahradené za kabíny s kapacitou 21 osôb v farbách mesta – žltá a červená. Kabínu navrhli v projekčnej kancelárii Henri Crouzier v Molins Allier. Počas konania Zimných olympijských hier v roku 1968 bola lanovka ústredným motívom propagačných materiálov a pohľadníc Grenoblu.

Posledná etapa modernizácie bola dielom domácej firmy POMA v septembri 1976. Po niekoľkých mesiacoch prerušenia prevádzky dostali dnešnú podobu obe stanice. Dolná stanica bola riešená modernou hranatou budovou zo skla, s osobitným výťahom pre imobilných návštevníkov. Vrcholová stanica je začlenená do historického komplexu, taktiež s rampami a premostením pre vozíčkarov. Pôvodne na lanovke premávali dva páry trojíc spriahnutých guľových kabín. Neskoršie bol počet skupiny kabín zvýšený na 4 v zimnej prevádzke a v lete na 5 typických panoramatických „ bublinových„ kabín. Jedná sa o dvojlanový systém pozostávajúci z nosného lana a ťažného lana. Ťažné obežné lano zabezpečuje pohyb kabín, pričom pri prejazde cez traťovú podperu spomalí na rýchlosť 2 m/s. V staniciach kabíny spomalia na rýchlosť pod 0,3 m/s prípadne zastavia úplne, čím je zabezpečené plynulé vystúpenie a nastúpenie.

Z histórie sa spomína jedna vážnejšia nehoda lanovky, keď nad riekou Isére okolo 16:00 došlo k vykoľajeniu lanovky. Okamžite z toho vznikla obrovská senzácia, keď za prítomnosti televízie a množstva divákov boli pomocou vrtuľníka a hasičmi evakuovaní všetci cestujúci. Operácia trvala do 20:45, našťastie bez zranenia a újmy na životoch. Aj z tejto nehody boli vyvodené opatrenia pre zvýšenie bezpečnosti prepravy, hlavne lanovka je v roku odstavená na dobu 20 dní, kedy sa vykonávajú prehliadky, údržba a hlavne sa nacvičuje evakuácia cestujúcich. Pre porovnanie je lanovka v prevádzke cca 4000 hodín, oproti lyžiarskemu vleku - cca 1200 hod. Ročná návštevnosť je okolo 300 000 prepravených osôb.

Technické parametre:

  • dĺžka: 700 m
  • prevýšenie: 261 m
  • nadm. výška údolnej stanice: 214 m n.m.
  • nadm. výška vrcholovej stanice: 475 m n.m.
  • podpera v trati: 1 ks – výška 23 m
  • rýchlosť: v trati/cez podperu: 6 m/s / 2 m/s
  • doba jazdy: 3 – 5 min
  • výkon pohonu: 187 kW
  • kapacita 1 kabínky: 6 osôb
  • prepravná kapacita: 650 os/hod
  • priemerné stúpanie: 42 %
  • maximálne stúpanie: 70 %
Cenník:
spiatočný/jednosmerný
  • jedna jazda: 6,50 € / 4,40 €
  • zľavnený: 4,00 € / 2,85 €
  • študentský: 5,00 € / 3,45 €
  • senior nad 75 rokov: 2,90 € / 1,75 €
Prevádzka lanovky sa počas dňa riadi cestovným poriadkom, je rôzna v jednotlivé dni, ale i počas roku. Najdlhšie jazdí cez letné mesiace: od 9:15 hod do 00:15 hod.

dolná stanica /foto: Ing. Peter Lovás/ dolná stanica na brehu Isére /foto: Ing. Peter Lovás/ nad strechami Grenoblu /foto: Ing. Peter Lovás/
jazda v kabínke poskytuje úžasné pohľady na Grenoble /foto: Ing. Peter Lovás/ prechod kabíniek cez podperu č. 1 /foto: Ing. Peter Lovás/ vjazd do hornej stanice /foto: Ing. Peter Lovás/
podpera pred hornou stanicou /foto: Ing. Peter Lovás/ stretanie kabínok v trase /foto: Ing. Peter Lovás/ pohľad z opevnenia Bastily na stretanie kabíniek nad Isére /foto: Ing. Peter Lovás/
V hornej stanici /foto: Ing. Peter Lovás/ Večer nad Isére /foto: Ing. Peter Lovás/ Večerná nálada /foto: Ing. Peter Lovás/
/foto: Ing. Peter Lovás/ /foto: Ing. Peter Lovás/ /foto: Ing. Peter Lovás/
/foto: Ing. Peter Lovás/   /foto: Ing. Peter Lovás/

Ing. Peter Lovás


Mestské lanovky
Peter Lovás 23.4.2010

Seriál o mestských lanovkách v zahraničí pripravil Ing. Peter Lovás. V sérii článkov boli postupne predstavené vybrané zahraničné mestské lanovky, doplnené zaujímavou fotografickou dokumentáciou.

 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.