27.05.2024

Sedačková lanovka Železná studnička - Kamzík Bratislava

NEPREMÁVA
premáva celoročne
PrevádzkaOdDo
štvrtok - nedeľa 10:00 18:00 ↓ 17:45 ↑
sviatky 10:00 18:00 ↓ 17:45 ↑
  • cestovný poriadok platí do 30.6.2024
  • štvrtok - nedeľa: každú celú hodinu
  • sviatky: každú celú hodinu
  • v prípade dostatočného počtu cestujúcich premáva aj častejšie
  • posledná jazda oboma smermi o 17:45
  • posledná jazda jedným smerom o 18:00
Posledná zmena stavu prevádzky: 27.5.2024

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením dvojmiestnych sedačiek
výrobca TRANSPORTA, n. p. Chrudim; repasia MH Engineering
výrobný typ SL-2
projektant technologickej časti TRANSPORTA, n. p. Chrudim 1967 ("LD KAMZÍK BRATISLAVA")
projektant stavebnej časti Štátny ústav dopravného projektovania, Bratislava
uvedenie do prevádzky 11. júla 1972 14:30, pre verejnosť 12. júla od 10:00
ukončenie prevádzky 15. apríla 1990
rekonštrukcia marec 2005 - september 2005, príprava od augusta 2004
znouvuuvedenie do prevádzky 30. septembra 2005 10:30 po rozsiahlej rekonštrukcii (viď vyššie)
ťažná vetva pravá
umiestnenie pohonu dolná stanica
systém napínania závažím v hornej stanici
napínací ťah 13 548 kg
konštrukčná prepravná kapacita 393 os./h
prepravná kapacita 342 os./h
dolná stanica 236 m n.m. (Železná studnička-Snežienka)
horná stanica 420 m n.m. (Kamzík-Koliba)
šikmá dĺžka 988,4 m
vodorovná dĺžka 970,7 m
prevýšenie 186 m
priemerný sklon trate 10°53′
maximálny sklon trate 16 s
konštrukčná dopr. rýchlosť 2,25 m/s
dopravná rýchlosť 1,5 m/s
max. dopravná rýchlosť 2,0 m/s
revízna rýchlosť 0,5 m/s
rýchlosť pri núdzovom pohone 0,5 m/s; max. 0,8 m/s
prípustná rýchlosť vetra 10,0 m/s
kritická rýchlosť vetra 12,5 m/s
neprípustná rýchlosť vetra 13,8 m/s a viac
čas jazdy 12 min.; pri revíznej 51 min.
konštrukčný čas jazdy 8,15 min.
časový interval vozňov 27 s
konštrukčný čas. interval 16 s
konštrukčná vzdialenosť vozňov 36 m
vzdialenosť vozňov 41,18 m
počet vozňov 47 + 1 nákladná, resp. montážna plošina
konštrukčný počet vozňov 54 + 1 nákladná, resp. montážna plošina
nosnosť osobného vozňa (sedačky) 160 kg (2 osoby)
nosnosť nákladného vozňa 200 kg (1 ks)
hmotnosť sedačky 70 kg
hmotnosť nákladného vozňa 200 kg (aj s nákladom)
počet podpier 18 (max. výška 12 m); z toho 4 tlačné
dopravné lano 28 mm 6 x 19 SEALE; PN 02 4340.57
napínacie lano 20 mm SEALE, 162 drôtov; ČSN 02 4342.45
priemer poháňacieho lanáča 4000 mm
priemer vratného lanáča 4000 mm
priemer traťových kladiek 400 mm
počet traťových kladiek 182 ks so stanicami
rozchod dopravného lana na trati 4000 mm
hlavný pohon asynchrónny elmotor s rotorom nakrátko Siemens 1LG4280-4AA60-Z; 50 Hz, 380 V ss
núdzový pohon NPZ + hl. pohon
revízny pohon regulácia otáčok hlavného motora frekvenčným meničom
NPZ - náhradný prúd. zdroj dieselagregát 3S110 36 kW
hlavná prevodovka prev. pomer: 12,5, vstup. otáčky: 1550 ot/min., typ TRA 370x12,5
regulácia dopravnej rýchlosti (el. výzbroj) frekvenčným meničom Altivar 71
výkon hlavného pohonu - inštalovaný 75 kW
hlavná (bezpečnostná) brzda ovládaná kataraktom, pôsobí priamo na lanáč
prevádzková brzda mechanická s bezazbestovým obložením pôsobiaca na kotúč medzi motorom a prevodovkou
obvod LD 1956 m
počet zamestnancov - obsluha prevádzka: 5; + pokladne a pomocný personál
GPS poloha - dolná stanica 48.194195, 17.098133 (N 48°11.703` * E 17°05.946`)
GPS poloha - kríženie LD s trasou vn 48.190067, 17.098000 (N 48°11.404` * E 17°05.880`): medzi P8 a P9 – 369 m. n. m.
GPS poloha - horná stanica 48.185599, 17.097039 (N 48°11.123` * E 17°05.819`)

Priebeh rekonštrukcie lanovej dráhy

  • tak a je to tu-oficiálny termín OTVORENIA lanovky je piatok 30. september 2005 o 10:30h. v hornej stanici, pre verejnosť o 13:00h! (26.9.2005)
  • termín otvorenia lanovky je predbežne úplný záver septembra! Pokiaľ v novinách napíšu iné, nie je to pravda!!! (16.9.2005)
  • na lanovke sa robia posledné úpravy /v technologickej časti/, a dokončuje sa stavebná časť. V pondelok a utorok bolo školenie na záchranárske práce. Dnes prišiel nazatiaľ posledný vozeň a to nákladná plošina. Žiaľ uchyt na bicykel bude domontovaný na sedačky až neskôr v priebehu /jeseň 2005/. Počas najbližších dní bude priebehať oficiálna skúška lanovky za účasti dráhového úradu. (18.8.2005)
  • prebiehajú zaťažkávacie skúšky /2 sudy na sedačke po 65kg/ (6.8.2005)
  • sedačky namontované a osadené /okrem 8 kusov/, začínajú zaťažkávacie skúšky (5.8.2005)
  • montujú sa sedačky na lano, o 16.00 je na lane osadených 7 sedačiek, prebiehajú posledné stavebné práce (2.8.2005)
  • Dnes (27.07.2005) o 14:15h bola na trať zavesená prvá vynovená sedačka. O 14:30h. spustená prvýkrát na trať!!! Celá trasa prejdená bez problémov po 100 minútach na najnižšiu rýchlosť. V najbližších dňoch sa budú pridávať postupne ďalšie až do plného počtu a popritom budú prebiehať zaťažkávacie skúšky a dokončovanie stavebných prác v staniciach. (27.07.2005)
    Dôležité UPOZORNENIE: do ukončenia prác prosíme všetkých návštevníkov, aby sa NEPOHYBOVALI v priestoroch staníc ako ani POPOD LANOVKU, hrozí vážne nebezpečenstvo úrazu!!! Pozor najmä na prichádzajúce sedačky a ich striešky (aj keď dlho žiadna nejde, raz určite príde:)! Rešpektujte zákazy pohybu po staniciach lanovky a pokyny obsluhy. (27.7.2005)
  • natretá je už 1/2 podpier na trase, aj naďalej prebieha skúška motora a lana (24.7.2005)
  • dolné časti podpier sú už všetky natreté, horné iba č.:1, 17, 18 (22.7.2005)
  • dnes neskoro poobede sa 1x "točilo" /pohlo/ lano pomocou hlavného motora na celej trase o cca 50 metrov; ráno bolo napnuté lano (19.7.2005)
  • 1x sa spustil motor (18.7.2005)
  • hlavný rozvádzač v dolnej stanici bol umiestnený do elektrorozvodne, zapája sa, dokončuje sa aj elektroinštalácia prevádzkovej brzdy a prebiehajú stavebné práce v dolnej stanici (14.7.2005)
  • na kladkové batérie podpier sa montujú snímače kontroly polohy lana a lapače lana, v dolnej stanici sa montuje brzdný systém (13.7.2005)
  • v hornej stanici sa opravujú miestnosti pod plochou nástupišťa, dokončuje sa elektroinštalácia v stanici a na podpery sa zapájajú a inštalujú jednotlivé tyčinky systému kontroly polohy lana na ich dřžiakoch (9.7.2005)
  • motor je pripojený na prevodovku, v hornej aj v dolnej stanici sa dokončuje elektroinštalácia (3.7.2005)
  • prebieha pripojenie motora na prevodovku (29.6.2005)
  • takmer všetky napínacie kocky sú uložené v napínacej klietke, na podpery sa montujú držiaky systému kontroly polohy lana (27.6.2005)
  • lano je uložené na kladkách všetkých podpier (26.6.2005)
  • montáž mazníc pokračuje, v údolnej stanici bola namontovaná posledná chýbajúca dvojkladka a lano uložené na všetky staničné kladky, zároveň sa natierajú ploty na nástupišti (25.6.2005)
  • na kladkové batérie sa inštalujú maznice a zapájajú sa signalizačné zariadenia, interiéry údolnej stanice sú takmer dokončené, pracuje sa s poháňacou sústavou, v hornej stanici sa ukladajú kocky na napínaciu klietku (24.6.2005)
  • osvetlenie v hornej stanici je dokončené, na budove už treba urobiť iba maličkosti, napínacie lano je uložené na kladkách napínacieho systému (18.6.2005)
  • zapájajú sa skrinky na podperách + v hornej stanici sa pracuje na osvetlení (16.6.2005)
  • čaká sa na uloženie lana na vratnej vetve podpier č. 5, 4, 3, 2 a 1 + budúci týždeň sa už komplet zapojí motor a mali by prísť do Bratislavy aj sedačky, montovať sa však budú až na mieste (13.6.2005)
  • do 20. hodiny sa splietalo lano (už je z neho nekonečný okruh). Exkluzívne fotografie nájdete zajtra večer v našej fotogalérii. (12.6.2005)
  • dnes začalo ukladanie lana na podpery, o 16.00 sú dokončené podpery č. 18 - č. 9 (11.6.2005)
  • na všetkých podperách okrem podpier č. 4, 3 a 2 je namontovaná rozvodná skrinka, lano je uložené na kladkách podpery č. 18 a v oboch staniciach prebiehajú stavebné práce (10.6.2005)
  • lano je natiahnuté po celej trase lanovky aj okolo poháňacieho kotúča, začína sa s jeho usádzaním na kladky (9.6.2005)
  • začalo sa s naťahovaním lana po trase lanovky smerom hore (8.6.2005)
  • bolo privezené lano (7.6.2005)
  • montáž kladiek na podpery dokončená (6.6.2005)
  • vratné koleso osadené, pokračuje montáž kladiek na podpery (4.6.2005)
  • prebieha montáž vratného kolesa v hornej stanici, kladky napínacieho systému sú namontované (3.6.2005)
  • poháňač ukotvený a začína sa s montovaním prevodovky a motora (2.6.2005)
  • dovezené poháňacie koleso do údolnej stanice a jeho vyzdvihnutie (1.6.2005)
  • dokončuje sa elektroinštalácia dieselgregátu (31.5.2005)
  • dokončená montáž náhradného zdroja-dieselagregátu (30.5.2005)
  • podpera č. 1 je čiastočne natretá základovou farbou a jej základ v ploche nástupiska bol prikrytý plechmi (28.5.2005)
  • dokončené podpery (kladky) č. 1, 2, 7, 9, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, na vrcholovej stanici prebieha montáž odkvapových rúr (27.5.2005)
  • bol osadený dieselagregát v údolnej stanici (24.5.2005)
  • hotové podpery /kladky/ č. 1, 9, 12, 16, 17, 18 (23.5.2005)
  • rozvezenie kladiek po celej trase lanovky (22.5.2005)
  • začalo samotné osádzanie od vrcholovej stanice /osadené kladky na podperách 18,17 a 16/ (21.5.2005)
  • začína sa s osádzaním kladiek na podpery-prezretie terénu (20.5.2005)
  • v hornej stanici je pripravené vratné koleso a vybudovaná stena hornej stanice, zatiaľ bez omietky, v dolnej stanici je natretá strecha a konštrukcia na osadenie motora (17.5.2005)
  • Na zabezpečenie prevádzky obnovenej lanovej dráhy na Kolibe EKO-podnik VPS prijme do pracovného pomeru s nástupom od 01. 06. 2005 zamestnancov - viac info tu (15.5.2005)
  • osádzajú sa montážne lávky na podperách (14.5.2005)
  • na hornej stanici prebieha oprava poškodeného muriva, na základovú farbu sa postupne nanáša farba, základovou farbou je natretá aj posledná podpera lanovky č. 18 a pätky väčšiny podpier. Sú opravené (dobetónované) aj samotné základy podpier. (2.5.2005)
  • práce na oprave stavebnej časti hornej stanice sú takmer dokončené, dorábajú sa už iba maličkosti - náter konštrukcií, na trase prebieha zasypávanie káblovej ryhy a vyvedenie vodičov ku každej podpere (30.4.2005)
  • v údolnej stanici sa montuje elektrické vedenie (27.4.2005)
  • budova hornej stanice Koliba je pripravená na rekonštrukciu strojného zariadenia (prebehlo osadenie bezpečnostných zábran, náter staničných prvkov) a postupne prebieha zakopávanie káblovej jamy, v ktorej sú už vodiče uložené a pri každej podpere vyvedené (26.4.2005)
  • káblová ryha je dokončená až po údolnú stanicu, prebieha jej vyloženie pieskom, v hornej stanici je dokončená oprava strechy, sú nainštalované základné prvky elektroinštalácie (v streche) a zasklené obe pokladničné búdky, ktoré už dostali aj dvere (16.4.2005)
  • je vybudovaná trafostanica pre lanovku medzi podperami č. 8 a č. 9, na vrcholovej stanici je dokončené oplechovanie a demontovaný žľab (8.4.2005)
  • je zbúraná predná stena vrcholovej stanice na Kolibe, opravená záchranná sieť vo vrcholovej stanici a od hornej stanice sa začal výkop káblovej ryhy na trase lanovky (31.3.2005)
  • demontovaný je už aj poháňací kotúč v údolnej stanici a stanica je vyčistená (18.3.2005)
  • demontované je aj vratné koleso vo vrcholovej stanici a rozvodné skrine v dolnej časti podpier na podperách č. 18 až č. 9 a zároveň sa začala výstavba trafostanice pre lanovku vybudovaním prípojky na stožiari elektrického vedenia pri podpere č. 8 (17.3.2005)
  • kladky napínacieho systému sú demontované (27.2.2005)
  • dňa 18.01.2005 o 16h. bola demontáž všetkých kladiek ukončená (18.1.2005)
  • prebieha demontáž kladiek z podpier lanovky – fotografie nájdete v našej fotogalérii (15.1.2005)
  • Prebieha demontáž sedačiek z dopravného lana. Lano je zhodené z traťových podpier, narezané na časti a sedačky, ktoré sa nachádzali medzi hornou stanicou a podperou č. 16, už pod lanovkou nie sú. Ostatné sedačky sú spolu s časťami lana zhodené na zemi. Po demontáži sedačiek a lana bude nasledovať demontáž kladiek z podpier lanovky. V priebehu tohto týždňa priniesieme aj podrobnejšie informácie a prvé fotky z tejto fázy rekonštrukcie. (4.12.2004)
  • Na svojom zasadnutí dňa 28. októbra 2004 sa mesto rozhodlo kúpiť od spoločnosti Západoslovenský Zdroj a.s. Bratislava pozemky, zastavané plochy a nádvoria, ako aj stavby hornej a dolnej stanice lanovky, stožiarov a bývalej reštaurácie Snežienka. Cena bola stanovená na základe znaleckého posudku na 19,5 milióna korún. Tento krok odštartoval spoločné úsilie samosprávy hlavného mesta a mestskej časti Nové Mesto o rekonštrukciu kedysi obľúbenej lanovej dráhy medzi Železnou studienkou a Kolibou. Viac informácií nájdete v správach. (3.11.2004)
  • Dňa 11.10.2004 (pondelok) zasadala komisia pre správu a podnikanie s majetkom mesta a kúpu nehnuteľností v Bratislave, k. ú. Vinohrady, pozemkov parc. č. 9614/3, parc. č. 19614/6, parc. č. 19614/7 a parc. č. 19614/9, stavieb súp. č. 2827 a stožiarov lanovky, od spoločnosti ZÁPADOSLOVENSKÝ ZDROJ, a. s., so sídlom v Bratislave schválila. Na kúpu uvedených pozemkov a podpier bude treba 19 986 000 Sk.
    Dňa 12.10.2004 (utorok) zasadala komisia finančnej stratégie a uvedený návrh odporučila na ďalšie prerokovanie. Dňa 13.10.2004 (streda) zasadala Mestská rada hlavného mesta SR Bratislavy a (informoval o tom hovorca primátora Milan Vajda - žiaľ na toto zasadanie sme sa nedostali osobne - naša žiadosť bola zamietnutá) uvedený návrh rada schválila. Miestne zastupiteľstvo mestskej časti Bratislava - Nové Mesto schválilo na svojom rokovaní rekonštrukciu lanovky Železná Studnička - Koliba ako aj jej finančné krytie a už budúci týždeň by sa mali začať prípravné práce (demontáž kladiek z podpier, lana a sedačiek). Rekonštrukcia samotného strojného zariadenia sa začne na jar 2005 a na začiatku letnej sezóny 2005 by mala byť lanovka po rokoch opäť v prevádzke. Rekonštrukciu budeme samozrejme podrobne mapovať a postupne budeme prinášať aj aktuálne fotky a informácie. (13.10.2004)
  • priesek je dokončený (10.9.2004)
  • dreviny spod trasy sú vysekané po celej trase lanovky, dreviny zasahujúce do dráhy budú odstránené v najbližších dňoch (29.8.2004)
  • prebieha vysekávanie drevín spod trate lanovky (14.8.2004)
  • tu vás od dnešného dňa budeme aktuálne informovať, ako pokračuje rekonštrukcia sedačkovej lanovky na Kolibe (10.8.2004)

Prevádzka lanovej dráhy

zimná sezóna
2024
02.01.2024 - 30.06.2024 10:00 - 18:00 ↓ 17:45 ↑ sviatky
poznamka »
10:00 - 18:00 ↓ 17:45 ↑ štvrtok - nedeľa
poznamka »

Cenník jednotlivých jázd lanovky

Cenník platný od 1.11.2023 do 30.6.2024
Druh lístka dospelí deti seniori skupiny žiacke skupiny
1 jazda 1) 4,50 €  4,00 €  2,00 € 
spiatočná jazda 7,00 €  6,00 €  2,00 €  4,00 €  2,50 € 
1 jazda s bicyklom 5,50 € 
2 jazdy s bicyklom 8,00 € 
3 jazdy s bicyklom 10,00 € 
4 jazdy s bicyklom 12,00 € 
deti
deti od 6 do 9,99 roka
seniori
dôchodcovia nad 70 rokov veku v dňoch štvrtok a piatok. V dňoch sobota - nedeľa a počas štátnych sviatkov je cena 1,00 €
skupiny
organizované skupiny pre dospelých nad 15 členov
žiacke skupiny
organizovaná školská skupina nad 10 členov (iba žiaci základných škôl do veku 15 r.) za účasti pedagóga alebo inej dospelej osoby, zodpovednej za skupinu pri predložení písomného menného zoznamu.
1)
jazda nahor alebo nadol
Od prepravného sú oslobodení: deti predškolského veku do veku 6 rokov a dôchodcovia nad 70 rokov, ktorí sa preukážu občianskym preukazom, v dňoch štátnych sviatkov a každú sobotu a nedeľu

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č. Počet kladiek Typ podpery
1 obe vetvy 6 tlačná
2 obe vetvy 4 nosná
3 obe vetvy 4 nosná
4 obe vetvy 4 nosná
5 obe vetvy 4 nosná
6 obe vetvy 4 nosná
7 obe vetvy 6 nosná
8 obe vetvy 4 nosná
9* obe vetvy 6 tlačná
10 obe vetvy 4 nosná
11 obe vetvy 4 nosná
12 obe vetvy 6 nosná
13 obe vetvy 4 nosná
14 obe vetvy 4 tlačná
15 obe vetvy 4 tlačná
16 obe vetvy 6 nosná
17 obe vetvy 4 nosná
18 obe vetvy 6 nosná
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 54,22 m
* - najvyššia podpera

Ďalšie informácie

Prevádzka na lanovke bola zahájená 11. júla 1972 o 14:30 hod., poslednýkrát bola v prevádzke 15. apríla 1990. Po odstavení zariadenie chátralo. Opätovné uvedenie do prevádzky bolo v piatok 30. septembra 2005 o 10:30 h. v hornej stanici, pre verejnosť v ten deň premávala od 13:00 h. Hlavný dodávateľ opravy: MH Engineering Slatiňany.

Lanová dráha bola projektovaná v roku 1967 - TRANSPORTA, n.p. Chrudim (názov projektu "LD KAMZÍK BRATISLAVA").

Počas epidémie ochorenia COVID-19 v roku 2020 lanová dráha na základe rozhodnutia štátnych orgánov nepremávala v dňoch 13.3. - 1.5.2020 vrátane. V roku 2021 nepremávala z rovnakého dôvodu v dňoch 1.1. - 8.1. vrátane.

Máte k dispozícii historické materiály (fotografie, články...) o tejto lanovke? Pomôžte nám! (viac informácií po kliknutí)

Ako sa dostať na lanovku? Informácie nájdete na podstránke "Ako na lanovku" v ľavom menu.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  • 23.6.
    1972
    skúška lanovky
    51 rokov
  • 11.7.
    1972
    prvá jazda
    51 rokov
  • 15.4.
    1990
    posledná jazda
    34 rokov
  • 7.8.
    2004
    začiatok rekonštrukcie
    19 rokov
  • 18.7.
    2005
    začiatok skúšobnej prevádzky
    18 rokov
  • 19.8.
    2005
    skúška lanovky
    18 rokov
  • 28.9.
    2005
    prevzatie licencie na prevádzku lanovky
    18 rokov
  • 30.9.
    2005
    prvá jazda
    18 rokov

Kontakt na lanovú dráhu

Kontakt na lanovku
Telefón: +421 2 5479 2503

Vlastník lanovej dráhy
Mestská časť Bratislava - Nové Mesto
Junácka 1
832 91 Bratislava
Slovensko

Prevádzkovateľ a dopravca
EKO-podnik verejnoprospešných služieb
Halašova 20
832 90 Bratislava
Slovensko

Informácie pre cyklistov
www.bikeparkkoliba.sk
EKO-podnik verejnoprospešných služieb