28.03.2024 DNES PREMÁVA V SR 14 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Kalandpark v Novom Meste pod Šiatrom
Tokajská oblasť nachádzajúca sa na Zemplíne je okrem iného príznačná aj výrobou prírodne sladkých vín. V Európe takých oblastí nenájdeme veľa. Vinohradníctvo tu píše svoju históriu už od tretieho storočia nášho letopočtu a stále je typické pre obce Viničky, Malá či Veľká Tŕňa, Bara a ďalšie.

Neďaleko odtiaľ nájdeme ideálne podmienky nielen na turistiku (tie sú aj v samotnom Tokaji), ale aj na adrenalínové športy a lyžovanie. Necelé štyri kilometre od Slovenského Nového Mesta (a približne 60 km od Košíc) sa totiž nachádza Zemplén Kalandpark pri maďarskom mestečku Sátoraljaújhely (alebo po slovensky Nové Mesto pod Šiatrom). Niet divu, veď v približne rovnakej zemepisnej šírke je lyžiarske stredisko neďaleko obce Čechy v novozámockom okrese – najjužnejšie skicentrum na Slovensku.

Samotný Kalandpark ponúka množstvo aktivít. Snáď najobľúbenejšia je celoročne otvorená 2 275 m dlhá bobová dráha s maximálnou rýchlosťou 37 km/h. Najdlhšia bobová dráha na Slovensku má pritom cca 1 300 metrov. Začína pri medzistanici sedačkovej lanovky 2-CLF. Práve tou sa môžeme vyviezť až k rozhľadni (487 m.n.m.) na Magas hegy s bezplatným vstupom, ktorá ponúka nádherný výhľad nielen na Zemplínske vrchy, ale aj na okolité maďarské i slovenské obce či Slanské vrchy. Dĺžka lanovky je 1 332 m. Kalandpark v Novom Meste pod Šiatrom

Pri medzistanici lanovky je návštevníkom tejto oddychovej zóny k dispozícii lanový park, snowtubing, náučný chodník a bufet s teplými a studenými jedlami. Sú tu aj štyri lyžiarske vleky. Lyžiarska sezóna tu zvyčajne trvá od decembra do februára. Na najdlhšej 600 metrovej zjazdovke je technické zasnežovanie. Dve zjazdovky sú pokryté umelým povrchom, takže je možné využívať ich celoročne.

V tesnej blízkosti vrcholovej stanice sedačkovej lanovky je k dispozícii nová lanovka TATRALIFT KLF – 6 vyrobená na Slovensku. Slávnostne otvorená bola dňa 11.3.2015. Dvomi šesťmiestnymi kabínami prepravuje návštevníkov na susedný kopec Szár-hegy (320 m.n.m.). Dĺžka lanovky je 1 036 m a ponad dolinu vedie v maximálnej výške cca 150 metrov. A niečo pre milovníkov skutočného adrenalínu: súbežne s kabínkovou lanovkou vedie aj zjazd na kladke po oceľovom lane z kopca na kopec, tzv. zip-line. Táto atrakcia bude spolu s kabínkovou lanovkou otvorená celoročne.

Aktuálny cenník (apríl 2015):

  • Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku k vyhliadkovej veži (z dolnej stanice alebo medzistanice) + zjazd na kladke + lístok na vývoz späť s KLF - 6: 3500 Ft dospelý / 3000 Ft dieťa 8-14 rokov (pre zip line musí mať aspoň 30 kg)
  • Spiatočný lístok na sedačku k vyhliadkovej veži (z dolnej stanice alebo medzistanice) + spiatočný lístok na KLF - 6: 2700 Ft dospelý / 2200 Ft dieťa
  • Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku z dolnej stanice až úplne hore: 1250 Ft dospelý / 1000 Ft dieťa
  • Spiatočný lístok na sedačkovú lanovku z dolnej stanice na medzistanicu alebo z medzistanice na hornú stanicu: 700 Ft dospelý / 550 Ft dieťa
  • Bobová dráha 1 jazda: 700 Ft dospelý / 550 Ft dieťa
  • Bobová dráha 5 jázd: 2800 Ft dospelý / 2200 Ft dieťa
Technický popis novej lanovej dráhy KLF-6:
typ LD
osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením vozňov
výrobca
Tatralift a.s., Kežmarok
výrobný typ
KLF 1/2/6
rok výroby
2014
výstavba
2014
uvedenie do prevádzky
2015
ťažná vetva
Pravá
umiestnenie pohonu
Dole
systém napínania
Hydraulické
napínací ťah
2x250 kN
menovitý tlak
166 Bar
prepravná kapacita
Max. 108 os/hod (súčasný stav 90 os/hod)
dolná stanica
Vratná
horná stanica
Poháňacia
šikmá dĺžka
1036,4 m
vodorovná dĺžka
1025 m
prevýšenie
153,37 m
priemerný sklon trate
15 %
max. dopravná rýchlosť
5 m/s (max. dopravná rýchlosť je v zmysle platných predpisov Maďarskej republiky povolená na max. 5 m/s aj keď projekt uvažoval o max. rýchlosti 6 m/s)
revízna rýchlosť
Min. 0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone
Min. 0,75 m/s
prípustná rýchlosť vetra
10 m/s
kritická rýchlosť vetra
12 m/s
neprípustná rýchlosť vetra
14 m/s a viac
čas jazdy - jeden cyklus
6,5 min (7,9 min pri rýchl. 5 m/s)
počet cyklov za hodinu
9 (7 pri rýchl. 5 m/s)
vzdialenosť vozňov
1044,1 m
počet vozňov
2
nosnosť osobného vozňa (kabínky)
6 osôb
hmotnosť kabínky
550 kg ± 3,0 %
počet podpier
4 ks
dopravné lano
42 mm
priemer poháňacieho lanáča
4900 mm
priemer vratného lanáča
4900 mm
priemer traťových kladiek
430 mm
rozchod dopravného lana na trati
4900 mm
hlavný pohon
90 kW
núdzový pohon
15 kW
revízny pohon
5,16 kW
výkon hlavného pohonu - rozjazdový
85 kW
výkon hlavného pohonu - trvalý
62 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda
1
prevádzková brzda
1
počet zamestnancov - obsluha
6
dolná stanica
343,63 m n.m.
horná stanica
488 m n.m.

Fotogaléria z návštevy strediska v novembri 2014 je k dispozícii pod článkom.

Pripravili Ing. Andrej Bisták, Ján Palinský, Matej Petőcz a Mgr. Petra Petrasová z TATRALIFT, a.s. Kežmarok
10.4.2015



 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Bratislava - Železná
 Dedinky - Geravy
 Donovaly
 Drienica - Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná - Chopok
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy - Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto pod Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče - Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar - Deny
 Ždiar - Strachan
 Ždiar - Strednica
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska (PL)
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Krynica (PL)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Muttereralm (AT)
 Nové Mesto p. Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
Stránku prevádzkuje MB - POLYGRAF s.r.o.