04.10.2024

Mestské lanovky: Miláno - POMA 2000

informačná tabuľa v dolnej stanici /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ V roku 1988 vo francúzskom Laone firma POMA uviedla do prevádzky nový zaujímavý systém malej mestskej dráhy POMA 2000. V decembri 1999 bol v Miláne spustený podobný systém automatického ľahkého metra - pod miestnym názvom MINIMETRO. Projekt bol zrealizovaný vďaka finančnému konzorciu súkromných firiem.

Jedná sa o pozemnú lanovú dráhu modernej koncepcie. Dráha je začlenená do miestnej mestskej dopravy a nadväzuje na zelenú linku metra M2. (S tým rozdielom, že na ňu neplatí časový lístok z metra. Cestovné je možné zaplatiť v automate údolnej stanice dráhy. Spiatočný lístok lístok stojí 1,3 €.)

Nemocnica San Raffaele /foto: Ing. Ján Macek 21.4.2010/ Toto dopravné spojenie bolo vytvorené špeciálne pre pacientov, zamestnancov, študentov cestujúcich od metra z centra Milána do nemocničného komplexu San Raffaele. Jedná sa o moderný obrovský fakultný nemocničný areál v okrajovej časti Cascina Gobba. Dráha je vybavená zariadeniami pre cestujúcich na invalidnom vozíku, zrakovo postihnutých cestujúcich. Vo vagónoch sú vyhradené priestory vybavené bezpečnostným zariadením pre vozíčkárov. Pre zrakovo postihnutých cestujúcich je celá trasa vybavená hmatovým pásom prechádzajúcim od linky v údolnej stanici Cascina Gobba až po príjem pacientov v nemocnici San Raffaele.

Nakoľko sa v súprave nenachádza obsluha, vo všetkých priestoroch sa nachádza „ENTRY telefón“, ktorým sa cestujúci ľahko kontaktujú s pracovníkmi dispečingu, ktorí v prípade potreby okamžite zasiahnu.

Prevádzka MINIMETRA začína v pracovných dňoch a sobotu už od 6:40 hod do 20:00 hod v cca 6 – 15 min. intervaloch. V nedeľu prevádzka lanovky začína až návštevnými hodinami pre pacientov – od 13:00 hod. do 20:00 hod. v 10 minútových intervaloch.

Vozne
vo vozni je 34 miest pre sediacich i stojacich pasažierov /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ Jedná sa o jednokoľajový automatizovaný reverzný dopravný systém bez prítomnosti obsluhy vo vozni lanovky. Do súpravy sú podľa potreby zapájané dva alebo tri vozne s kapacitou 34 stojacich i sediacich osôb. Otváranie a zatváranie posuvných dverí je priamo riadené z riadiaceho stanovišťa, odkiaľ je sledovaný pohyb cestujúcich a obsadenie vozňov. Kolízii cestujúcich pri nastupovaní je zabezpečený dvojitými posuvnými dverami. Ako prvé sa otvárajú dvere na nástupišti a až potom sa otvárajú dvere na vozni. Opačný postup je pri zatváraní vozňa. V prípade potreby je personál pripravený zasiahnuť pri kritických situáciách, prípadne pomôcť nemobilným pacientom. ako prvé sa otvoria dvere na vozni /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ bezpečnostný systém zásuvných dverí /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/


Samotné vozne sú vyrobené z ľahkých hliníkových zliatin. Podvozok pozostáva z oceľového rámu so štyrmi vertikálnymi pojazdovými kolesami a štyrmi pármi vodiacich horizontálnych kolies. Kolesá sú vybavené klasickými pneumatikami, ktoré zabezpečujú hladký a nehlučný pohyb vozňa vo vedení.

Trasa
vjazd do tunela /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ jazda tunelom /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/


Dráha vedie z dvoch tretín po oceľovej vodiacej konštrukcii nad povrchom, posledná tretina dráhy vedie tunelom do areálu nemocnice. systém navádzacích a vodiacich kladiek v trati lanovky /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ Tu je vozeň vedený v betónovom pancierovom koridore. Lano je vedené na klasických vodiacich a naklápacích traťových kladkách. Hladký a bezpečný chod je zaručený kvalitnými bandážami a mechanickým zabezpečením proti vypadnutiu lana. Pre prípad poruchy lanovky musí byť trasa vybavená po celej dĺžke evakuačnou lavičkou na strane výstupu o šírke 1,2 m. evakuačný chodník po trase lanovky je v celej dĺžke /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/


Pohon
Nachádza sa v údolnej stanici Gascina Gobba. V objekte sú priestory obsluhy. Riadiace stanovište je vybavené kamerovým systémom, z ktorého má obsluha dokonalý prehľad o celej prevádzke lanovky.

V priestoroch údolnej stanice sa nachádzajú priestory pre dielne a údržbu lanovej dráhy.

V roku 2005 bola vykonaná výmena pôvodného 6-pramenného ťažného lana. Staré lano nespĺňalo všetky požiadavky prevádzkovateľa. Bola navrhnutá nová 7-pramenná konštrukcia lana (7x19 Seale (9-9-1) + SFC), ktorá vylúčila všetky problémy vzniknuté v dôsledku predchádzajúcej inštalácii lana. Nový typ lana Redaelli Redmont 7 umožnil trvalý a tichý chod. Vďaka svojej lepšej ohybnosti umožňuje vysoké rýchlosti aj počas 14-hodinovej nepretržitej dennej prevádzky. Zaručuje významné zníženie vibrácií pri prechode cez traťové kladky. (Pre informáciu, laná tejto firmy boli použité aj pre mileniové LONDON EYE.)

Charakteristika nového lana sú:

  • Priemer: 33 mm
  • Konštrukcia: SEAL 7x19 (9-9-1) + SFC; pravotočivé s predpätím
  • Dĺžka: 1600 m
  • Min. nosnosť: 712 kN
príjazd do vrcholovej stanice /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ Napínacia stanica je situovaná vo vrcholovej stanici San Raffaele.

Po desiatich rokoch prevádzky sa potvrdilo, že voľba tohto dopravného systému bola šťastnou voľbou, nakoľko boli zabezpečené prepravné požiadavky, vylúčila sa automobilová doprava do komplexu, čo spôsobovalo kolízne situácie so záchrannými vozidlami. Systém zaručuje ekologickú prevádzku, akustické znečistenie okolia dráhy je v priestore nemocnice úplne vylúčené príjazdom súpravy tunelom. Výborne je vyriešený pohyb zdravotne postihnutých pacientov v náväznosti na ostatnú mestskú dopravu.

Technické parametre
  • Typ: POMA 2000
  • Krajina: Taliansko
  • Údolná stanica: Cascina Gobba
  • Vrcholová stanica: San Raffaele
  • Výrobca: POMA-Italia
  • Systém: Jednokoľajový - reverzný
  • Zahájenie prevádzky: december 1999
  • Dĺžka: 682 m
  • Prevýšenie: 10 m
  • Nastupovanie: Bezbariérové
  • Počet vozňov: 2 – 3
  • Pojazd: 4 vertikálne nosné pneumatiky, 4 páry horizontálnych vodiacich pneumatík
  • Kapacita vozňa: 34 osôb
  • Prepravná kapacita: 1450 os/hod
  • Interval jazdy: každých 6 – 15 min.
  • Doba jazdy (tam a späť): 4 min. 12 s
  • Rýchlosť: 19 – 35 km/hod - maximálne
Záverom
Z vlastnej skúsenosti nedoporučujem!!! používanie fotoaparátu v priestoroch nemocnice, a to hlavne v prítomnosti pacientov. Aj keď sme tam vyslovene nevideli zákaz fotografovania, miestni štyria karabinieri nám to veľmi rýchlo na policajnej stanici vysvetlili a sme radi, že sa nám podarilo zachrániť aspoň niekoľko záberov lanovky. Veľkú časť ulovených záberov sme s kolegom Ing. J. Macekom museli pracne v ich prítomnosti z pamäťových kariet zmazať.

/foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ traťové kladky ťažného lana /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ vozeň prichádzajúci do dolnej stanice /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/
zariadenie na kontrolu lana a polohy voza v poháňacej stanici /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ súprava dvoch vozňov na trati /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/ dolná stanica /foto: Ing. Peter Lovás 21.4.2010/

Ing. Peter Lovás

Mestské lanovky
Peter Lovás 23.4.2010

Seriál o mestských lanovkách v zahraničí pripravil Ing. Peter Lovás. V sérii článkov boli postupne predstavené vybrané zahraničné mestské lanovky, doplnené zaujímavou fotografickou dokumentáciou.