arrow-leftarrow-rightbleskovkycaret_downcennikfacebookfilterflag-atflag-czflag-huflag-plflag-skhelphodinyinstagraminvesticiekalendarkameralanovka-funitellanovka-kabinkalanovka-kryta-sedackalanovka-lanovkalanovka-nakladnalanovka-pozemnalanovka-sedacka-expreslanovka-sedackalanovka-sikmy-vytahlanovka-telemixlanovka-vajickolanovka-vleklanovkalavexlyziarmapmenu_closemenu-arrowmenuperopinpocasiesearchspravystrediskasub-menuvlekzjazdovka
3 minúty

Druhá odpojiteľná sedačka D-Line v Krynici

V horskom stredisku Jaworzyna Krynicka prebieha výstavba novej odpojiteľnej 6-sedačkovej lanovky od spoločnosti Doppelmayr. Pôjde o druhú lanovku prémiovej rady D-Line v stredisku a len tretiu v regióne V4. Prinášame bližšie technické informácie.

Lyžiarske stredisko Jaworzyna Krynicka je umiestnené v poľskom meste Krynica neďaleko Bardejova, a je obľúbené aj medzi návštevníkmi zo Slovenska. Stredisko sa na slovenskú klientelu zameriava aj v propagačných kampaniach, platí si napríklad bilbordovú kampaň v slovenčine.

Spoločnosť PKL, väčšinový majiteľ horského rezortu, pokračuje v modernizácii dopravných zariadení. Začiatkom zimnej sezóny 2025/2026 bude na Jaworzyne Krynickej sprevádzkovaná nová odpojiteľná 6-sedačková lanovka s bublinami od firmy Doppelmayr.

Lanovka nahradí lyžiarsky vlek Tatrapoma H-130 Harnaś s dvojitým pravým zalomením, umiestnený v hornej časti strediska. Vlek Harnaś bol postavený v roku 2002 a mal dĺžku 832 m, prevýšenie 175 m a kapacitu 900 osôb za hodinu. Nová odpojiteľná 6-sedačka bude mať dĺžku 722 metrov, prevýšenie 170 metrov a kapacitu 2560 osôb za hodinu.

Priesek pre novú lanovku Harnaś bol vybudovaný už v roku 2022, kvôli zdĺhavým povoľovacím procesom ale výstavba novej lanovky začala až na jar 2025.

Lanovka bude vybavená novou generáciou technológie typu D-Line. Radu D-Line predstavila firma Doppelmayr ako novinku v roku 2015. Systém D-Line sa vyznačuje vyšším jazdným komfortom, jednoduchšou údržbou a tichou prevádzkou.

„Odpojiteľné lanovky Doppelmayr novej generácie D-Line sa v regióne V4 zatiaľ nachádzajú iba v horskom stredisku Kraličák (r.v. 2020) a na Trase 6 v stredisku Jaworzyna Krynicka (r.v. 2022),“ hovorí Radim Polcer, majiteľ portálu Lanove-drahy.cz. Nová lanovka Harnaś v Krynici tak bude vybavená prémiovou technológiou rady D-Line iba ako tretia v regióne.

Technické parametre novej šesťsedačky v Krynici (viac informácií na podstránke lanovky)

  • typ LD: osobná jednolanová odpojiteľná 6-sedačková s bublinami a vyhrievaním sedadiel
  • výrobca: Doppelmayr
  • výrobný typ: 6-CLD-B
  • rok výroby: 2025
  • umiestnenie pohonu: horná stanica
  • systém napínania: hydraulický v dolnej stanici
  • projektované zaťaženie - ťažná (A) vetva: 100 %
  • prepravná kapacita - ťažná vetva: 2560 os/h
  • šikmá dĺžka: 721,76 m
  • vodorovná dĺžka: 699,90 m
  • prevýšenie: 170 m
  • max. dopravná rýchlosť: 5,0 m/s
  • čas jazdy: 2,88 min.
  • časový interval vozňov: 8,44 s
  • vzdialenosť vozňov: 42,19 m
  • počet vozňov: 41
  • počet podpier: 7
  • dopravné lano: 43 mm
  • počet traťových kladiek: 118
  • rozchod dopravného lana na trati: 6400 mm
  • hlavný pohon: elektromotor
  • výkon hlavného pohonu - rozjazdový: 310 kW
  • výkon hlavného pohonu - trvalý: 231 kW

PKL pokračuje v modernizácii

Od roku 2013 PKL drží majoritný podiel v spoločnosti Kolej Gondolowa Jaworzyna Krynicka S.A., ktorá prevádzkuje stredisko Jaworzyna Krynicka. V súčasnosti drží PKL už 95% akcií, v roku 2024 prebehlo ďalšie navýšenie imania prostredníctvom úpisu nových akcií. Minoritný podiel 4% v spoločnosti ovláda Ryszard Florek s rodinou, podnikateľ v oblasti výroby a predaja okien, cez spoločnosť Fakro PP.

PKL v minulosti prezentovala ambiciózne plány ďalšieho rozvoja strediska v Krynici. Ide napríklad o prepojenie lanovkami s rezortmi Wierchomla-Muszyna a Słotwiny arena. Ďalej tiež výmenu existujúcich vlekov Misztrowski, Diabelski a Łącznik za sedačkové lanovky. Nakoniec tiež výstavbu nových zjazdoviek 2b, 3a, 4a, 5a, 5b.

Prehľad investícií na Jaworzyne Krynickej

  • 1997: výstavba kabínkovej lanovky Girak-Garaventa a vleku Tatrapoma P.
  • 1998: výstavba vlekov Tatrapoma H-100 Diabelski a Tatrapoma H130 Mistrzowski.
  • 2002: výstavba vleku Tatrapoma H-130 Harnaś (demontovaný v roku 2025).
  • 2003: výstavba vleku Tatrapoma H-130 Izwór (demontovaný v roku 2008).
  • 2005: výstavba vleku Tatrapoma H-180 Łącznik.
  • 2006: výstavba vleku Tatrapoma H-130 Łącznik II (demontovaný).
  • 2008: výstavba fixnej 4-sedačky na Trase 2a.
  • 2010: výstavba fixnej 4-sedačky na Trase 4 (demontovaná v roku 2022).
  • 2018-2019: posilnenie zasnežovania vrátane vybudovania retenčnej nádrže, nákup SPV a prestavba hotela, ktorý je súčasťou dolnej stanice 6-kabínky Girak-Garaventa.
  • 2020-2021: vyhliadková terasa na streche hornej stanici 6-kabínky, posilnenie zasnežovacieho systému, zakúpenie nového SPV, vybudovanie detskej škôlky s dopravníkovým pásom, akvizícia budovy reštaurácie v blízkosti hornej stanice kabínkovej lanovky. 
  • 2022: odpojiteľná 6-sedačka Doppelmayr D-Line Jaworzyna Express na Trase 6. 
  • 2023: odpojiteľná 4-sedačka Doppelmayr Uni-G Siódemka na pôvodnej Trase 7a (D-Line pre 4-sedačkové lanovky nie je v ponuke výrobcu, a preto je Uni-G v tomto prípade jediná možnosť), prestavba obslužnej budovy pri dolnej stanice kabínkovej lanovky, modernizácia osvetlenia pre večerné lyžovanie.
  • 2024: ukončenie prestavby obslužnej budovy pri dolnej stanice kabínkovej lanovky vrátane sprevádzkovania novej požičovne a predajne športových potrieb, modernizácia elektrickej časti kabínkovej lanovky, modernizácia zasnežovacieho systému a výstavba nového zasnežovacieho systému na Trase 4, modernizácia osvetlenia pre večerné lyžovanie, zakúpenie 2 SPV.
  • 2025: odpojiteľná 6-sedačka Doppelmayr D-Line Harnaś na Trase 2.

PKL vs. TMR

Za fiškálny rok 2024 dosiahla poľská skupina PKL konsolidované výnosy na úrovni cca 61 milióna eur (z toho PKL 235 miliónov PLN a PKL Solina 38 miliónov PLN, po eliminácii vnútroskupinových výnosov).

Na porovnanie, slovenská skupina Tatry mountain resorts dosiahla za rovnaké obdobie konsolidované výnosy 207 milióna eur.

Pomer tržieb PKL a TMR sa v postcovidovom období príliš nemení.

  • Tržby rok 2022: TMR 132 M EUR / PKL 40 M EUR (181 M PLN) – 70%/30%
  • Tržby rok 2023: TMR 188 M EUR / PKL 52 M EUR (225 M PLN) – 72%/28%
  • Tržby rok 2024: TMR 207 M EUR / PKL 61 M EUR (258 M PLN) – 71%/29%

Výsledky PKL boli prepočítané výmenným kurzom ku 30. novembru príslušného roka.

--

Matej Petőcz - Lanovky.sk
5.7.2025

Matej Petőcz - Lanovky.sk