18.05.2024

Visutá lanovka Tatr. Lomnica - Skal. pleso (Wiesner)

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD osobná visutá dvojlanová dráha (1 nosné, 2 ťažné laná) kyvadlového systému s prevádzkou dvoch vozňov
výrobca František Wiesner, Chrudim
výstavba apríl 1936 - december 1937
uvedenie do prevádzky 22. decembra 1937
ukončenie prevádzky jeseň 1999 (z rozhodnutia ŽSR)
rekonštrukcia 1956 - výmena vozňov, 1976 - rekonšrukcia el. časti, 1980-1981 - GO vozňov
demontáž od júla 2010
umiestnenie pohonu horná stanica
systém napínania závažím; nosné laná v medzistanici, ťažné v dolnej stanici
napínací ťah nosné lano: 4 x 48 000 kg, ťažných lán: 6800 kg
prepravná kapacita - zima 52 osôb/hod. + 1 sprievodca
prepravná kapacita - leto 78 osôb/hod. + 1 sprievodca
dolná stanica 898 m n.m. (Tatranská Lomnica)
medzistanica 1165 m n.m. (Štart)
horná stanica 1764 m n.m. (Skalnaté Pleso)
šikmá dĺžka 4137 m
vodorovná dĺžka 4042 m
prevýšenie 866 m (z T. Lomnice až na štít 1663 m)
minimálny sklon trate 9,4 %
priemerný sklon trate 21,7 %
maximálny sklon trate 35,2 %
max. dopr. rýchlosť - zima 0 - 4,0 m/s (zvýšená 6,0 m/s)
max. dopr. rýchlosť - leto 0 - 4,0 m/s (zvýšená 6,0 m/s)
revízna rýchlosť 0,5 m/s
kritická rýchlosť vetra 21 m/s (pozdlž/naprieč trate)
čas jazdy 22,5 min.
počet vozňov 2
nosnosť osobného vozňa 29/26/ osôb + 1 sprievodca (2400 kg)
nosnosť nákladného vozňa 1600 kg (2 ks)
hmotnosť vozňa 775 kg
počet podpier 9 (výška 15 – 37 m)
napínacie lano nosného lana 61 mm, ťažného lana 26 mm
ťažné lano 17,5 mm
nosné lano 45 mm
priemer poháňacieho lanáča 3000 mm
priemer traťových kladiek 600 mm
rozchod dopravného lana na trati 6500 mm, podpera č. 6 - 9000 mm
hlavný pohon elektromotor 110 kW 440 V, napájaný ústrojenstvom Ward-Leonard
núdzový pohon pomocou NPZ
revízny pohon elektromotor 32 kW, 380/220 V, 50 Hz
parametre ústrojenstva Ward - Leonard motor WL: 230 kW, 6 kV 50 Hz, spoločný pre oba úseky; dynamo WL: 120 kW, 440 V
NPZ - náhradný prúd. zdroj dieselmotor Škoda 47 kW, od r. 1941 MAN G7V33 210 kW (pre oba úseky)
hlavná (bezpečnostná) brzda pásová na poháňacom lanáči
prevádzková brzda čelusťová na poháňacom hriadeli hlavného motora
obvod LD cca 8274 m
GPS poloha - dolná stanica 49.169826, 20.282077
GPS poloha - medzistanica 49.178942, 20.257168
GPS poloha - horná stanica 49.187526, 20.233300

Mapa lanovej dráhy

Trať lanovej dráhy

Podpera č. Počet kladiek Typ podpery
1 obe vetvy 4 nosná
2 obe vetvy 4 nosná
3 obe vetvy 4 nosná
4 obe vetvy 4 nosná
5 obe vetvy 4 nosná
6 obe vetvy 4 nosná
7 obe vetvy 4 nosná
8 obe vetvy 4 nosná
9 obe vetvy 4 nosná
Priemerná vzdialenosť medzi podperami: 459,67 m

Ďalšie informácie

Prevádzka bola z rozhodnutia ŽSR ukončená na jeseň 1999. S opätovným uvedením do prevádzky sa nepočíta; pravdepodobne zostanú len budovy a podpera č. 1 (škoda, že takto dopadol jeden z technických unikátov v SR!)

Demontáž lanovky bola zahájená začiatkom júla 2010 zhodením nosných lán úseku Štart - Skalnaté pleso, ťažného a príťažného lana. Ako prvá bola odstránená podpera č. 6 dňa 23. júla. V pondelok 2. augusta ju nasledovala podpera č. 7.

Niektoré technické údaje lanovej dráhy boli prevzaté z publikácie Kukučík, R. - Szojka, L. - Pajdlhauser, D.: Cesta k lanovke, NADAS Praha, 1987, 104 s.

Dôležité dátumy lanovej dráhy

  • 22.12.
    1937
    prvá jazda
    86 rokov