18.04.2024

Nátery konštrukcie horských dopravných zariadení

Horské prostredie je svojim spôsobom extrémne, preto je pri nátere horských dopravných zariadení nevyhnutné zvoliť vhodný náter. Veď každý rozumný prevádzkovateľ lyžiarskeho strediska sa rozhoduje podľa toho, ktorý náter vydrží čo najdlhšie. Práve firma NOVATIC SK, s.r.o. so sídlom v Smoleniciach – prevádzka Cífer ponúka vysoko kvalitné nátery vhodné aj pre konštrukcie lanových dráh a vlekov a bola ochotná s nami spolupracovať na tomto článku.

Horské prostredie a nátery

Na čo si musíme pri natieraní v horskom prostredí dávať pozor, je okrem vlhkosti (tá nesmie presiahnuť 70%) aj vysoký rosný bod. Znamená to, že teplota materiálu, ktorý ideme natierať nesmie mať menej než tri stupne nad rosným bodom, ktorý určí meracie zariadenie.

Korózia už po niekoľkých rokoch?

Podľa Ľuboša Šima – konateľa spoločnosti NOVATIC SK môže byť príčinou skorej korózie nesprávne zvolená náterová látka, nedodržanie aplikačných postupov a nedokonalá predpríprava pred samotnou aplikáciou náterov. Na otázku, či farby typu „tri v jednom majú niekde uplatnenie, konateľ Novaticu odpovedá: „3 v 1 určite nie sú vhodné, veď pri každom systéme platí, že čím viac vrstiev nanesiete, tým je dokonalejší.“
Korózia môže rýchlo napadnúť aj zinkované komponenty. Dôvodom je zlá kombinácia materiálov a nedostatočná hrúbka naneseného zinku. Ak je takáto konštrukcia upevnená obyčajnými nezinkovanými skutkami, môže tu dôjsť k trikrát rýchlejšej korózii než v inej časti konštrukcie. Pozink dotýkajúci sa medených častí je tiež jednou z najrýchlejších ciest ku hrdzaveniu.
Pri konštrukciách vystavených extrémnym poveternostným podmienkam sa už neodporúča používať syntetické náterové látky.

Ako natrieť pozinkované povchy?

V prípade pozinku musíme byť opatrní, s akou základnou farbou ho natrieme. Platí,že povrchová úprava čerstvého pozinku je možná až oxidácii zinku. Čo trvá asiesiac. Najlepšie je nechať pozikovaný materiál, ktorý budeme povrchovo upravovať na voľnom priestrastve. Potom môžeme aplikovať farby určené na pozinkovaný podklad. Nepoužívať farby, ktoré nie sú určené na pozinkovaný podklad.

Máme riešenie

NOVATIC poskytuje naterový systém pre stožiare v troch typoch. Buď je systém pre oceľové konštrukcie zvárané z oceľových profilov, nátery pre pozinkované materiály alebo atmofix - umelo vytvorená korózia zabezpečujúca ochranu pre samotný materiál.
Solvatic KG 76 je základná náterová farba na základe epoxyesterov a je rozdelená do dvoch vrstiev. V odtieni RAL 0102 sa dáva ako pentračný náter na pozink, atmofix alebo priamo na oceľovú konštrukciu. Výhodou je, že podklad nemusí byť otryskaný. Stačí, aby podklad bol ručne očistený kefou. Po zaschnutí prvej vrstvy sa nanáša „medzivrstva". Sú veľmi husté, aby pri nátere bolo možné dať základný náter v hrúbke 60 mikrónov. Solvatic KD 37 je vrchná farba, akrylát na báze epoxyesterov, nanášaný vo vrstve 100 až 110 mikrónov.

Nátery vhodné aj pre lyžiarske vleky a lanové dráhy

Na zinkom upravených podperách stačia dve vrstvy náteru – Solvatic KG 76 RAL 0102 a Solvatic KD 37 v odtieni podľa želania zákazníka . Pri dodržaní podmienok ako vlhkosť a rosný bod by náter mal vydržať 15 až 20 rokov. Staršie pozinkované stĺpy však vyžadujú o vrstvu viac. Aj nátery stožiarov zváraných z oceľových profilov vyžadujú tri vrstvy - keďže ich natieranie je náročnejšie a s ľudkým faktorom tu vstupuje aj určitá nekvalita.

Príloha - odporúčané náterové systémy firmy Novatic SK na pozinkované stožiare

V spolupráci s Ľubošom Šimom, konateľom spoločnosti NOVATIC SK, pre Lanovky.sk pripravil Ján Palinský
Ján Palinský
27.8.2010
Letná údržba lyžiarskych stredísk
Ján Palinský 30.07.2010

V našom seriáli „Letná údržba lyžiarskych stredísk“ sme priniesli zaujímavé články a reportáže pripravené v spolupráci s odborníkmi na tú-ktorú problematiku. Nátery, údržba svahov, výmena oceľových lán, aktuálna problematika zosuvov pôdy ohrozujúca aj zariadenia cestovného ruchu a ďalšie zaujímavé témy.