30.10.2020 DNES NEPREMÁVA V SR ŽIADNA LANOVKA Rezervácia ubytovania

Diplomová práca: Horná stanica lanovej dráhy Turecká - Krížna
Problematika slovenských lanoviek zaujala študenta (dnes už absolventa) Stavebnej fakulty STU Ing. Juraja Wallnera, ktorý si za tému svojej diplomovej práce zvolil Hornú stanicu lanovej dráhy Turecká - Krížna. Navyše, za svoju prácu získal vo februári 2014 Inžiniersku cenu, udeľovanú Slovenskou komorou stavebných inžinierov (viac informácií na stránke STU).

Poster, ktorý je prezentáciou nosnej časti práce v rámci študijného programu Architektonické konštrukcie a projektovanie, vám prinášame v spolupráci s autorom práce Ing. Jurajom Wallnerom a je k dispozícii vo formáte PDF.

Vizualizácia objektu hornej stanice

Lanová doprava na svahy Krížnej je ohraničená rokmi 1971 a pravdepodobne 1993. V roku 1971 bola do prevádzky uvedená sedačková lanovka Turecká - Krížna, ktorá sa svojimi technickými parametrami (dĺžka, prevýšenie) radila na popredné miesta v rámci vtedajšieho Československa. Súčasťou stavby boli aj tri objekty pozemných stavieb: dolná stanica v Tureckej, horná stanica na kóte Líška, neďaleko vrcholu Krížnej, a tiež medzistanica Salašky. (Pôvodná) budova hornej stanice po dokončení (archív Martin Vajs, 1972) Výstavba lanovky bola impulzom a súčasne podmienkou rozvoja tunajšieho lyžiarskeho strediska a zjazdovka, ktorú lanovka obsluhovala, patrila k najdlhším na Slovensku. Strojné zariadenie pôvodnej (a dodnes jedinej) lanovky na Krížnu bolo demontované začiatkom 90. rokov v súvislosti s prípravou výstavby novej sedačkovej lanovky. Tá sa nikdy neuskutočnila a pamiatkou na lanovú dopravu v tejto časti Veľkej Fatry sú do dnešných čias zachované budovy staníc (horná stanica však v roku 2005 vyhorela) a základy podpier v trati. Práca Ing. Juraja Wallnera rieši staničnú budovu hornej stanice pre novú lanovú dráhu, ktorá, ako veríme, jedného dňa opäť uzrie svetlo sveta a naviaže tak na tradíciu lanovej dopravy v tomto kúte Veľkej Fatry, ktorá bola prerušená v 90. rokoch. A možno sa investor rozhodne práve pre realizáciu kabínkovej lanovky s podobne architektonicky kvalitnou budovou, akú prezentuje vizualizácia. Lebo podobné diela u nás v posledných desaťročiach takmer úplne vymizli.

Ďalšie informácie o pôvodnej lanovke sú k dispozícii v sekcii Demontované lanovky vrátane fotogalérie z jej výstavby, slávnej minulosti a menej slávnej súčasnosti.

LANOVKY.sk
11.2.2014


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Deny
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)