05.12.2020 DNES PREMÁVA V SR 11 LANOVIEK Rezervácia ubytovania

Na Krížnu opäť lanovkou
Aj tento rok sme pre vás pripravili prvoaprílový článok, tentoraz na úkor strediska Turecká a jeho dlhoočakávaného rozvoja. Veríme však, že už čoskoro sa opäť lanovkou na Krížnu odvezieme, tak, ako tomu bolo aj v minulosti.

Lyžiarske stredisko Turecká - Krížna nachádzajúce sa v samom srdci Veľkej Fatry snáď na tomto portáli netreba predstavovať. Nedávny požiar bývalej vrcholovej stanice akoby pochoval poslednú spomienku na niekdajšiu jednosedačku a zároveň bol predzvesťou niečoho neočakávaného. Na Krížnu opäť povedie lanovka!

Tentokrát sa s jej svahmi popasuje domáci výrobca. Do strediska vstúpi TATRAPOMA, a.s. Kežmarok aj ako jeho nový spolumajiteľ. Kežmarčania sľubujú do zimnej sezóny 2007/08 uviesť do prevádzky kabínkovú lanovú dráhu. Súčasný projekt ráta s využitím a predĺžením pôvodnej trasy lanovej dráhy smerom do údolia. Objekt vrcholovej stanice by mal návštevníkovi ponúknuť služby v maximálnom rozsahu. V pláne je okrem iného skiservis a reštaurácia s vyhliadkovou terasou. Podobné by malo byť vybavenie medzistanice.

Lanovka bude prevádzkovaná v dvoch úsekoch so samostatným pohonom. To znamená, že v prípade nepriaznivých poveternostných podmienok bude úsek nad hranicou lesa odstavený, zatiaľ čo úsek vedúci po hornú hranicu lesa bude v prevádzke.

Národný park Veľká Fatra povolil tieto maximálne prepravné kapacity zariadenia: zima 1200 os./h, leto 900 os./h. Toto rozhodnutie zo strany ochranárov viedlo k upusteniu od plánov s 8-miestnymi kabínkami. V úvahu prišli klasické štvormiestne kabínky. Na ich projekcii sa zúčastnila aj Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach. (Okrem maximálnej bezpečnosti musia podľa slov konštruktérov cestujúci dostať dostatok priestoru nielen pre seba, ale aj pre prípadne prepravované zvieratá.) Avšak ostatné zariadenie lanovej dráhy ostáva navrhnuté tak, aby v budúcnosti mohli štvormiestne kabínky nahradiť 8-miestne. Výrobca si tak necháva eso v rukáve.

V časovom horizonte piatich rokov sa počíta s preprojektovaním sústavy lyžiarskych vlekov, ktoré budú nahradené najnovšími produktmi zn. TATRAPOMA. Takisto sa počíta s výstavbou vozíčkovej dráhy TATRABOB v úseku medzistanica - údolná stanica (LD). Celkovo sa spolu s výstavbou novej lanovky plánuje preinvestovať cca 300 mil. korún. Už v zimnej sezóne 2006/07 má milovníkom jazdy na jednej lyži slúžiť nový "Snowboard park". V príprave je aj výstavba vleku, ktorý bude slúžiť výlučne pre potreby novej lyžiarskej škôlky.

Projekt počíta aj s rekonštrukciou pôvodnej hornej stanice na hrebeni Krížnej do pôvodného stavu. Na obrázku predpokladaný vzhľad stanice po oprave.

lanovky.sk


 Bachledova dolina
 Banská Štiavnica
 Dedinky-Geravy
 Donovaly
 Drienica-Lysá
 Jasenská dolina
 Jasná/Chopok
 Jasná/Chopok juh
 Kojšovská hoľa
 Krahule
 Králiky
 Krompachy-Plejsy
 Krušetnica
 Kubínska hoľa
 Malá Lučivná
 Malinô Brdo
 Martinské hole
 Mýto p. Ďumbierom
 Oravice
 Oravská Lesná
 Oravský Podzámok
 Roháče-Spálená
 Skalka pri Kremnici
 Starý Smokovec
 Štrbské Pleso
 Tatranská Lomnica
 Valaská
 Valčianska dolina
 Veľká Rača
 Vitanová
 Vrátna
 Závažná Poruba
 Ždiar-Deny
 Ždiar-Strachan
 Ždiar-Strednica
 Železná studnička
  
 Ankogel (AT)
 Białka Tatrzańska PL
 Bílá (CZ)
 Kohútka (CZ)
 Mölltaler Gl. (AT)
 Nové Mesto p.Š. (HU)
 Stuhleck (AT)
 Szczyrk (PL)
 Zakopané (PL)
  
  
  Počasie (hzs.sk)
  Podmienky (hzs.sk)