arrow-leftarrow-rightbleskovkycaret_downcennikfacebookfilterflag-atflag-czflag-huflag-plflag-skhelphodinyinstagraminvesticiekalendarkameralanovka-funitellanovka-kabinkalanovka-kryta-sedackalanovka-lanovkalanovka-nakladnalanovka-pozemnalanovka-sedacka-expreslanovka-sedackalanovka-sikmy-vytahlanovka-telemixlanovka-vajickolanovka-vleklanovkalavexlyziarmapmenu_closemenu-arrowmenuperopinpocasiesearchspravystrediskasub-menuvlekzjazdovka
2 minúty

Osemsedačka na Štrbskom Plese s unikátnou farebnou kombináciou

Nová osemsedačka na Štrbskom Plese od výrobcu Leitner bude vybavená stanicami Premium s dizajnom od talianskej spoločnosti Pininfarina a vozňami Premium Evo. Farebná kombinácia polstrovania vozňov sa špeciálne vyvíjala podľa požiadaviek spoločnosti TMR.

V uplynulých dňoch bol medializovaný projekt výstavby novej osemsedačkovej lanovky na Štrbskom Plese. Prvé práce súvisiace s výstavbou novej odpojiteľnej osemsedačkovej lanovky odštartovali začiatkom júna.

Nová lanovka nahradí lyžiarsky vlek typu H-130 Interski v modifikovanej priamej trase. Fixná 3-sedačková lanovka na Mostíky bude premávať už len ojedinele, predovšetkým ako obsluha skokanských mostíkov.

Dodávateľom nového prepravného zariadenia bude spoločnosť Leitner.

Osemsedačka bude ako prvá odpojiteľná lanovka Leitner v regióne V4 vybavená Premium stanicami s dizajnom od talianskeho štúdia Pininfarina. Premium stanice Leitner uviedol na trh v roku 2017.

Pôjde tiež o prvé zariadenie Leitner na Slovensku vybavené sedačkami Premium Evo. Sedačkové vozne Premium boli uvedené na trh v roku 2015 a sedačky Premium Evo v roku 2019.

„V regióne V4 sú sedačky Leitner Premium Evo inštalované len na 6-sedačke Doliny III v poľskom stredisku Szczyrk COS,“ hovorí Radim Polcer, majiteľ portálu Lanove-drahy.cz.

Zariadenie bude vybavené 39 vozňami s bronzovou bublinou, vyhrievaním a tlmením proti vetru (tzv. „banán“).

Vizualizácie staníc a vozňov, ktoré boli zverejnené v médiách, sú ilustračné a finálna kombinácia farieb, pre ktorú sa rozhodol investor, spoločnosť Tatry Mountain Resorts (TMR), sa mierne odlišuje.

„Polstrovanie sedačiek bude vo farebnej kombinácii odtieňov RAL 1024 a RAL 7016 s vyšívaným logom Vysoké Tatry – Hory zážitkov a goX. Oba odtiene RAL 1024 a RAL 7016 sa špeciálne vyvíjali pre túto zákazku a budú použité prvý krát v portfóliu Leitner,“ povedal pre portál Lanovky.sk Jaroslav Mačičák, export manažér spoločnosti Leitner.

Krycí podhľad ako aj odkvapová linka dolnej a hornej stanice budú vo farbe Pintarelli Gold – PLV1014 (na vizualizáciách figuruje odtieň RAL 1036, nebude sa ale realizovať).

Dolná stanica lanovky bude umiestnená pri dolnej stanici existujúcej 3-sedačky Mostíky. Bude poháňacia a napínacia s 90-stupňovým nástupom a odstavnou koľajou. Horná stanica lanovky bude disponovať 90-stupňovým výstupom a v porovnaní s hornou stanicou vleku H-130 bude presunutá vyššie na miesto odkiaľ bude možné komfortne zlyžovať k dolnej stanici 6-sedačky Furkota.

Garážovanie sedačiek bude v obvode staníc a zároveň na odstavnej koľaji pri dolnej stanici. 

Farebné odtiene Pintarelli Gold – PLV1014, RAL 1024 a RAL 7016. Zdroj: Leitech, s.r.o.

Farebné odtiene Pintarelli Gold – PLV1014, RAL 1024 a RAL 7016.

Technické parametre novej osemsedačky na Štrbskom Plese (viac informácií na podstránke lanovky)

typ LD: osobná jednolanová odpojiteľná 8-sedačková s bublinami a vyhrievaním sedadiel
výrobca: Leitner
výrobný typ: CD8C
rok výroby: 2025
umiestnenie pohonu: dolná stanica
systém napínania: hydraulický v dolnej stanici
projektované zaťaženie - ťažná (A) vetva: 100 %
prepravná kapacita - ťažná vetva: 2400 os/h
šikmá dĺžka: 1003,84 m
vodorovná dĺžka: 981 m
prevýšenie: 190,35 m
max. dopravná rýchlosť: 5,0 m/s
čas jazdy: 3 min. 22 s.
časový interval vozňov: 12 s
vzdialenosť vozňov: 60 m
počet vozňov: 39
počet podpier: 9
dopravné lano: 44 mm
počet traťových kladiek: 190
rozchod dopravného lana na trati: 7300 mm
hlavný pohon: elektromotor
výkon hlavného pohonu - rozjazdový: 473 kW
výkon hlavného pohonu - trvalý: 387 / 331 kW

Zdroj: Leitech, s.r.o.

Celková medializovaná výška investície TMR na Štrbskom Plese je 11 miliónov eur. Okrem výstavby 8-sedačkovej lanovky sa bude modernizovať aj zasnežovací systém. 

V rokoch 2012-2013 bola plánovaná na rovnakej trase realizácia odpojiteľnej 6-sedačky s bublinami. Odhadované náklady v roku 2012 boli 7,2 milióna eur, z toho 5 miliónov bolo určených na technológiu lanovky, 1 milión na rozšírenie technického zasnežovania, 500 tisíc na úpravy zjazdoviek a 700 tisíc na ostatné práce. Nakoniec sa v tom čase projekt realizoval len v obmedzenej miere, pričom bola zrealizovaná hlavne úprava zjazdoviek.

Matej Petőcz
25.06.2025

Matej Petőcz - Lanovky.sk