05.05.2024

Potulky na Chopok... za lanovkami

Pokračovanie výstavby troch nových lanoviek v najväčšom slovenskom zimnom stredisku.

V stredisku Jasná Nízke Tatry na severnej strane prebieha výstavba 24-miestnej lanovky funitel v úseku Priehyba – Chopok, 50-miestnej pozemnej lanovej dráhy – šikmý výťah v lokalite Koliesko – Priehyba, a z juhu sa stavia 15-miestna kabínka v lokalite Kosodrevina – Chopok, všetky tri lanovky sú od rakúskeho DOPPELMAYR-a.


Kabínka na severe (funitel 24 osôb)

Výstavba funitelu sa začala v júni 2011 a bola rozdelená na dva roky, prvý rok prebiehali výkopové a betonárske práce, druhý rok je určený len na montáž zložitej technológie.

údolná stanica funitelu:

Nachádza sa v nej technológia lanovky, pohon s dvoma prevodovkami o výkone 1566 kW, naftový agregát, elektromotor na pohon ústrojenstva, ktorý hýbe kabínami v stanici a to o výkone cca 135 kW, priestory pre obsluhu a údržbu lanovky a podobne.

V tejto stanici je aj zložitý mechanizmus na otáčanie a napínanie lana, ktorý bol navrhnutý špeciálne pre túto lanovku, váži viac ako 90 000 kg, je uložený v šikmej polohe a už len svojou váhou napína lano, pričom hydraulický valec pomáha pri uvoľnení napnutia.

vrcholová stanica funitelu:
Technológia je rovnaká ako pri údolnej stanici, rozdiel je iba v uložení vratných kolies a v tom, že v hornej stanici nie je pohon.

Pri našej návšteve 9. augusta sa v spodnej stanici naťahovali káble na obsluhu a prevádzku lanovky, montovali sa strešné nosníky, taktiež trafostanice a v hornej stanici strecha.

niektoré fakty o funitele:
  • pri naťahovaní hlavného lana bolo použitých 18 000 m pomocných lán, za pomoci ktorých bolo natiahnuté hlavné lano, ktoré má priemer 54 mm a celkovú dĺžku takmer 9000 m. Do Jasnej bolo dovezené vo dvoch zväzkoch a každé jedno malo viac ako 50 000 kg.
  • v zime bude premávať 22 kabín pri použití dvoch prevodoviek, pri použití jednej môže premávať len 8 kabín (táto možnosť sa bude pravdepodobne používať v letnej prevádzke)
  • garážovanie 22 kabín bude v hornej a dolnej stanici v troch radoch vedľa seba.
  • na obsluhu a prevádzku lanovky bude napriek jej zložitosti potrebný len minimálny personál o počte 5 osôb
  • je to jediná lanovka na Slovensku kde pohon kabín v stanici nepoháňa lano ale vlastný elektromotor
  • iba jedno stredisko (Kaprun) postavilo lanovku funitel za jeden rok, ale náklady na jej výstavbu boli väčšie o 30 percent, čo pri cene technológie je niekoľko miliónov eur

Kabínka na Juhu (Omega 15 osôb)

Asi najväčšia investícia v tejto lokalite za posledné roky je výstavba 15-miestnej kabínovej lanovky, ktorej výstavbu je potrebné zrealizovať v priebehu jedného roka, čo je pri počasí ako vládne na Chopku, ktorý je najveternejší kopec na Slovensku, veľmi zložité.

Túto zimnú sezónu bude lanovka postavená v jednoduchom prevedení – opláštenie staníc podobné ako na funitele bude v tomto prípade postavené až budúce leto (2013), z tohto dôvodu bude prvú zimnú sezónu premávať iba 17 kabíniek, ktoré budú garážované v dolnej stanici. Po dokončení opláštenia staníc bude ďalších 17 kabíniek garážovaných aj v hornej stanici, ktorá bude dlhá až 34 metrov.

V zimnej sezóne 2013/14 by tak mala na Chopku stáť jedna veľká budova, ako to bolo dlhé roky a dokonca jej súčasťou by mala byť reštaurácia a terasa na južnej strane.

Pozemná Lanovka – výťah

Ďalšia lanovka (výťah), ktorá je na Slovensku úplná novinka, jedná sa o samoobslužnú lanovku, ktorá bude ľudí prepravovať z Kolieska na Priehybu (funguje to ako výťah len tento bude uložený v šikmej polohe). Podľa informácii by sa malo jednať o jednu 50 miestnu kabínku, ktorú si sami privoláte nastúpite a odveziete sa buď hore alebo dole.

Ďalšie investície v stredisku

Sever:
  • vybudovanie najvyššie položeného splachovacieho WC na Slovensku (2004 m.n.m.), k čomu je potrebné vybudovať kanalizáciu a vodovod v úseku Koliesko – Priehyba – Chopok. Dopraviť vodu do takej nadmorskej výšky je veľmi drahá záležitosť, nakoľko musia byť tri prečerpávacie stanice, jedna už existuje na Koliesku, druhá sa stavia na Priehybe a tretia v lokalite nad Lukovou.
  • dobudovanie a výmena snehových zábran v úseku Luková – Konský Grúň – Chopok, čím vznikne nová zjazdovka a zabráni snehu aby bol sfukovaný dole do Lukovej doliny
  • dobudovanie zasnežovania na Chopok na zjazdovke 1b
  • rozširovanie zjazdovky FIS 11a, ktoré zmierni zákruty z dôvodu pretekov: Majstrovstvá sveta juniorov v alpských disciplínach 2014.
Juh:
  • výstavba zasnežovania rovnako ako na severe tak aj z juhu až na Chopok do výšky 2004 m.n.m. na zjazdovkách 1,2,3
  • vlek zo severu, tzv. „severný prepojovák“, bude presunutý do lokality Krupová – Kosodrevina, aby kapacitne pomohol už existujúcemu vleku A

A čo v budúcnosti ?

Lanovka ako je funitel, môže byť v prevádzke 365 dní v roku, takže bude premávať v zime aj v lete (okrem údržby samozrejme). V lete by sa na Chopok nemalo ísť zo Záhradiek, ako to je teraz ale z Bielej Púte, cez tri lanovky (4 sedačka, výťah a funitel) a tým pádom sa Biela Púť stane aj hlavným centrom zábavy a oddychu. Lanovka na Bielej Púti sa prerobí na možnosť letnej prevádzky. Pripravuje sa preto úprava staníc a vratnej vetvy.

Nasledujúci projekt v stredisku:

Výstavba lanovky, ktorá bude začínať na parkovisku na Lúčkach a pri dĺžke okolo 2000 metrov bude končiť v okolí traverzu č. 20 (Turistická - FIS). Táto lanovka odstráni nedostatok parkovacích miest a bude slúžiť ako nástupný bod.

Na koniec by som chcel aj v mene zúčastnených kolegov (Mirek, Peťo) z lanovky.sk poďakovať za umožnenie návštevy stavby p. Ing. Vladimírovi Čukanovi, riaditeľovi pre investície Tatry mountain resorts, a.s.
Juraj Meško - lanovky.sk
12.08.2012