29.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 17 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Diplomová práca: Horná stanica lanovej dráhy Turecká - Krížna
Problematika slovenských lanoviek zaujala študenta (dnes už absolventa) Stavebnej fakulty STU Ing. Juraja Wallnera, ktorý si za tému svojej diplomovej práce zvolil Hornú stanicu lanovej dráhy Turecká - Krížna. Navyše, za svoju prácu získal vo februári 2014 Inžiniersku cenu, udeľovanú Slovenskou komorou stavebných inžinierov (viac informácií na stránke STU).

Poster, ktorý je prezentáciou nosnej časti práce v rámci študijného programu Architektonické konštrukcie a projektovanie, vám prinášame v spolupráci s autorom práce Ing. Jurajom Wallnerom a je k dispozícii vo formáte PDF.

Vizualizácia objektu hornej stanice

Lanová doprava na svahy Krížnej je ohraničená rokmi 1971 a pravdepodobne 1993. V roku 1971 bola do prevádzky uvedená sedačková lanovka Turecká - Krížna, ktorá sa svojimi technickými parametrami (dĺžka, prevýšenie) radila na popredné miesta v rámci vtedajšieho Československa. Súčasťou stavby boli aj tri objekty pozemných stavieb: dolná stanica v Tureckej, horná stanica na kóte Líška, neďaleko vrcholu Krížnej, a tiež medzistanica Salašky. (Pôvodná) budova hornej stanice po dokončení (archív Martin Vajs, 1972) Výstavba lanovky bola impulzom a súčasne podmienkou rozvoja tunajšieho lyžiarskeho strediska a zjazdovka, ktorú lanovka obsluhovala, patrila k najdlhším na Slovensku. Strojné zariadenie pôvodnej (a dodnes jedinej) lanovky na Krížnu bolo demontované začiatkom 90. rokov v súvislosti s prípravou výstavby novej sedačkovej lanovky. Tá sa nikdy neuskutočnila a pamiatkou na lanovú dopravu v tejto časti Veľkej Fatry sú do dnešných čias zachované budovy staníc (horná stanica však v roku 2005 vyhorela) a základy podpier v trati. Práca Ing. Juraja Wallnera rieši staničnú budovu hornej stanice pre novú lanovú dráhu, ktorá, ako veríme, jedného dňa opäť uzrie svetlo sveta a naviaže tak na tradíciu lanovej dopravy v tomto kúte Veľkej Fatry, ktorá bola prerušená v 90. rokoch. A možno sa investor rozhodne práve pre realizáciu kabínkovej lanovky s podobne architektonicky kvalitnou budovou, akú prezentuje vizualizácia. Lebo podobné diela u nás v posledných desaťročiach takmer úplne vymizli.

Ďalšie informácie o pôvodnej lanovke sú k dispozícii v sekcii Demontované lanovky vrátane fotogalérie z jej výstavby, slávnej minulosti a menej slávnej súčasnosti.

LANOVKY.sk
11.2.2014


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.