18.05.2024

Cez hrebeň Nízkych Tatier

Prešlo 8 rokov od času, keď sme sa mohli pohodlne previezť lanovkami cez hrebeň Nízkych Tatier, sediac na lanovke bokom k smeru jazdy. Napriek tomu, že zastavením týchto lanoviek došlo v minulosti k obnoveniu spodných úsekov novšími typmi lanoviek, prepojeniu severnej a južnej strany Chopku už na dlhý čas odzvonilo. Záhradky– šesťsedačka Momentálne je zo severnej strany najbližším miestom k Chopku horná stanica 2-sedačkovej lanovky na Konský Grúň a z južnej strany vedie takmer pod vrchol vlek Predné Dereše. Spoločnosť vlastniaca stredisko rozhodla prioritne investovať svoje prostriedky do dopravných zariadení v pásme lesa. V posledných rokoch je to predovšetkým výstavba novej lanovky na Záhradkách, prvej šesťsedačky na Slovensku a v Českej republike, a dvoch nových vlekov, ktoré slúžia ako alternatívna doprava lyžiarov počas veterných dní a zabezpečujú spojenie Záhradky – Koliesko - Otupné. Práve tieto skutočnosti viedli k výraznému rozdielu úrovne severu a juhu Chopku.

Plány vybudovania sedačkových lanoviek spájajúcich severnú stranu pohoria Nízke Tatry s južnou siahajú do obdobia po skončení druhej svetovej vojny. Ich výrobcom sa stala firma Transporta Chrudim v licencii Von Roll. Luková – Chopok Všetky lanovky tejto švajčiarskej firmy boli obežného systému s odpojiteľným uchytením dvojmiestnych sedačiek. Prvý krok realizácie plánov bol uskutočnený v roku 1949, keď bola uvedená do prevádzky sedačková lanovka Koliesko - Luková. Na trase dlhej 1145 metrov prekonávala 449-metrové prevýšenie. Keďže po rekonštrukcii zariadenia v roku 1976 vzrástol počet sedačiek z 32 na 62 a dopravná rýchlosť stúpla z 2,5 m/s na 3,0 m/s, zvýšila sa jej prepravná kapacita z 220 na 475 osôb/h, pričom bol zachovaný pôvodný systém Von Roll s odpojiteľnými sedačkami.
Po dvoch rokoch výstavby na južnej strane Chopku bola od roku 1954 v prevádzke lanovka Srdiečko – Kosodrevina, pretože tieto miesta sa stávali významným východiskovým bodom turistického cestovného ruchu. Mala prevýšenie 276 m na šikmej dĺžke 1056 m.
V tom istom roku bol turistom a lyžiarom sprístupnený aj vrcholový úsek Luková – Chopok, ktorý tvoril druhú časť spojenia Jasná – Chopok. Lanovka premávala na 1113 m dlhej trase s 15 podperami a prevýšením 335 m. Prepravná kapacita a dopravná rýchlosť zariadenia mimo staníc lanovky bola zhodná so spodným úsekom Koliesko – Luková pred jeho rekonštrukciou. Na dopravnom lane s priemerom 23 milimetrov bolo uchytených 30 sedačiek.
Kosodrevina– Chopok Pre vyhrotenú spoluprácu medzi Transportou Chrudim a strojovňou Von Roll bol zostávajúci úsek Kosodrevina – Chopok sprevádzkovaný až v roku 1957. Lanovka premávajúca na tomto úseku vytvárala druhú časť južnej lanovky na Chopok a tretí úsek celej sústavy lanoviek tohto typu. Za hodinu prepravila 300 osôb na dopravnom lane s rovnakým priemerom, aký je na lanovke z Lukovej na Chopok. Súčasťou lanovky bolo 54 sedačiek a 23 podpier. Po prekonaní dĺžky 1448 m a prevýšenia 519 m vyviezla cestujúcich rýchlosťou 2,5 m/s k rotunde, ktorá je len 19 metrov pod druhým najvyšším vrchom Nízkych Tatier s nadmorskou výškou 2024 metrov. Na tomto mieste sa nachádza aj vrcholová stanica druhej časti severnej lanovky na Chopok.

Srdiečko– Kosodrevina Spoločnosť SKI Jasná, a.s., ktorá bola od roku 1992 prevádzkovateľom všetkých lanových dráh na severných a južných svahoch Chopku, rozhodla o výmene pôvodnej lanovky zo Srdiečka na Kosodrevinu za 4-sedačkovú lanovku. Vyrobila ju firma TATRAPOMA, a.s. Kežmarok, pričom lanovka bola vedená súbežne so starou lanovkou, ale niekoľko desiatok metrov vľavo od nej. Je to prvá lanovka s odpojiteľným uchytením 4-miestnych sedačiek na Slovensku, ktorá začala premávať maximálnou rýchlosťou 5,0 m/s iba jeden rok po vzniku samostatného štátu. Lano s 33 sedačkami je podopierané 12 podperami. Z týchto podpier sú 3 tlačné. Obe lanovky asi rok premávali súbežne, Von Roll-ka bola zrušená až po roku 1994.

Pravdepodobne najhoršia udalosť v celkovom dianí strediska Jasná pod Chopkom nastala v lyžiarskej sezóne 1997/1998, keď boli po prvý raz navždy odstavené obidve lanovky zo severu na Chopok, údajne pre nevyhovujúci technický stav. Koliesko– Luková Na mieste vyslúžilej lanovky z Kolieska na Lukovú bola postavená 4-sedačková lanovka s pevným uchytením sedačiek od firmy TATRAPOMA, a.s. Kežmarok. Oproti pôvodnej lanovke sa jej trasa predĺžila o 105,9 m a posunutie údolnej stanice o 19 metrov nižšie umožňuje komfortné nastupovanie lyžiarov bez zbytočného šliapania od nižšie položeného vleku Biela Púť. Lanovka má 15 podpier a 125 sedačiek. Zvýšením prepravnej kapacity tohto úseku na 1800 osôb za hodinu sa zmenšili dlhé čakacie doby na lanovku hlavne v dopoludňajších hodinách.
O rok neskôr prestala slúžiť na prepravu osôb aj lanovka z Kosodreviny na Chopok a 2. decembra 2003 definitívne doslúžila už aj pri doprave tovaru na tretiu najvyššiu horskú chatu na Slovensku (Kamennú chatu), vzdialenú len 3 minúty cesty pešo od Chopku. Okrem spomínaných lanoviek spájajúcich Srdiečko a Jasnú s Chopkom pribudli v rámci rozširovania strediska 4 ďalšie lanovky smerujúce na severné úbočie Chopku. Otupné - Brhliská Ide o 4-miestnu kabínkovú lanovku Otupné - Brhliská (dĺžka: 1588 m, prevýšenie: 282 m, výrobca TATRAPOMA, v plnej prevádzke od roku 1984), 3-sedačkovú lanovku Otupné – Luková (šikmá dĺžka: 1725 m, prevýšenie: 514 m, výrobca TATRAPOMA, v prevádzke od roku 1988), 2-sedačkovú lanovku Záhradky – Rovná Hoľa (dĺžka: 1660 m, prevýšenie: 450 m, výrobca POMAGALSKI, v prevádzke od roku 1974) a rovnakú lanovku Rovná Hoľa – Konský Grúň s dĺžkou 1065 m a prevýšením 351 m. Lanovka Otupné – Luková bola demontovaná a v roku 1996 nahradená odpojiteľnou 4-sedačkovou lanovkou s prepravnou kapacitou 1200 osôb/h. Vzhľadom na projektovanú prepravnú kapacitu 1800 osôb/h sa medzi jednotlivými sedačkami vyskytujú väčšie časové intervaly, ako pri iných lanovkách . Záhradky– šesťsedačka Z dôvodu zvýšeného počtu lyžiarov v oblasti Záhradky sa dlhšiu dobu uvažovalo o výmene pôvodnej lanovky na Rovnú Hoľu. Plán bol zrealizovaný až po zmene majiteľa strediska Jasná a premenovaní spoločnosti na obchodné meno JASNÁ NÍZKE TATRY, a.s. Nová 6-sedačková lanovka s priehľadným krytom v prípade nepriaznivého počasia, ktorú vyrobila a postavila rakúska firma Doppelmayr, prepraví za hodinu 2700 osôb z údolnej stanice, ktorá je postavená o 12,5 metrov nižšie oproti pôvodnej. Pre verejnosť bola táto unikátna, 1700 metrov dlhá lanovka otvorená prvýkrát 6. decembra 2003.

Kým sa na severe vybudovali nové, modernejšie lanovky, pri pohľade na lanovku smerujúcu z Lukovej alebo z Kosodreviny na Chopok môžu domáci i zahraniční návštevníci národného parku pozorovať iba staré podpery a demontované sedačky. Chopok Horná stanica je zničená a je súčasťou schátranej meteorologickej stanice. V súčasnosti je už rekonštrukcia pôvodných lanoviek na Chopok v projektovej dokumentácii. Do úvahy prichádza 8-kabínková lanovka z Jasnej s medzistanicou na Lukovej alebo na Brhliskej, po jej dokončení aj rovnaká lanovka zo Srdiečka. Teraz vieme s určitosťou povedať, že ani jedna z týchto možností sa tohto roku realizovať nebude a treba len dúfať, že v budúcnosti sa nájdu prostriedky na obnovu lanoviek prekonávajúcich hrebeň Nízkych Tatier.
Chopok Kameňom úrazu tejto oblasti hôr je vysoký počet veterných dní v zimných mesiacoch. Silný nárazový vietor, mnohokrát v sile víchrice, často obmedzuje a ovplyvňuje prevádzku 4-sedačkových lanoviek na Lukovú a v neposlednom rade aj lanovku na Konský Grúň. Práve toto dopravné zariadenie pre nevhodné podmienky na lyžovanie začína zimnú prevádzku najskôr až v jarných mesiacoch. Na týchto zjazdovkách v okolí Chopku zatiaľ nie je vybudované technické zasnežovanie a v dôsledku opakovaného veterného rázu počasia je sneh sfúkaný do okolitých žľabov a múld. Pri priaznivých poveternostných podmienkach trvá zdatnejšiemu lyžiarovi cesta z Konského Grúňa na Chopok 20 – 30 minút.