Tokajská oblasť nachádzajúca sa na Zemplíne je okrem iného príznačná aj výrobou prírodne sladkých vín. V Európe takých oblastí nenájdeme veľa. Vinohradníctvo tu píše svoju históriu už od tretieho storočia nášho letopočtu a stále je typické pre obce Viničky, Malá či Veľká Tŕňa, Bara a ďalšie.
Neďaleko odtiaľ nájdeme ideálne podmienky nielen na turistiku (tie sú aj v samotnom Tokaji), ale aj na adrenalínové športy a lyžovanie. Necelé štyri kilometre od Slovenského Nového Mesta (a približne 60 km od Košíc) sa totiž nachádza Zemplén Kalandpark pri maďarskom mestečku Sátoraljaújhely (alebo po slovensky Nové Mesto pod Šiatrom). Niet divu, veď v približne rovnakej zemepisnej šírke je lyžiarske stredisko neďaleko obce Čechy v novozámockom okrese – najjužnejšie skicentrum na Slovensku.
Samotný Kalandpark ponúka množstvo aktivít. Snáď najobľúbenejšia je celoročne otvorená 2 275 m dlhá bobová dráha s maximálnou rýchlosťou 37 km/h. Najdlhšia bobová dráha na Slovensku má pritom cca 1 300 metrov. Začína pri medzistanici sedačkovej lanovky 2-CLF. Práve tou sa môžeme vyviezť až k rozhľadni (487 m.n.m.) na Magas hegy s bezplatným vstupom, ktorá ponúka nádherný výhľad nielen na Zemplínske vrchy, ale aj na okolité maďarské i slovenské obce či Slanské vrchy. Dĺžka lanovky je 1 332 m.
Pri medzistanici lanovky je návštevníkom tejto oddychovej zóny k dispozícii lanový park, snowtubing, náučný chodník a bufet s teplými a studenými jedlami. Sú tu aj štyri lyžiarske vleky. Lyžiarska sezóna tu zvyčajne trvá od decembra do februára. Na najdlhšej 600 metrovej zjazdovke je technické zasnežovanie. Dve zjazdovky sú pokryté umelým povrchom, takže je možné využívať ich celoročne.
V tesnej blízkosti vrcholovej stanice sedačkovej lanovky je k dispozícii nová lanovka TATRALIFT KLF – 6 vyrobená na Slovensku. Slávnostne otvorená bola dňa 11.3.2015. Dvomi šesťmiestnymi kabínami prepravuje návštevníkov na susedný kopec Szár-hegy (320 m.n.m.). Dĺžka lanovky je 1 036 m a ponad dolinu vedie v maximálnej výške cca 150 metrov. A niečo pre milovníkov skutočného adrenalínu: súbežne s kabínkovou lanovkou vedie aj zjazd na kladke po oceľovom lane z kopca na kopec, tzv. zip-line. Táto atrakcia bude spolu s kabínkovou lanovkou otvorená celoročne.
Aktuálny cenník (apríl 2015):
- Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku k vyhliadkovej veži (z dolnej stanice alebo medzistanice) + zjazd na kladke + lístok na vývoz späť s KLF - 6: 3500 Ft dospelý / 3000 Ft dieťa 8-14 rokov (pre zip line musí mať aspoň 30 kg)
- Spiatočný lístok na sedačku k vyhliadkovej veži (z dolnej stanice alebo medzistanice) + spiatočný lístok na KLF - 6: 2700 Ft dospelý / 2200 Ft dieťa
- Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku z dolnej stanice až úplne hore: 1250 Ft dospelý / 1000 Ft dieťa
- Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku z dolnej stanice na medzistanicu alebo z medzistanice na hornú stanicu: 700 Ft dospelý / 550 Ft dieťa
- Bobová dráha 1 jazda: 700 Ft dospelý / 550 Ft dieťa
- Bobová dráha 5 jázd: 2800 Ft dospelý / 2200 Ft dieťa
Technický popis novej lanovej dráhy KLF-6:
- typ LD
- osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením vozňov
- výrobca
- Tatralift a.s., Kežmarok
- výrobný typ
- KLF 1/2/6
- rok výroby
- 2014
- výstavba
- 2014
- uvedenie do prevádzky
- 2015
- ťažná vetva
- Pravá
- umiestnenie pohonu
- Dole
- systém napínania
- Hydraulické
- napínací ťah
- 2x250 kN
- menovitý tlak
- 166 Bar
- prepravná kapacita
- Max. 108 os/hod (súčasný stav 90 os/hod)
- dolná stanica
- Vratná
- horná stanica
- Poháňacia
- šikmá dĺžka
- 1036,4 m
- vodorovná dĺžka
- 1025 m
- prevýšenie
- 153,37 m
- priemerný sklon trate
- 15 %
- max. dopravná rýchlosť
- 5 m/s (max. dopravná rýchlosť je v zmysle platných predpisov Maďarskej republiky povolená na max. 5 m/s aj keď projekt uvažoval o max. rýchlosti 6 m/s)
- revízna rýchlosť
- Min. 0,5 m/s
- rýchlosť pri núdzovom pohone
- Min. 0,75 m/s
- prípustná rýchlosť vetra
- 10 m/s
- kritická rýchlosť vetra
- 12 m/s
- neprípustná rýchlosť vetra
- 14 m/s a viac
- čas jazdy - jeden cyklus
- 6,5 min (7,9 min pri rýchl. 5 m/s)
- počet cyklov za hodinu
- 9 (7 pri rýchl. 5 m/s)
- vzdialenosť vozňov
- 1044,1 m
- počet vozňov
- 2
- nosnosť osobného vozňa (kabínky)
- 6 osôb
- hmotnosť kabínky
- 550 kg ± 3,0 %
- počet podpier
- 4 ks
- dopravné lano
- 42 mm
- priemer poháňacieho lanáča
- 4900 mm
- priemer vratného lanáča
- 4900 mm
- priemer traťových kladiek
- 430 mm
- rozchod dopravného lana na trati
- 4900 mm
- hlavný pohon
- 90 kW
- núdzový pohon
- 15 kW
- revízny pohon
- 5,16 kW
- výkon hlavného pohonu - rozjazdový
- 85 kW
- výkon hlavného pohonu - trvalý
- 62 kW
- hlavná (bezpečnostná) brzda
- 1
- prevádzková brzda
- 1
- počet zamestnancov - obsluha
- 6
- dolná stanica
- 343,63 m n.m.
- horná stanica
- 488 m n.m.
Fotogaléria z návštevy strediska v novembri 2014 je k dispozícii pod článkom.
Pripravili Ing. Andrej Bisták, Ján Palinský, Matej Petőcz a Mgr. Petra Petrasová z TATRALIFT, a.s. Kežmarok
10.4.2015