24.05.2024

Sedačková lanovka Banská Bystrica - Urpín

Technicko-prevádzkové údaje lanovej dráhy

typ LD osobná visutá jednolanová dráha obežného systému s pevným uchytením jednomiestnych sedačiek
výrobca TRANSPORTA, n. p. Chrudim
výrobný typ SL-1
rok výroby neznámy, zariadenie preukázateľne vyrobené a dodané na miesto určenia 1971
projektovaná v roku pravdepodobne 1968
výstavba pravdepodobne od 1968, nedokončená
ťažná vetva ľavá
umiestnenie pohonu horná stanica
systém napínania závažím v dolnej stanici
prepravná kapacita 290 os/h
dolná stanica cca 356,7 m n.m. (Pod Urpínom)
horná stanica cca 510 m n.m. (Urpín - vyhliadka)
šikmá dĺžka 986,3 m
prevýšenie 153,3 m
priemerný sklon trate 8°57'
dopravná rýchlosť 0,73 - 2,2 m/s
vzdialenosť vozňov 28 m
počet vozňov 70
nosnosť osobného vozňa (sedačky) 1 osoba
počet podpier 21 (maximálne rozpätie 86,6 m)
dopravné lano 28 mm (Warrington)
hlavný pohon elektromotor KB 74-6; 21,7 kW
NPZ - náhradný prúd. zdroj dieselagregát 2S 110; 16 kW
GPS poloha - dolná stanica 48.731696, 19.150452
GPS poloha - horná stanica 48.725406, 19.141064

Mapa lanovej dráhy

Ďalšie informácie

Stavba lanovky bola zahájená pravdepodobne v roku 1968 a nikdy nebola dokončená. Na mieste stojí budova hornej stanice v štádiu hrubej stavby a pätky podpier. Investorom akcie bol Park kultúry a oddychu Banská Bystrica.

Časopis Transportér vo svojom vydaní z 21. októbra 1971 informuje: (...) z Transporty sú ďalej dodané sedačkové lanovky pre Churáňov na Šumave, Srnkovú a Urpín pri Banskej Bystrici a Martinské hole. Tieto lanové dráhy sa zatiaľ nemontujú z dôvodu stavebnej nepripravenosti. (...)
Touto správou sa stopy zároveň aj končia a v ďalších ročníkoch už o postupe montáže nie je ani zmienka.

Máte viac informácií o tejto lanovke? Podeľte sa o ne s nami prostredníctvom sekcie Kontakty, resp. message boardu. Ďakujeme!