Druhá odpojiteľná sedačka D-Line v Krynici
V horskom stredisku Jaworzyna Krynicka prebieha výstavba novej odpojiteľnej 6-sedačkovej lanovky od spoločnosti Doppelmayr. Pôjde o druhú lanovku prémiovej rady D-Line v stredisku a len tretiu v regióne V4. Prinášame bližšie technické informácie.
Lyžiarske stredisko Jaworzyna Krynicka je umiestnené v poľskom meste Krynica neďaleko Bardejova, a je obľúbené aj medzi návštevníkmi zo Slovenska. Stredisko sa na slovenskú klientelu zameriava aj v propagačných kampaniach, platí si napríklad bilbordovú kampaň v slovenčine.
Spoločnosť PKL, väčšinový majiteľ horského rezortu, pokračuje v modernizácii dopravných zariadení. Začiatkom zimnej sezóny 2025/2026 bude na Jaworzyne Krynickej sprevádzkovaná nová odpojiteľná 6-sedačková lanovka s bublinami od firmy Doppelmayr.
Lanovka nahradí lyžiarsky vlek Tatrapoma H-130 Harnaś s dvojitým pravým zalomením, umiestnený v hornej časti strediska. Vlek Harnaś bol postavený v roku 2002 a mal dĺžku 832 m, prevýšenie 175 m a kapacitu 900 osôb za hodinu. Nová odpojiteľná 6-sedačka bude mať dĺžku 722 metrov, prevýšenie 170 metrov a kapacitu 2560 osôb za hodinu.
Priesek pre novú lanovku Harnaś bol vybudovaný už v roku 2022, kvôli zdĺhavým povoľovacím procesom ale výstavba novej lanovky začala až na jar 2025.
Lanovka bude vybavená novou generáciou technológie typu D-Line. Radu D-Line predstavila firma Doppelmayr ako novinku v roku 2015. Systém D-Line sa vyznačuje vyšším jazdným komfortom, jednoduchšou údržbou a tichou prevádzkou.
„Odpojiteľné lanovky Doppelmayr novej generácie D-Line sa v regióne V4 zatiaľ nachádzajú iba v horskom stredisku Kraličák (r.v. 2020) a na Trase 6 v stredisku Jaworzyna Krynicka (r.v. 2022),“ hovorí Radim Polcer, majiteľ portálu Lanove-drahy.cz. Nová lanovka Harnaś v Krynici tak bude vybavená prémiovou technológiou rady D-Line iba ako tretia v regióne.
Technické parametre novej šesťsedačky v Krynici (viac informácií na podstránke lanovky)
- typ LD: osobná jednolanová odpojiteľná 6-sedačková s bublinami a vyhrievaním sedadiel
- výrobca: Doppelmayr
- výrobný typ: 6-CLD-B
- rok výroby: 2025
- umiestnenie pohonu: horná stanica
- systém napínania: hydraulický v dolnej stanici
- projektované zaťaženie - ťažná (A) vetva: 100 %
- prepravná kapacita - ťažná vetva: 2560 os/h
- šikmá dĺžka: 721,76 m
- vodorovná dĺžka: 699,90 m
- prevýšenie: 170 m
- max. dopravná rýchlosť: 5,0 m/s
- čas jazdy: 2,88 min.
- časový interval vozňov: 8,44 s
- vzdialenosť vozňov: 42,19 m
- počet vozňov: 41
- počet podpier: 7
- dopravné lano: 43 mm
- počet traťových kladiek: 118
- rozchod dopravného lana na trati: 6400 mm
- hlavný pohon: elektromotor
- výkon hlavného pohonu - rozjazdový: 310 kW
-
výkon hlavného pohonu - trvalý: 231 kW
PKL pokračuje v modernizácii
Od roku 2013 PKL drží majoritný podiel v spoločnosti Kolej Gondolowa Jaworzyna Krynicka S.A., ktorá prevádzkuje stredisko Jaworzyna Krynicka. V súčasnosti drží PKL už 95% akcií, v roku 2024 prebehlo ďalšie navýšenie imania prostredníctvom úpisu nových akcií. Minoritný podiel 4% v spoločnosti ovláda Ryszard Florek s rodinou, podnikateľ v oblasti výroby a predaja okien, cez spoločnosť Fakro PP.
PKL v minulosti prezentovala ambiciózne plány ďalšieho rozvoja strediska v Krynici. Ide napríklad o prepojenie lanovkami s rezortmi Wierchomla-Muszyna a Słotwiny arena. Ďalej tiež výmenu existujúcich vlekov Misztrowski, Diabelski a Łącznik za sedačkové lanovky. Nakoniec tiež výstavbu nových zjazdoviek 2b, 3a, 4a, 5a, 5b.
Prehľad investícií na Jaworzyne Krynickej
- 1997: výstavba kabínkovej lanovky Girak-Garaventa a vleku Tatrapoma P.
- 1998: výstavba vlekov Tatrapoma H-100 Diabelski a Tatrapoma H130 Mistrzowski.
- 2002: výstavba vleku Tatrapoma H-130 Harnaś (demontovaný v roku 2025).
- 2003: výstavba vleku Tatrapoma H-130 Izwór (demontovaný v roku 2008).
- 2005: výstavba vleku Tatrapoma H-180 Łącznik.
- 2006: výstavba vleku Tatrapoma H-130 Łącznik II (demontovaný).
- 2008: výstavba fixnej 4-sedačky na Trase 2a.
- 2010: výstavba fixnej 4-sedačky na Trase 4 (demontovaná v roku 2022).
- 2018-2019: posilnenie zasnežovania vrátane vybudovania retenčnej nádrže, nákup SPV a prestavba hotela, ktorý je súčasťou dolnej stanice 6-kabínky Girak-Garaventa.
- 2020-2021: vyhliadková terasa na streche hornej stanici 6-kabínky, posilnenie zasnežovacieho systému, zakúpenie nového SPV, vybudovanie detskej škôlky s dopravníkovým pásom, akvizícia budovy reštaurácie v blízkosti hornej stanice kabínkovej lanovky.
- 2022: odpojiteľná 6-sedačka Doppelmayr D-Line Jaworzyna Express na Trase 6.
- 2023: odpojiteľná 4-sedačka Doppelmayr Uni-G Siódemka na pôvodnej Trase 7a (D-Line pre 4-sedačkové lanovky nie je v ponuke výrobcu, a preto je Uni-G v tomto prípade jediná možnosť), prestavba obslužnej budovy pri dolnej stanice kabínkovej lanovky, modernizácia osvetlenia pre večerné lyžovanie.
- 2024: ukončenie prestavby obslužnej budovy pri dolnej stanice kabínkovej lanovky vrátane sprevádzkovania novej požičovne a predajne športových potrieb, modernizácia elektrickej časti kabínkovej lanovky, modernizácia zasnežovacieho systému a výstavba nového zasnežovacieho systému na Trase 4, modernizácia osvetlenia pre večerné lyžovanie, zakúpenie 2 SPV.
-
2025: odpojiteľná 6-sedačka Doppelmayr D-Line Harnaś na Trase 2.
PKL vs. TMR
Za fiškálny rok 2024 dosiahla poľská skupina PKL konsolidované výnosy na úrovni cca 61 milióna eur (z toho PKL 235 miliónov PLN a PKL Solina 38 miliónov PLN, po eliminácii vnútroskupinových výnosov).
Na porovnanie, slovenská skupina Tatry mountain resorts dosiahla za rovnaké obdobie konsolidované výnosy 207 milióna eur.
Pomer tržieb PKL a TMR sa v postcovidovom období príliš nemení.
- Tržby rok 2022: TMR 132 M EUR / PKL 40 M EUR (181 M PLN) – 70%/30%
- Tržby rok 2023: TMR 188 M EUR / PKL 52 M EUR (225 M PLN) – 72%/28%
-
Tržby rok 2024: TMR 207 M EUR / PKL 61 M EUR (258 M PLN) – 71%/29%
Výsledky PKL boli prepočítané výmenným kurzom ku 30. novembru príslušného roka.
--
Matej Petőcz - Lanovky.sk
5.7.2025