25.06.2024

Sedačková lanovka Turecká - Krížna

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek
výrobca TRANSPORTA, n. p. Chrudim
výrobný typ SL-1
výstavba 15. jún 1968 - december 1972
uvedenie do prevádzky 17. novembra 1971 10:00
ukončenie prevádzky zimná sezóna 1991/1992
ťažná vetva ľavá
umiestnenie pohonu horná stanica
systém napínania závažím v dolnej stanici
napínací ťah 5000 kg (50 kN)
prepravná kapacita 276 os/h
dolná stanica 657 m n.m (Turecká)
medzistanica 775 m n.m. (Salašky)
horná stanica 1387 m n.m (Líška - pod Krížnou)
šikmá dĺžka 2064 m
vodorovná dĺžka 1933,2 m
prevýšenie 730 m
priemerný sklon trate 20,7°
dopravná rýchlosť 2 m/s
revízna rýchlosť 0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone 1 m/s
prípustná rýchlosť vetra 13 m/s
kritická rýchlosť vetra 14 m/s
neprípustná rýchlosť vetra 15 m/s
čas jazdy 17,3 min. (1038 s)
časový interval vozňov 13 s
vzdialenosť vozňov 26 m
počet vozňov 165 + 1 nákladná plošina
nosnosť osobného vozňa (sedačky) 90 kg (1 osoba)
nosnosť montážneho vozňa 200 kg
nosnosť nákladného vozňa 200 kg
hmotnosť sedačky 45 kg
hmotnosť montážneho vozňa 100 kg
hmotnosť nákladného vozňa 100 kg
počet podpier 34/5 (celkom/z toho tlačných); max. výška 15 m - č. 16
dopravné lano 28 mm
napínacie lano 20 mm
priemer poháňacieho lanáča 3000 mm
priemer vratného lanáča 3000 mm
priemer traťových kladiek 400 mm
rozchod dopravného lana na trati 3000 mm
hlavný pohon 109 kW
núdzový pohon elektrocentrála
revízny pohon regulácia otáčok hlavného motora
NPZ - náhradný prúd. zdroj náhradný prúdový zdroj - dieselgenerátor Škoda 6 S 110 75 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda hydraulická, pôsobí priamo na lanáč
prevádzková brzda čelusťová
GPS poloha - dolná stanica 48.848709, 19.091448
GPS poloha - medzistanica 48.852317, 19.091183 (N 48°51.139 E 019°05.471)
GPS poloha - horná stanica 48.866091, 19.089713

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č. Počet kladiek Typ podpery
1 obe vetvy 6 tlačná
2 obe vetvy 4 nosná
3 obe vetvy 4 nosná
4 obe vetvy 4 nosná
5 obe vetvy 4 nosná
6* obe vetvy 6 nosná
7* obe vetvy 2 nosná
8* obe vetvy 4 tlačná
9 obe vetvy 4 nosná
10 obe vetvy 4 nosná
11 obe vetvy 4 tlačná
12 obe vetvy 4 nosná
13 obe vetvy 4 nosná
14 obe vetvy 4 nosná
15 obe vetvy 4 nosná
16** obe vetvy 4 tlačná
17 obe vetvy 6 nosná
18 obe vetvy 4 nosná
19 obe vetvy 4 nosná
20 obe vetvy 4 nosná
21 obe vetvy 4 nosná
22 obe vetvy 4 nosná
23 obe vetvy 8 tlačná
24 obe vetvy 8 nosná
25 obe vetvy 8 nosná
26 obe vetvy 8 nosná
27 obe vetvy 8 nosná
28 obe vetvy 8 nosná
29 obe vetvy 8 nosná
30 obe vetvy 4 nosná
31 obe vetvy 6 nosná
32 obe vetvy 6 nosná
33 obe vetvy 6 nosná
34 obe vetvy 6 nosná
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 60,71 m
* - medzistanica
** - najvyššia podpera (výška 15 m)

Ďalšie informácie

Za poskytnutie technických parametrov lanovky a historických fotografií ďakujeme bývalému náčelníkovi lanovky pánovi Martinovi Vajsovi.

Stav z roku 2004: V zrekonštruovanej údolnej stanici je reštaurácia/bufet a možnosť ubytovania. Zo strojného zariadenia sa zachovala takmer kompletná horná poháňacia stanica so všetkým vybavením (vrátane motora, prevodovky, brźd, lanáča, častí ovládacích panelov, elektrorozvádzačov, apod.), údolná stanica však prešla rekonštrukciou, zachovala sa iba konštrukcia s vratným lanáčom, na ktorej dodnes zostal vratný lanáč, ako aj všetky navádzacie kladky. Napínacia šachta je však už zamurovaná, rovnako ako aj výjazdový portál zo stanice. V hornej stanici sa nachádza aj sedačka č. 132 a poškodená montážna plošina a z 34 podpier lanovky sa zachovala iba jediná - č. 34, ktorá sa nachádza v budove hornej stanice, čo ju "zachránilo" pred demontážou. Okrem podpery č. 34 sú všetky ostatné podpery odmontované, ich pätky však stále existujú. V trase sa nachádza aj dopravné lano, niekde však už pod hornou vrstvou zeminy. 138 sedačiek bolo presunutých na sedačkovú lanovku Javorový vrch pri Třinci (v ČR), kde nahradili pôvodné vozne.
Plány na výstavbu novej lanovky uvažovali s rozdelením na 2 úseky a medzistanicou za podperou č. 21 pôvodnej LD, pre ktorú boli vybudované aj základy. Nové pätky stoja aj za pôvodnou dolnou stanicou. Ďalej sa však so stavbou nepokračovalo.
4. novembra 2005 horná stanica vyhorela, a tak zanikol jeden z posledných objektov, ktorý pripomínal existenciu sedačkovej lanovky. Ruina objektu sa na mieste nachádza dodnes (stav 2008).
V súčasnosti (2007) je možné sa k hornej stanici v zimnej sezóne vyviezť tromi nadväzujúcimi vlekmi, počas letnej sezóny neostáva iná možnosť, ako peší výstup - z Tureckej cca 2 hodiny 15 min.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  • 15.6.
    1968
    začiatok výstavby
    56 rokov
  • 17.11.
    1971
    prvá jazda
    52 rokov