Jedná sa o pozemnú lanovú dráhu modernej koncepcie. Dráha je začlenená do miestnej mestskej dopravy a nadväzuje na zelenú linku metra M2. (S tým rozdielom, že na ňu neplatí časový lístok z metra. Cestovné je možné zaplatiť v automate údolnej stanice dráhy. Spiatočný lístok lístok stojí 1,3 €.)
Toto dopravné spojenie bolo vytvorené špeciálne pre pacientov, zamestnancov, študentov cestujúcich od metra z centra Milána do nemocničného komplexu San Raffaele. Jedná sa o moderný obrovský fakultný nemocničný areál v okrajovej časti Cascina Gobba. Dráha je vybavená zariadeniami pre cestujúcich na invalidnom vozíku, zrakovo postihnutých cestujúcich. Vo vagónoch sú vyhradené priestory vybavené bezpečnostným zariadením pre vozíčkárov. Pre zrakovo postihnutých cestujúcich je celá trasa vybavená hmatovým pásom prechádzajúcim od linky v údolnej stanici Cascina Gobba až po príjem pacientov v nemocnici San Raffaele.
Nakoľko sa v súprave nenachádza obsluha, vo všetkých priestoroch sa nachádza „ENTRY telefón“, ktorým sa cestujúci ľahko kontaktujú s pracovníkmi dispečingu, ktorí v prípade potreby okamžite zasiahnu.
Prevádzka MINIMETRA začína v pracovných dňoch a sobotu už od 6:40 hod do 20:00 hod v cca 6 – 15 min. intervaloch. V nedeľu prevádzka lanovky začína až návštevnými hodinami pre pacientov – od 13:00 hod. do 20:00 hod. v 10 minútových intervaloch.
Samotné vozne sú vyrobené z ľahkých hliníkových zliatin. Podvozok pozostáva z oceľového rámu so štyrmi vertikálnymi pojazdovými kolesami a štyrmi pármi vodiacich horizontálnych kolies. Kolesá sú vybavené klasickými pneumatikami, ktoré zabezpečujú hladký a nehlučný pohyb vozňa vo vedení.
Dráha vedie z dvoch tretín po oceľovej vodiacej konštrukcii nad povrchom, posledná tretina dráhy vedie tunelom do areálu nemocnice.
Tu je vozeň vedený v betónovom pancierovom koridore. Lano je vedené na klasických vodiacich a naklápacích traťových kladkách. Hladký a bezpečný chod je zaručený kvalitnými bandážami a mechanickým zabezpečením proti vypadnutiu lana. Pre prípad poruchy lanovky musí byť trasa vybavená po celej dĺžke evakuačnou lavičkou na strane výstupu o šírke 1,2 m.
V priestoroch údolnej stanice sa nachádzajú priestory pre dielne a údržbu lanovej dráhy.
V roku 2005 bola vykonaná výmena pôvodného 6-pramenného ťažného lana. Staré lano nespĺňalo všetky požiadavky prevádzkovateľa. Bola navrhnutá nová 7-pramenná konštrukcia lana (7x19 Seale (9-9-1) + SFC), ktorá vylúčila všetky problémy vzniknuté v dôsledku predchádzajúcej inštalácii lana. Nový typ lana Redaelli Redmont 7 umožnil trvalý a tichý chod. Vďaka svojej lepšej ohybnosti umožňuje vysoké rýchlosti aj počas 14-hodinovej nepretržitej dennej prevádzky. Zaručuje významné zníženie vibrácií pri prechode cez traťové kladky. (Pre informáciu, laná tejto firmy boli použité aj pre mileniové LONDON EYE.)
Charakteristika nového lana sú:
Po desiatich rokoch prevádzky sa potvrdilo, že voľba tohto dopravného systému bola šťastnou voľbou, nakoľko boli zabezpečené prepravné požiadavky, vylúčila sa automobilová doprava do komplexu, čo spôsobovalo kolízne situácie so záchrannými vozidlami. Systém zaručuje ekologickú prevádzku, akustické znečistenie okolia dráhy je v priestore nemocnice úplne vylúčené príjazdom súpravy tunelom. Výborne je vyriešený pohyb zdravotne postihnutých pacientov v náväznosti na ostatnú mestskú dopravu.
Ing. Peter Lovás
Seriál o mestských lanovkách v zahraničí pripravil Ing. Peter Lovás. V sérii článkov boli postupne predstavené vybrané zahraničné mestské lanovky, doplnené zaujímavou fotografickou dokumentáciou.