18.05.2024

V Jasnej majú prekrytú rýchlu šesťsedačku a grandiózne plány

Na Slovensku sme jednookým kráľom, tvrdí šéf Jasná Nízke Tatry

18.02.2004, TREND / Gabriel Beer a Jana Janků

Majiteľ slovenského lyžiarskeho top strediska pod Chopkom v Nízkych Tatrách, 1. garantovaná, a.s., Bratislava, dal do prevádzky najväčšiu investíciu tohtoročnej zimnej lyžiarskej sezóny na Slovensku – prekrytú rýchlu šesťsedačku. Na túto investíciu si museli zaistiť 240 miliónov korún.

Šachy okolo pozemkov

Definitívnu kontrolu nad a.s. Jasná Nízke Tatry (JNT) získala 1. garantovaná začiatkom roka 2002. Kúpila 76 percent akcií od Slovenskej poisťovne za 345 mil. Sk a prevzala aj konvertibilné dlhopisy za ďalších 120 miliónov korún.

Poisťovňa sa dlhodobo s týmto lyžiarskym strediskom trápila a prenajímala ho rôznym podnikateľským skupinám. V minulosti napríklad firmám blízkym Alexandrovi Rezešovi či bratom Diničovcom.

Allianz sa chcel po vstupe do Slovenskej poisťovne zbaviť problémových aktív. Tá na výber veľmi nemala. 1. garantovaná mala totiž zaistené pozemky v lyžiarskom stredisku formou mandátnych zmlúv s miestnymi urbármi.

„Pochádzam z tohto regiónu a snažili sme sa pomôcť urbárnikom k vyšším cenám. Zároveň sme využili časti v zmluve, podľa ktorých poisťovňa nemohla prenajať pozemky tretej osobe bez súhlasu majiteľov pozemkov. Zmluvy sme im vypovedali. Nezaobišlo sa to bez vyhrážok niektorých skupín, ktoré si svahy prenajímali,“ vysvetľuje nepriamy tlak na Slovenskú poisťovňu Andrej Kollár, predseda Predstavenstva JNT, po tom, ako boli napriek pätnástim percentám v Ski Jasná, a.s., predchodkyne dnešnej JNT, postavení úplne mimo hru.

Od svojho vstupu do Nízkych Tatier firma zainvestovala približne pol miliardy korún, okrem sedačky aj do nových vlekov, rekonštrukcie hotela Tri studničky, zasnežovania a prívodov vody. Pre ďalšiu existenciu strediska však bude dôležitá pripravovaná štúdia územného rozvoja.

Megaprojekt

„V stredisku máme tisíctristo lôžok. Je to veľmi málo. Ak tu chceme rozbehnúť večerný spoločenský život, vybudovať kinodiskotéku, divadlo, športovo-relaxačný areál, treba aspoň päťtisíc lôžok. V Jasnej navrhujeme dobudovať tritisíc lôžok, na juhu tisícku,“
hovorí A. Kollár.

A. Kollár: Chceme zastavať iba to, čo je zastavané, niektoré veci zbúrať a postaviť príťažlivejšie.Najväčšie lyžiarske stredisko sa nachádza v národnom parku. Čo na to ochranári?

„Chcem ich presvedčiť, že lyžiari sa dajú nasmerovať na zjazdovky tak, aby nenarobili škody. Aj o tom, že večer je výhodnejšie ponúknuť program a udržať lyžiarov v stredisku, ako ich nechať každý deň pendlovať autami v úzkej doline. Chceme zastavať iba to, čo je zastavané, niektoré veci zbúrať a postaviť príťažlivejšie,“ tvrdí A. Kollár.

Podľa JNT asi tisíc lôžok by mohlo vzniknúť v apartmánových domoch, ktoré by si kúpili drobní investori a tie by prenajímali. Pre investora zo známej hotelovej siete, ktorý by sa pustil do stavby päťhviezdičkového hotela, chcú ponúknuť zadarmo pozemok na lukratívnom mieste.

Zámerom je postaviť aj ďalšie hotely. „Chceme zavolať dobrých architektov, vypísať súťaž. Investori by v podstate dostali do ruky architektonicky spracované podklady,“ hovorí A. Kollár.

Súčasní akcionári JNT si chcú udržať kontrolu nad zjazdovkami a lanovými dráhami, v ubytovaní iba na tridsať–štyridsať percent.

Chopok čaká ďalší megaprojekt. Výstavba kabínkovej lanovky na Chopok a prepojenie severnej strany s južnou. To, čo si starší lyžiari pamätajú.

Na Chopku by mala byť malá reštaurácia s malým múzeom. K tomu však treba na kopec potiahnuť vodovod a kanalizáciu.

Ak sa podaria dohody s ochranármi, projekt vysoko prekročí pol miliardy korún. „Už dnes si na kabínku z Otupného v lete kúpi lístky osemdesiattisíc ľudí. Ak by tu bola kabínka na Chopok, bolo by to aj dvestotisíc,“ tvrdí A. Kollár.

Aj tu chcú cez hluché mesiace pritiahnuť kongresových turistov. „V auguste minulého roku sme prebudovali v hoteli Grand samoobslužnú jedáleň na kongresovú sálu a investícia bola rýchlo späť.“

Kráľ, ale...

JNT mala v minulom roku tržby 270 mil. Sk. Rok predtým 180 mil. Sk. Tento rok, ak zima nesklame, by mali narásť o ďalších tridsať percent.

„Keď porovnáme tržby u nás a v iných vyspelých strediskách v zahraničí, je to obrovský rozdiel. V USA v podobnom stredisku Beaver Creek má len lyžiarska škola ročné tržby 10 miliónov dolárov,“ hovorí A. Kollár a tvrdí, že najbližšia konkurencia pre Jasnú sú rakúske lyžiarske strediská: „Sme jednookým kráľom na Slovensku. V Rakúsku sú však útulné krčmičky, iné sociálne zariadenia, reštaurácie.“

Foto – Milan Illík
Trend
18.2.2004