Na južných svahoch CHOPOKU sa v roku 2012 začalo s realizáciou 15 – miestnej kabínkovej lanovej dráhy z lokality KOSODREVINA do lokality CHOPOK.
Výstavba bude ukončená v roku 2013 nakoľko výstavba lanovej dráhy je plánovaná do dvoch etáp výstavby. Prevádzkyschopnou bude lanová dráha už v zimnej sezóne 2012/2013 po realizácii I. etapy výstavby.
Po dostavbe FUNITELU zo severnej strany CHOPKU v tomto roku sa konečne splní sen mnohých lyžiarov a turistov o prepojení CHOPOK sever – juh. Jedná sa o obojstranné prepojenie svahov CHOPKU.
I./ URBANISTICKÉ RIEŠENIE
Z hľadiska urbanistického je návrh umiestnenia údolnej stanice pri hoteli KOSODREVINA a v budúcnosti pri vrcholovej stanici plánovanej KLD KRUPOVÁ – KOSODREVINA logickým miestom najvhodnejším pre vytvorenie dopravného uzla na KOSODREVINE vedľa jestvujúceho /síce momentálne nefunkčného/ hotela, ktorý po rekonštrukcii vytvorí zázemie pre návštevníkov daného územia.
Z hľadiska urbanistického je návrh umiestnenia vrcholovej stanice na CHOPKU logickým miestom, nakoľko spolu s vrcholovou stanicou FUNITELu a ROTUNDOU vytvoria dopravné prepojenie spolu s nutným zázemím v ROTUNDE. Uvedené objekty na CHOPKU vytvoria v budúcnosti jeden viacúčelový objekt, ktorý vhodne zapadne do daného prostredia.
II./ ARCHITEKTONICKÉ RIEŠENIE
Autorom architektonického riešenia stavby KLD 15 MGD KOSODREVINA – CHOPOK je
Ing. Tomáš Moravčík z Ateliéru AAE, s.r.o., Ružomberok
ktorý bol autorom architektonického návrhu stavby „lanová dráha FUNITEL PRIEHYBA – CHOPOK.
Z hľadiska architektonického a tvarového riešenia údolnej stanice KLD KOSODREVINA sa vychádza z požiadaviek dodávateľa technologického zariadenia /DOPPELMAYR/ a z požiadaviek investora stavby na vytvorenie nutných priestorov potrebných pre prevádzku KLD a aj dopravného uzla na KOSODREVINE.
Podzemná časť objektu je navrhnutá z monolitických železobetónových konštrukcií z vodostavebného betónu s kryštalickou ochranou XYPEX. Nadzemná časť objektu má navrhnutú nosnú konštrukciu /stojky, vodorovné prvky, zavetrovanie a pomocné konštrukcie/ z pozinkovaných oceľových profilov.
Strešná konštrukcia je vytvorená z oceľových prvkov, trapézového plechu, zateplenia a krytiny plechovej exteriérovej.
Opláštenie je navrhnuté v kombinácii presklených plôch a obkladov plných častí stien farebného riešenia podľa vizualizácie stavebného objektu údolnej stanice a komplexného riešenia lokality KOSODREVINA.
Z hľadiska architektonického a tvarového riešenia vrcholovej stanice KLD CHOPOK sa vychádza z požiadaviek dodávateľa technologického zariadenia /DOPPELMAYR/ a z požiadaviek investora stavby na vytvorenie nutných priestorov potrebných pre prevádzku KLD a aj dopravného uzla na CHOPKU.
Podzemná časť objektu je navrhnutá z monolitických železobetónových konštrukcií z vodostavebného betónu s kryštalickou ochranou XYPEX.
Nadzemná časť objektu má navrhnutú nosnú konštrukciu /stojky, vodorovné prvky, zavetrovanie a pomocné konštrukcie/ z pozinkovaných oceľových profilov.
Strešná konštrukcia je navrhnutá pre potreby vybudovania terasy pre návštevníkov lokality na CHOPKU, ktorá bude využívaná hlavne po dobudovaní ROTUNDY na CHOPKU, pre ktorú v súčasnosti vypracovávame dokumentáciu pre územné konanie.
Opláštenie je navrhnuté v kombinácii presklených plôch a obkladov plných častí stien farebného riešenia podľa vizualizácie stavebného objektu vrcholovej stanice a komplexného riešenia lokality CHOPOK.
III./ TECHNICKÉ ÚDAJE NAVRHOVANÉHO DOPRAVNÉHO ZARIADENIA
Navrhované osobné horské dopravné zariadenie /OHDZ/ bude mať nasledovné technické parametre :
IV./ DISPOZIČNÉ RIEŠENIE STANÍC
Údolná stanica KLD KOSODREVINA je navrhnutá v troch výškových úrovniach nasledovne :
V I.etape výstavby bude podlažie na úrovni 0,000 prístupné schodišťom z úrovne -9,500 a rampou navrhnutou na úrovni 0,0. Momentálne je v rozhodovaní ešte jedno dopravné prepojenie terénu a úrovňou 0,000 pomocou exteriérového výťahu.
Vrcholová stanica KLD CHOPOK je navrhnutá v dvoch výškových úrovniach nasledovne :
V II.etape výstavby bude terasa prístupná vonkajším schodišťom, vnútorným výťahom a interiérovým schodišťom cez reštauráciu.
V./ ZHRNUTIE ETAPIZÁCIE VÝSTAVBY KLD A LOKALITY CHOPOK
VI./ IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE HLAVNÝCH ÚČASTNÍKOV VÝSTAVBY
Investor : | Tatry mountain resorts, a.s. Demänovská Dolina |
Projektant stavieb : | Ateliér AAE, s.r.o., Ružomberok |
Autor architektonického návrhu stavieb : | Ing. Tomáš Moravčík |
Hlavný inžinier projektu : | Ing. Tomáš Moravčík, Ing. Jaroslav Moravčík |
Statický návrh stavieb : | Ing. Eduard Galko, Ing. Tomáš Kučák |
Dodávateľ technológie lanových dráh : | DOPPELMAYR – Rakúsko |
Dodávateľ technológie zasnežovania : | OL TRADE, Bratislava |
Hlavní stavební dodávatelia : | ESIN group, s.r.o., Považská Bystrica – dodávateľ staníc FUNITELu a KLD INGSTEEL, s.r.o., Bratislava – opláštenie FUNITELu ISO, s.r.o., Liptovský Mikuláš – drobné stavby a zjazdovka JAMOX Liptovský Mikuláš – zasnežovanie |
VII./ ZÁVER
Z uvedených údajov vyplýva, že tak ako sme uvádzali v predchádzajúcich príspevkoch na www.lanovky.sk v rokoch 2010 a 2011 dochádza ku komplexnému riešeniu lokalít Vysokých a Nízkych Tatier z hľadiska výstavby dopravných zariadení, zasnežovania lyžiarskych svahov, budovania nových lyžiarskych svahov budovania systému reštauračných služieb rôznych úrovní a k budovaniu komplexnej infraštruktúry. Investor, ktorým je Tatry mountain resorts, a.s., Demänovská Dolina a ktorý je hlavným ťahúňom rozvoja cestovného ruchu na Slovensku plánuje v súčasnosti a aj budúcnosti výstavbu ďaľších zariadení z ktorých uvedieme nasledovné :
V roku 2012:
V Ružomberku 06/2012
Ing. Jaroslav Moravčík